Utrustning till Mont Blanc

Okey, om vi går tillbaka till trådens skapare och normalleden på Mont Blanc. På just den leden behövs ingen isyxa. Och för en total nybörjare är den mer i vägen och till mindre nytt. Att säga att en isyxa behövs för att stoppa ett fall är att invagga klättraren i falsk trygghet.

Vad som behövs är hjälp att hålla balansen och då fungerar två stavar bättre. Du kan då stå mer upprätt och har två motverkande punkter att stödja dig mot. Du kan också ändra längden på stavarna efter terrängen.
 
.... och för en total nybörjare är den mer i vägen och till mindre nytt. Att säga att en isyxa behövs för att stoppa ett fall är att invagga klättraren i falsk trygghet.....

Å andra sidan så tycker jag att om man har problem med att använda en isyxa, tex den är i vägen, så bör man nog ta sig en djupare fundering om man befinner sig på rätt plats med rätt kunskaper?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Å andra sidan så tycker jag att om man har problem med att använda en isyxa, tex den är i vägen, så bör man nog ta sig en djupare fundering om man befinner sig på rätt plats med rätt kunskaper?

Precis! Men många allt för oerfarna vill upp på de höga bergen. Vad som är säkert och tryggt för dig, kan vara rätt livsfarligt för någon med lite erfarenhet. Att lära sig använda en isyxa tar tid, speciellt ifall du vill använda den i mixad terräng.
 
Isyxan är en av de mest grundläggande utrustningsdetaljerna när man rör sig i alpinmiljö tillsammans med stegjärnen. Jeg vet många som hellre skulle klättra utan rep än utan yxa... Om man aldrig använt sig av en isyxa, stegjärn mm tycker jag att det kan vara bra att gå en kurs, lära sig att röra sig i alpin miljö, reptekniker, hur man rör sig på glaciär och andra grundläggande kunskaper man bör ha när man rör sig i den miljön. Men det är ju bara min uppfattning;)

här är ett klipp med någa som verligen kan använda både stegjärn och isyxa:

http://tvmountain.com/index.php?option=com_hwdvideoshare&task=viewvideo&Itemid=163&video_id=721

lycka till!
 
Joel. Varför skulle det inte spela någon roll om man har 10 eller 12 taggar på sina stegjärn?

Vid traversering så har du 50% mer greppyta med ett par 12 taggare mot ett par 10 taggare.
Om man inte frontar sig fram vill säga.

Ska kanske förklara hur jag menar. Om jag går med enbart säg vänstra sidan av stegjärnet i backen på grund av sidlut så har jag två taggar per fot som är tvärställda mot backen om jag har ett par glaciärjärn på tassarna. Har jag däremot ett par 12 eller 14 taggare på mig så har jag tre eller fyra taggar som hindrar mig från att dratta omkull. 50-100% mer greppyta i sidled är en präktlig skillnad.

Om det dessutom handlar om en prisskillnad på runt hundringen så ser jag ingen som helst anledning att snåla på säkerheten.

Folk stryker med på Mont Blanc hela tiden och jag kan tänka mig att många av dom gör det på grund av den avslappnade synen på berget. "normalleden är enkel" och liknande tankegångar.
 
Det man inte ska glömma är att trots att det inte är någon klättring alls på gouter leden så är den ganska exponerad på sina ställen uppe mot toppen, just där de flesta är som mest trötta. Och skulle man trilla av där på hård vindpackad snö (som det ofta är) skulle jag bli impad om man lyckas stanna med en stav. Sen så är ju sprickorna nedanför på glaciären ganska stora om man tar sej en närmre titt på dom åxå. Men det är ju upp till var och en att avgöra vilka prylar man har med, själv skulle jag aldrig lämna yxan hemma då den är den viktigaste attiraljen i alpin miljö.
Sen som Viktor skrev att många utan erfarenhet vill upp på just mt blanc. Jag tycker det är ett dåligt råd att ge, att om man inte kan hantera en yxa skaffa en stav istället. Kanske borde man fundera en extra gång då istället på om man verkligen hör hemma i alpin miljö utan de rätta kunskaperna.
Detta är absolut ingen kritik mot dej Nicklas för dina kunskaper har jag ingen aning om, lycka till med din bestigning och hoppas att det blir en kul upplevelse.
 
Joel. Varför skulle det inte spela någon roll om man har 10 eller 12 taggar på sina stegjärn? .

