Utrustning på jordeneuntresa

Hej Hej!

Jag och en kompis ska åka på en jordenruntresa med kilroy i höst, resan går till bankok, fiji, australien och sedan över till USA. vi planerar att vara borta i ca 3 månader.

Vi har väl varit ute och rest en del men aldrig så här länge, skulle vara kul att höra vad ni har med er i era väskor när ni är ute och backpackar!
Saker man inte får glömma?
Tacksam för alla tips!
Mvh /Rickard

summer, vinter, spring or fall this will save You All

Du kan stoppa hela säcken full med konstiga saker men vad jag nästan aldrig reser utan är följande.

1.Gaffatejp
1.Letherman
1.liten smidig diodpannlampa
1.försvarets förstahjälpen tryckförband

2.Vulktejp
2.Jodd att rena vattnet med (Alternativet är katadyn- filter men de är dyra)

De sakerna som står bakom 1. har jag nästan alltid med mig och de får plats i en medelstor kameraväska. De är även med på kortare fjäll- och fisketurer.
Sakerna bakom 2. är alltid med när jag ska på längre vandringar och på resor i tredje världen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inte för mycket saker

Ta Inte med för mycket kläder. Du kan nog räkna med att kunna tvätta var tredje dag antingen i något handfat eller i någon coin-tvätt. När jag är ute och flänger så uppskattar jag lite packning, och det verkar som att du ska till varma länder då räcker det med en 50 l säck.
Mina måsten:
Första förband
Några bra piller om magen börjar bubbla
Leatherman
Sked
Skaljacka
Sverigemärke att limma fast på ryggsäcken

De fyra P.

Pass
Piletter
P-piller
Pengar

Ta så lite som möjligt. Allt går att köpa på plats.

Ni kan klara er med handbagage.

Packa bara med grejer för de varma länderna. Sen när ni kommer till USA är det billigt att komplettera med köp av tex en collegetröja & ett par jeans. Ett lätt handbagage räcker om ni inte har med diverse sportutrustning. Sarong är bra och mångsidigt, liksom tunna zip-off byxor. Ett par bra sportsandaler lär räcka som skodon för vanliga aktiviteter.

Multiverktyg.
Förstahjälpen kit.
Sked.
Kåsa
Dassapapper.
Hänglås.
Ficklampa.
En bit ståltråd och några buntband.
Tejp.
Något att rena vatten med.
Mobilen/laddare.
Adapter mellan Eropeisk 220V kontakt och olika utländska.
Litet paraply.

Allt kanske inte hänger med varje gång, det beror lite på vart man ska åka och vad man tänkt göra. Det mesta finns ju även att köpa i de flesta länder.

/mattias

Kläder

Om jag vore du skulle jag inte ta med mig några kläder utan istället köpa upp nya på första delen av resan.
Kläder är extremt billigt i Asien.

På min senaste tre månaders resa i Asien & Australien hade jag med mig ett par rejäla gymnastikskor, en tunn vind-regntät jacka samt två par jeans i en stooor ryggsäck. Resten såsom sandaler, badlakan, solglajjer, t-shirts, shorts, m.m. köpte jag för småpengar i Asien. Vart efter jag köpte nya tröjor gav jag bort en del till välgörenhetsorganisationer i bl.a. Vietnam och Kambodja.

Andra bra grejer att ha är en packe våtservetter då hygienen ibland kan bli lidande på en sån lång resa. Ta med eller köp betadin där nere för sårrengöring. Även en liten lampa har jag haft mycket nytta av.

öringen; sa:
norpan_; sa:
Dassapapper.

/mattias

Du skojar väl...de ska vara borta i tre månader. På den tiden förbrukar jag en SJ-pall med dasspapper om magen inte krånglar :)

Haha, jo det fattar jag åxå. Det dasspappret är bara till för nödsituationer. Det finns många länder där det inte existerar dasspapper och jag lovar dig det känns bra att ha om man behöver göra en attack bajs någon gång!! Man kan dock ofta handla det i någon affär så man behöver ju inte släpa med det hemmifrån.

/mattias

Vafalls?? Har ingen nämnt en stor kniv?!?

BusseBattleMistress.jpg

laughing-smiley-001.gif
laughing-smiley-001.gif
laughing-smiley-001.gif

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips