Utrustningshjälp

Hej!

Nu har jag tränat upp min kropp till den grad att jag tror att jag kommer stt klara av en tredagarsvandring.

Jag skall bege mig ut på bohusleden om ca 3 veckor, och jag behöver tips om bra utrustning.

När jag kollar runt på olika frilufts-nätbutiker så är det första som skrämmer mig lite, priset.
Jag måste medge att jag startar på noll och jag har ingenting för tillfället så jag förstår att det kommer bli ganska dyrt om man ska ha hyfsade saker.

Men om någon har lite tips och råd på utrustning, kängor, kläder etc som inte är alltför dyra så får ni hemskt gärna komma med tips. Jag har en budget på ca 10000.

Tack på förhand!

Daniel
 
köp begagnat...

På prylmarknaden här på utsidan eller t.ex. blocket. En Lundhagsryggsäck på 70 l ligger under 1000 kr.

Ett annat alternativ är lågprismarknader, t.ex. www.idefixteko.se. Även Stadium och intersport har egna märken för ett lägre pris, de borde nog börja sin sommarrea nu också. De brukar ibland ha paketpris på tält, sovsäck, liggunderlag etc.

Utifrån din tänkta tur är min bedömning att du klarar dig med ett mindre avvancerat tält. Klädmässigt har du nog det mesta redan hemma. Du bör ha
- Bra skor att gå i, kan vara löparskor med plastpåse i vid regn/blött väder (ingådda) med en något tjockare strumpa under foten och upp efter hälen.
- Regnjacka & byxa
- Tjock tröja vid rast
I övrigt behöver du tunna byxor, underställströja och vindjacka att gå i. Komplettera med keps. Kan vara skönt att ha med torrt underställ att ha på sig i lägret.

God tur
 
För matlagning satsa på ett standard trangia set med spritbrännare. Funkar i alla situationer.

Planerar du att vara själv kan ett trangia mini vara en bra ide.
 
Hej!

Tack för tipsen.

Nu har jag köpt en hel del utrustning för en hyfsad peng och det enda jag riktigt behöver nu är ett kök (fick låna ett gammalt tält tillsvidare)

Jag bor i Hjärtum och har inte speciellt långt till leden om jag hoppar på den vid backamo eller storeväktor. Men är det någon som kan tipsa om vilket håll som är finast att gå åt? Norr mot Uddevalla eller Söder mot Kungälv? har tänkt spendera 3-4 dagar till fots så alla tips är rekomenderade!

Tack på förhand.
 
Någonstans efter kungälv så ska leden tydligen passera över landsvägen, om man går mot norr. Funderar på att blrja vandringen här och gå mot uddevalla. Hur lång tid tror ni det tar att gå denna sträckan ungefär? alltså utanför kungälv till uddevalla, i lugnt tempo.
 
Söderut...

Jag tycker söderut är finast...alltså etapp 8 och speciellt 9 då....7:an har jag inte gått. Har gått halva 10 (södra delen) och den är väl sådär...inte alls i klass med 8:an och 9:an i alla fall.

Norrut så är ju etapp drygt halva etapp 11 fin förbi väktor-sjöarna och på fjället sedan blir den lite tråkig och har även gått halva 12:an som väl är sådär. Längre norrut än så vet jag inte.

Lycka till i alla fall!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.