Vad är det mest udda ni mellansäkrat med?

Vet inte om detta platsar i tråden, men lite lustig händelse som har med säkring att göra iaf.

En lite udda mellansäkring/ickesäkring inträffade på en led flera här säkert klättrat. Pappillon ridge i chamonix. Jag gick igenom brevlådan på leden, den undre brevlådan, jag missade tyvärr den övre. Tyckte att det var trångt och jag fick ta av både ryggsäck och hjälm för att ta mig igenom med fötterna först och sen klättra vidare. Min tvåa kom inte igenom så det slutade med att han fick knyta ur sig för att kunna gå den riktiga vägen :)
 
Alltså alpint räknas inte. Då kan ju en gränslad sten räknas som ankare. :)

Jag har väl slingat av ett eller annan litet busksnår också i brist på annat. 50/50 är bättre än inget liksom...
 
För mycket länge sedan lyckades en kompis knöla fast sin hjälm i en off-width i Lofoten. Han tog sig ur den och satte en karbin i hakremmen, fast mest på skoj,

Betr tunna repsnören (diskussion ovan) blir de långt ifrån dubbelt så starka i form av en slinga eftersom knuten sätter ned hållfastheten så mycket. Tänk hellre lite drygt samma hållfasthet som repsnörets statiska styrka. Om man sen lägger slingan flerdubbel minskar förstås knutens betydelse.

Men säkert kan någon av alla tekniskt kunniga forummedlemmar ge närmare siffror :)
 
Jag har bevittnat hur en tysk besökare lät sin fru klättra topprep på brappersberget. Ankaret bestod av två centimetertjocka granplantor som klängde sig fast i ett tunnt lager barr. Inte jämviktat, med en öppen skruvkarbin, och en enda slinga över vass kant. Han hade troligen en fet livförsäkring på frugan.
 
För mycket länge sedan lyckades en kompis knöla fast sin hjälm i en off-width i Lofoten. Han tog sig ur den och satte en karbin i hakremmen, fast mest på skoj,

Betr tunna repsnören (diskussion ovan) blir de långt ifrån dubbelt så starka i form av en slinga eftersom knuten sätter ned hållfastheten så mycket. Tänk hellre lite drygt samma hållfasthet som repsnörets statiska styrka. Om man sen lägger slingan flerdubbel minskar förstås knutens betydelse.

Men säkert kan någon av alla tekniskt kunniga forummedlemmar ge närmare siffror :)

Ifrån http://climbing.about.com/od/climbingknots/a/ClimbingKnots1.htm
Double Fisherman’s 65-70%

Om du läste mina siffror så märkte du att jag hade räknat bort lite ifrån "dubbelt".
 
Jag var på en tur i Nissedal och mellansäkrade i en Falukorv. Visade sig senare att jag säkrat i repkamratens .... vi skrattade åt saken och hade en trevlig kväll. Sådan där trevliga minnen som bara kan uppstå mellan två älskande personer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PeAC udda klätterställen Klättring allmänt 25
bushmaster84 udda fråga.....=) Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.