V-pegs, allvarligt talat...

Det här känns som en fråga man skulle ha ställt för 20 år sedan, alternativt skapat ett fejkkonto och sagt sig vara nybörjare... ;)

Jag har alltid satt i mina markpinnar som på den första bilden, självklart tyckte jag, mest på grund av urtagen i pinnen som håller linan på plats. Plötsligt får jag syn på den andra bilden...öööh...hur gör ni...och varför...?
 

Bilagor

  • Capture2.JPG
    Capture2.JPG
    22 KB · Visningar: 2,295
  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    79.8 KB · Visningar: 2,245
Rent spontant så tycker jag bild två känns bättre - pinnen borde ha svårare att röra på sig. Men linan ligger inte så bra, så om man lägger linan ett varv runt pinnen så borde det ju bli bra (?).
 
Så här menar jag. Men jag tror inte det gör någon jättestor skillnad vilket håll man vänder den åt, möjligen om man inte får ner den särskilt djupt i marken.
 

Bilagor

  • 2varv.jpg
    2varv.jpg
    130.2 KB · Visningar: 2,026
En himmlans intressant fråga!
Hmm, hur gör man för bästa möjliga resultat! Jag kan tänka mig att som tidigare nämts att pinnen borde sitta bäst i marken som på bild 2. Men det lämnar ju frågan om tältlinan. Vorekul att veta hur tälttillverkarna tänker?
/Kenneth
 
Studie?

Spontant vers 2, men finns det någon studie gjord? Viktiga parametrar som man måste väga mot varandra är:
Vilken placering tål mest drag?
Vilken placering minimerar risken att linan glider av? (dvs vilken är mest idiotsäker)
Vilken placering ger minst slitage på materialet resp marken?
Vilken placering får med minst jord från marken?
Vilken placering är mest estetiskt tilltalande?

Att det ska vara så svårt att veta om man gör rätt...
 
Pinnen bör ju gräva mer vid belastning om V:et är i dragriktningen. Förutsatt att pinnen satts i rakt i pinnens riktning vid 1. försöket.
Öronen på pinnen är väl till för att hålla linan på pinnen vilket talar för Tältfabrikantmodellen.

Linan däremot bör ju löpa runt pinnen fritt då spänningen i linan går i ena parten.
Jag har sett andras tält där linan går i bukt och har alltid undrat hur många pinnflyttningar det blir innan tältet står spänt och rakt. Med linsträckare är det en enkel match.

Min vän cirkusdirektören har pinnar av spettmodell och linor av lastbandspännsystem. Men hans stänger reser de med hjälp av vinsch.
Istället för hammare har de en motorjungfru.

go tur
 
Vinklar man pinnen rätt så behövs inget hack för att hålla linan, vinkeln på pinnen ska ju vara så att linan i princip går 90 graders vinkel från pinnen. Annars kommer ju krafterna i linan att dra pinnen uppåt.

Jag tycker ju att med version 1 så kommer pinnen att bete sig som en plog, trycka jorden åt sidorna och därmed lossna. I version 2 så känns det spontant som den sitter fast mycket hårdare.

Edit: Nu när jag googlade hittade jag en sida som påstod att det alltid är bäst att trycka ner tältpinnen vertikalt... Men det kan ju aldrig stämma? Jag har ju själv sett hur det blir när våra scouter gör så (tältpinnen är uppe ur marken efter en timme) och hur mycket bättre det blir med pinnen i 45 graders vinkel och linan 90 grader mot pinnen..
 
Jag tycker ju att med version 1 så kommer pinnen att bete sig som en plog, trycka jorden åt sidorna och därmed lossna. I version 2 så känns det spontant som den sitter fast mycket hårdare.

Halaj!

Bra tanke där! Själv har jag alltid kört på bild 1. egentligen borde man väl sätta pinnen i en sådan vinkel att när det stramar åt glider öglan mot marken.
Det bästa vore väl egentligen att ha ett hål i mitten på pinnen. Bild stulen från: http://andersj.se/taltpinnar-lightmodell-nr-1/

Det här är väl mest ett problem när man har stenig mark där det är svårt att få ner pinnen tillräckligt djupt. Det här är ofta ett problem när man campar söderöver. På campingplatser är det ofta ett cm-tjockt lager med matjord och under är det sten/grus. Hopplöst om man inte har självstagande tält.

En anekdot från campingplats, Split, Kroatien:
Ligger i godan ro i tältet när jag hör ett BRRRRR! några ”tältspiltor” bort. Sticker ut huvet och får se en man göra hål för tältpinnarna. Han har alltså en sladdlös skruvdragare med slagborrfunktion som han borrar i marken med ett betongborr!
Vi snackar fältmässig utrustning! Han hade varit med förr...

//T
 

Bilagor

  • pinne6.jpg
    pinne6.jpg
    41.4 KB · Visningar: 1,881
Jag kör på version 2.
Spontant känns det som om V:et i den riktningen fångar upp och gör jorden mera kompakt vid drag i tältlinan. Samt att linan ligger runt en rundad kant istället för mot två vassare kanter.
Vet inte om det är något egentligt facit på detta, men det är mina spontana funderingar.
Har numera y-pinnar mestadels, så det ger ett "problem" mindre.
 
egentligen borde man väl sätta pinnen i en sådan vinkel att när det stramar åt glider öglan mot marken.
Jo, jag brukar göra så, hellre att den glider ner mot marken än att den glider upp liksom. Snöret så nära marken som möjligt ger ju en kortare hävarm, annars kommer tältspiken att fungera som ett brytspett.

Vi snackar fältmässig utrustning! Han hade varit med förr...

Jag har numera två stycken 20 cm långa snickarspik (typ 5 mm grova) med mig just för campingplatser där det är grov makadam under ett tunt jordlager:)


Jag har en digital bagagevåg (sån man håller i handen och som har en krok) som har toppvärdeslåsning. Kanske ska göra lite tester sen i vår. Det svåra är väl att hitta konsekvent mark...

Tanken är nåt i stil med bilden, en lagom lång bräda, vågen och så olika långa linor för att få olika vinkel mellan lina och spik.

Det är då enkelt att trycka ner en rad med 5 likadana tältspik i marken och så med brädan och lina "slita loss" dem en i taget för att få 5 mätvärden för den vinkeln (och få ett medelvärde).

Så gör man om det med olika vinklar på spiken (och vänd på olika sätt), sen kan man köra längre och kortare lina för att ändra vinkel mellan lina och spik.

Med 5 försök på varje så borde man få ett medelvärde som gör att markens variationer elimineras.

Man kan också prova på olika sorters mark, lerjord, sandjord etc.
 

Bilagor

  • testa markspik.jpg
    testa markspik.jpg
    7.6 KB · Visningar: 1,683
Nu har jag aldrig använt just v-pinnar, men jag skulle sätta de som bild 1 såvida inte marken var väldigt lös. Linan hålls bättre på plats och pinnen borde vara svårare att böja (inte för att det händer i första taget).

Själv använder jag nästan bara y-pinnar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.