Fel vikangivelse-ingen lättsäck.

Har vägt en del av mina prylar på en fiskvåg.Den verkar korrekt,(går ej få tag i en digital hushållsvåg på nån affär här).
Har i alla år troot att min lilla ME Dewlinesäck varit riktigt lätt.640gram ska den väga;snarare närmare 800!!Så ihop med mitt sovsäckslakan som jag alltid har (ca150 gram) så väger mitt sovande snäppet under min sambos WM apache i 200cm längd.
Då håller den säcken ned till ca -10+ att han har hel dragkedja!
Nä så snart de får in nya WM ultralite super på Get out så ska jag investera igen..
Visserligen är min säck gammal,inköpt -98 tror jag,men den kan ju knappast bli tyngre genom åren.
 
Fel vikter gram, hekton....

När jag vägde först med en EKA mekanisk köksvåg som jag hade 100g 500g kränta kontrollvikter till. Så jag trodded att mina angivelser var någorlunda... men så började jag väga på en +-1g noggrann elektronisk köksvåg. Inte en siffra stämde och det värsta var att det mesta vägde mer än vad den mekaniska vägen avslöjat. Gram blev till hekton och hekton blev kilon.... När jag stämmt av min dåvarande lista blev jag riktigt sur i läppen och bestämde mig för att börja finna lätta och funktionella prylar. Men framförallt så bestämmde jag mig för att inte lita på mekaniska vågar om de inte är krönta och står i skåp på rejälja betongbord.
 
Fiskvågen

Tror fiskvågen ger en någorlunda fingervisning:Dvs vissa pinaler:Aktotältet,Thermarestunderlaget och WM-säcken vägde som "de skulle väga".
ME-säcken är betydligt tyngre än den borde vara.
 
Kolla hemmavågen med mat

Jag har jämfört min elektroniska hushållsvåg som tål upp till 3 kg med den krönta på ICA (självskanning) eller i kassan. Är det < 100 g har jag ”smygvägt” några saker på självskanningsvågen och skrivit ut en etikett. Lämpliga objekt är mössa, handskar, mobiltelefon.

När jag tyckte det var för pinsamt att släpa med mig fler saker till ICA började jag kolla med den mat (frukt & grönsaker) jag köpt. Vikten står på kassakvittot. Så när jag kommer hem från ICA så kontrollväger jag det jag handlat och jämför med kassakvittot. Det skiljer hittills som mest 3 g. Men jag har inte köpt något som väger över 1.6 kg (honungsmelon). Så nästa gång ska jag försöka att komma ihåg att köpa något som väger ca 2 kg. Potatis är kanske lämpligt.

Per Brune
 
Jag var inte så blyg så jag vägde normalsäckens innehåll och säcken på postkontorets krönta elektroniska våg, men numera finns det ju inga postkontor heller. Numera har jag en Philips 5kg +-1 gram och det verkar stämma väl. Å andra sidan brukar jag ha våg med mig till friluftsbutikerna och det väcker viss uppmärksamhet ännu....
 
Dewline ÄR tyngre

Jag har också en Dewline och precis som för dig är min sovsäck tyngre än uppgivet. Den köptes in år 2000.
Min ME Annapurna dunjacka var också tyngre än uppgivet så det verkar som om dom har ganska kassa vågar på just det företaget :)

Är dock rätt nöjd med prylarna, även om en dragkedja på sovsäcken vore värd sin vikt i guld ( hihihi!) så något sovsäcksbyte är inte förestående.

Uffe
 
Re: Kolla hemmavågen med mat

Brune; sa:
...och skrivit ut en etikett. Lämpliga objekt är mössa, handskar, mobiltelefon...
Och du fäster naturligtvis etiketten på det du vägt så du vid nästa packande inte behöver någon lista...
 
Re: Re: Kolla hemmavågen med mat

mipert; sa:
Brune; sa:
...och skrivit ut en etikett. Lämpliga objekt är mössa, handskar, mobiltelefon...
Och du fäster naturligtvis etiketten på det du vägt så du vid nästa packande inte behöver någon lista...

Då vill nog ha rejält betalt ;). Gå omkring med en Haglöfs Windstopper mössa där det står ICA Tomater 0,052 kg. Pris 1.27 är utanför min värdighet. :cool:

Men dom har bra vågar på ICA. Undar hur mycket en sådan våg kostar

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.