Vad är det för fel på Helsport Jostedal?

Jag går och suktar efter ett nytt tält. Har ett gammalt Hilleberg, tror att det är Keron, men drömmer om ett Nallo p g a att det väger ca 1 1/2 kg mindre. Nu hittar jag plötsligt massor av information om Helsport Jostedal, som sägs vara ett "enklare kvalitetstält", ser likadant ut som Nallo, väger obetydligt mer och kostar typ en tredjedel av priset. Så vad är det för fel på det? Man får ju oftast det man betalar för. Är det att det inte kan användas på vintern? Om jag mot förmodan skulle vintercampa någon gång i mitt liv har jag ju mitt Hilleberg kvar, så det är inget problem. Eller är det att det regnar in i det, eller att det blåser bort vid en liten storm? För i så fall är det ju problem, och då föredrar jag att släpa på några kilo extra tills jag har sparat till ett Nallo. Jag vill vara helt trygg med att det tål fjällturer, så jag vill inte ha vad som helst.
 
Fel frågeställning!

Allt som inte är rejäla hus är kompromisser.
Tält är definitivt en kompromiss.
Josterdal ser ut som lättare tunneltält, har dubbla ventiler. Kostar under 2,5KKr. Min erfarenhet av deras Rondanetält är god.
Josterdal väger ungefär som HBs Nallo3. Om man vill bära den vikten är ju upp till envar. Så och med att ev förvärva.
I Norge ser man många Helsport tält och de fungerar enligt inhämtade uppgifter väl.
Helt trygg vid tältning i fjällen, får man fråga vilket försäkringsbolag du har?
//J
 
Hej! Jag behöver ett tremanstält. 2,7 kg och ett hyfsat stort tält är en bra kompromiss enligt mig. Mitt nuvarande väger 4 kg, det är stort och fint, men alltför tungt.

Min fråga var snarast vad det beror på att Hillebergs Nallo är så mycket dyrare än Helsport Jostedal. 2500 kr är ändå rätt mycket pengar, även om det är mindre än 5400, så jag vill inte lägga ut det och sedan ångra mig för att det var ett dåligt köp. :)
 
Eftersom du har ett av de bästa 4 säsongerstälten, jämför inte med det, ett bättre borde bli tyngre....
Josterdal ser i mina ögon bättre ut än HB Nallo 2 p som jag har och måste extraventilera nere vid fotändekanten.
Prisskillnaden gör inte mig ledsen. Jmf i stället vad HB outlet säljer Nallo för 3800:
Då blir plötsligt 2,5KKr inte helt obegripligt... Tror inte alls att du blir besviken på Helsport.
//J
 
För mig finns det ett tydligt fel: innerhöjd är 90 cm - hela 15 cm lägre än ett Nallo 3 (och Keron 3). Man ska vara ganska kort för att inte uppleva det som väldigt trångt, inte minst om man är tre som ska sitta upp bredvid varandra.

Jämför du det med ditt Keron kommer det kännas som ett uppblåst sovsäcksfodral. Ett tungt sådant. :)
 
Jag är 178 cm lång och byggde en loftsäng en gång. Jag hade prick 90 cm upp till taket från madrassen. Det var precis så att jag klarade huvudet. Betänk att jag dessutom sjönk ner något i madrassen. 90 cm låter lågt.
 
Har en del tältnätter i ett tubtält

Som inte var högre än ca 60, det blev till åla tre fyra gånger per natt...
//J
 
OK, så kruxet var höjden. Jag är 172 cm och mitt försök att mäta mig sittande resluterade i ca 88 cm. Men vad bra, då vet jag vad kompromissen är för ett billigare tält, så får jag ta mig en funderare utifrån det. Tack skall ni ha för svaren!
 
då vet jag vad kompromissen är för ett billigare tält, så får jag ta mig en funderare utifrån det. Tack skall ni ha för svaren!

Det finns säkert billiga tält med bra huvudutrymme.
Men om det ska vara billigt och samtidigt hyfsat lätt kan det kanske vara så att man inte har råd med lätta men ändå starka vävar (man får använda pu-polyester istället för sil-nylon). Alltså får man snåla in på mängden tyg och aluminium och får ett litet tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Picea Vad är det för fel på alpkit? Bo och sova 23
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
Eklöv Nåt blir fel Bo och sova 37
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4
brigas Fel vikangivelse-ingen lättsäck. Bo och sova 9
Norris Fel bild i Hillebergskatalogen Bo och sova 21
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.