Utrustning med liten budget

Vi tänkte börja vandra lite mer "seriöst" än tidigare dagsturer och behöver skaffa på oss lite utrustning. Tyvärr är budgeten lite och jag behöver lite råd från er mer erfarna.
Vi börjar med liggunderlag, är det någon som har erfarenhet av Robens Air Impact 38 ?
 
Bli loppisbesökare och titta noggrant. Erikshjälpen m fl.
Läs begagnade annonserna.
Fråga äldre vänner och släktingar.

Vida bättre än att beta av en ting i taget här.

go tur
 
Ett cellgummiunderlag har varit de första liggunderlag de flesta något så när äldre kommit i kontakt med. Och överlevt...😊 Ett kraftigare sådant med ca 1,5 cm tjocklek finns för runt 150:- En bra början för att använda resterande pengar till annan utrustning.

För egen del har jag aldrig bara ett uppblåsbart underlag med mig men det uppblåsbara är givetvis skönast. Ett cellgummiunderlag slänger jag enkelt fram vid raster och är både backup och används under det uppblåsbara på som förstärkning.
 
Är du intresserad av lättviktsvandring så har r/ultralight en lista med relativt billig utrustning på Reddit.

Jag har en lista på (mestadels) AliExpress prylar med komplett kit för runt 4000kr. Jag har dock inte hunnit prova exempelvis tältet, och ryggsäcken har bara använts sparsamt än så länge, så långsiktigt kvalitet kan jag inte säga nåt om än.
https://lighterpack.com/r/2bvwfa
 
Vi tänkte börja vandra lite mer "seriöst" än tidigare dagsturer och behöver skaffa på oss lite utrustning. Tyvärr är budgeten lite och jag behöver lite råd från er mer erfarna.
Vi börjar med liggunderlag, är det någon som har erfarenhet av Robens Air Impact 38 ?

Hej Hellman, välkommen till utsidan
Jag rekommenderar att du tittar på helheten om du har stram budget samt på målsättningen, kort- och långsiktigta.
Om man enbart vill vandra i fjällen så bör utrustningen anpassas därefter, vill man vara mer flexibel så behövs annan utrustning.
Fundera på vad som du redan har som kan användas, lista upp detta och bedöm därefter vad som behövs extra utifrån målsättningen.

Ofta kan man på prylmarknaden komplettera för en rimlig peng, samt så kan man komma över saker på loppis.
Du önskar att titta på helheten för att säkra så att du inte går över budget för en av sakerna utan att ha backup kontroll. Med det menar jag att om man hittar en pryl som går över budget men verkar kunna hålla en längre tid och är bättre anpassad till behovet så kan man ifall man har bra koll på helheten ändå köpa denna men det innebär t.ex. att man får hålla sig tillgodo med ett enklare liggunderlag.
Genom att inkludera denna informationen här på utsidan kommer du också kunna få bättre rekommendationer som är anpassade till ditt behov och budget.
 
Tack för alla svar.
Jo jag har försökt söka här i forumet, men ofta slutar det med en rekommendation på tex. ett uppblåsbart liggunderlag av nåt märke för 1500kr, typ.
Men, bra länkar ni har tipsat om, de ska kollas!

Flera som rekommenderar att köpa från Ali-express och Ebay tex, men är man lite novis så skulle man behöva lite mer handfasta tips eftersom det är lite svårt att se om det är hyffsade saker utifrån bilder.

Ja klassiska gummiunderlägg har man ju legat på när man tältade i sin ungdom, men önskar lite bekvämare nu när man är lite äldre, därav min fråga om tex Robens Air Impact 38 eller liknande är värt att lägga pengarna på? Känns som att ligga hyffsat skönt kan vara värt att lägga lite extra på.

Vi har tänkt sommar och höst-vandring på några dagar, i sommar Vemdalen/Sonfjället och runt Besseggen, alltså ingen vinterutrustning.

Kollar på begagnat också, men just liggunderlag och sovsäckar känns som man vill ha nytt.
Nu skall jag läsa mer i de länkar ni bifogat!
 
Jag köpte en Multimat Adventure 38 från Ultralightoutdoorgear.co.uk https://www.ultralightoutdoorgear....adventure-38-regular-self-inflating-mat-p1242 för 500 spänn. De har gratis frakt till Sverige. Det är självuppblåsbart liggunderlag likt Thermarest Prolite Plus. Det negativa är väl vikten och packstorleken, men annars ett väldigt bra, prisvärt liggunderlag.

Gällande sovsäck eller Quilt så rekommenderar jag Cumulus, en polsk tillverkare som har prisvärda väldigt bra grejer.
I lågbudgetskalan rekommenderar många (jag har till familjen även här) sovsäckar eller Quilt från Aegismax, ex G1 eller Wind Hard Tiny. Dunet ska ha samma ursprung som stora märken med tillverkning i Kina, men jag har inte gjort djupare undersökning. Jag har använt både sovsäcken och Quilten, och de är helt ok. Jag föredrar dock quilten. Kostar runt 900SEK.
 
Senast ändrad:
Jag har hittat många bra begagnade kvalitetsgrejer här på utsidan genom att lägga upp annonser i stil med Sökes: lättviktsryggsäck 45 l eller Sökes: sommarsäck och specifiera hyfsat exakt vad jag söker. Brukar få mail med erbjudanden till ganska bra pris och grejerna som folk här säljer är bra mkt bättre än vad man hittar på blocket. Kräver väl iofs att man vet lite vad man letar efter. Det bästa med begagnade friluftsprylar, gäller även för kvalitetsprylar, är att begagnatpriset är bra mkt lägre än många andra kategorier. Finns gott om prylnördar som köper på sig alldeles för mycket och sen vill sälja av det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
tolij Utrustning för Sarektjåhkkås Stortopp Fjällvandring 9
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
robinlu Kebnekaise, utrustning mm. Fjällvandring 9
Cantrell Utrustning Kebnekaise Fjällvandring 9
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
frsa0500 Utrustning Fjällvandring 2
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Marie77 Utrustning på Keb Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
Maua Hyra utrustning? Fjällvandring 8
Maskros444 Utrustning för Jojo-leden? Fjällvandring 24
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
da_flower Hyra utrustning omöjligt eller ??? Fjällvandring 5
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
John_T Liten film från Lunndörren Fjällvandring 17
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
mb.plk En liten Sarekrapport Fjällvandring 6
Nettchen Kungsleden med liten hund? Fjällvandring 44
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
Razzle-Dazzle Bara en liten undran... Fjällvandring 14
C Elegans Kungleden och ev Keb för liten blandad grupp? Fjällvandring 32
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
Valpish Fjällvandring på snäv budget. Fjällvandring 35
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.