Lite som du själv säger i inlägget som föregår mitt
Även om Irvis säkert duger gott och väl så är det trots allt ett stegjärn för huvudsakligen horisontell vandring.
Jag var helt enkelt inne på linjen att de säkert duger gott och väl. Visst kan man alltid köpa grejer som är bättre på ett eller annat sätt, men det känns lite överdrivet att dra sådana växlar av min synpunkt kring stegjärnen till att det skulle vara oansvarigt och/eller uttryck för nonchalans. Jag tänker främst på din avslutning.
Folk stryker med på Mont Blanc hela tiden och jag kan tänka mig att många av dom gör det på grund av den avslappnade synen på berget. "normalleden är enkel" och liknande tankegångar.

I fråga om ditt resonemang, så förstår jag inte riktigt hur du räknar när du kommer fram till att det skulle bli 50-100% mer greppyta när man går i sidled, men kanske är jag just nu för trött för att förså.

Jag skulle säga att man överhuvudtaget ska undvika att bara använda sig av ena sidan av stegjärnens taggar, dvs. de mot bergsidan, när man traverserar. Det är viktigare att man försöker gå med en teknik där man använder alla taggarna för maximalt grepp, än att stirra sig blind på om det är 10 eller 12 taggar.

Jag vill inte med detta inlägg framhärda att 10 taggar är bäst. Jag kan också rekommendera 12 taggar, men jag ser inga problem med dem Cremytos presenterar.

Mvh /Joel
 
Du var mig en defensiv rackare. Jag kritiserade inte dig på något sätt.

Strunt samma. Trådskaparen får köpa vilka järn han vill, Min idé var att rekommendera ett par som jag själv anser är lämpligare för resan och även kanske kommande eskapader. skillnaden i pris är ju i sammanhanget försumbar.


Lycka till med bestigningen. :)
 
Vasak (alltså samma järn som Irvis, men med tolv taggar) väger ju också ett hekto mer för ett par.
På en lång tur som mt Blanc blr det ganska många extra kilo att lyfta.
Största olycksrisken (förutom stenras och annat otrevligt) är väl just att trötta ben inte orkar lyfta fötterna tillräckligt, så att du snubblar på fel ställe...

Men tolvtaggars är givetvis mer allround.

När det gäller isyxan... Skaffa dig en egen uppfattning på plats. Hitta en lagom realistisk sluttning och testa att få stopp på dig själv. Med isyxa, stavar och utan något alls. (Eller testa för all del i en slalombacke på hemmaplan) Min gissning är att du också känner dig naken utan yxan efter den övningen...

Self arrest är definitivt inget man vill försöka första gången i skarpt läge.
 
Mer naken utan yxa än byxa!

Jag tycker fortfarande yxa ska med. "Old school" var det löjligaste jag hört.
Som jag skrev så var det att öva med den innan.
Att sen ta steget till två yxor direkt. nja.
Så katastrofalt svårt att lära sig det är det inte. Och kan man inte få ner farten på sig själv
så ska man träna lite tills man kan det. Stavar e bra men yxan kan du få fram från ryggen i ett knivigt läge och det ger en trygghet att gå med där ett ev fall kan räknas med.
Hugg på!
SJ
 
Okey, om vi går tillbaka till trådens skapare och normalleden på Mont Blanc. På just den leden behövs ingen isyxa.

Förstår faktiskt inte hur du tänker nu. Utveckla gärna. Jag bevittnade en dödsolycka i somras på Gouter leden. Hade mannen ifråga haft yxan i handen istället för ett par stavar och gjort en self-arrest hade han levt idag. Liknande saker har jag bevittnat (om än inte fatala slut) på andra "enkla" men branta berg. Min erfarenhet säger; är det en alpin-led, om så även i det lättare graderna, ska isyxa vara med och hållas i handen. Din säger att ett par stavar att hålla balansen med är bättre?
 
Sele (alpinmodell)
120 cm slinga och 1-2 karbiner (för säkring i via ferrata)


Ok, har nu kommit till dessa punkter i inköpet. Jag tror jag har bestämt mig för BD Alpine Bod när det gäller selen. När det slingan och kabinerna är jag dock lite mer osäker. Är jag ute och cyklar när jag tänker att det är bättre med en vanlig karbin (i motsats till skruvkarbin) i andra ändan av slingan när man kör via ferrata? Jag tänker att det kanske är enklare att haka i och ur den vid varje fästpunkt då. Vad är i övrigt bäst för karbiner... ovala, HMS, d-skruv eller ingen av dem som Kong. Large multiuse där det uttryckligen står "för Alpint bruk".

Någon får gärna rekommendera någon slinga också, och gärna en billig affär som säljer både denna och BD Alpine Bod.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips