Utrustning för soloklättring

Nog för att många kör utan t-shirt - men ett par brallor tycker jag kan vara på sin plats även om man är ensam...
 
Beställde nyss från Mountain Gear, där Soloist ockås kostar $108:-

På detta tillkommer dock $35:- frakt samt senare moms 25% i moms på allt samt expeditionsavgift för tullen, och möjligen nån liten tullprocent också.

Vid närmare eftertanke var nog frakten på $35 för order upp till $100 så det blir t o m dyrare, så det tidigare nämnda 1500 verkar vara ett pris som man mycket väl kan landa på.

Har nu någon annan webshop bättre pris p g a kampanj eller liknade så kanske det kan bli billigare, men det vet man troligen efter att hela beställningen är ifylld och helst efter att man betalat införtullningen också.

Så... Prisbilden för sånt här varierar förstås beroende på hur tur man har med sina fynd, men 1500 spänn hemma i Sverige låter inte som ett opris ens i andra hand. Ofta gäller ju emellertid "halva nypriset" vid andrahandsaffärer, men är det grejer som inte ens finns att köpa i Sverige så är ju läget lite annorlunda.

Mountaingear skickar väl med UPS eller något, vilket nog förklarar den högre frakten. Med risk för att dra igång ännu en brösttonad debatt om skattemoral, men eftersom Mtntools skickar med USPS och Soloisten inte är så värst stor så skulle jag säga att det sannolika slutpriset därifrån är ($108*0,8+$25)=$113 < 675 SEK. Men man måste naturligtvis vara beredd på att betala moms och tull. Ursäkta den ännu längre urspårningen...

- Erik
 
Har kört lite med Reverso-metoden, har tittat på Kongs mekaniska som hastigast - men föredrar Reverson då den är enkel, fungerar på vintern och framförallt ger en dynamisk låsning. Största nackdelen med repsolo är att jag vill ha löst rep kopplat i öglor till selen, OM Reverson/annan broms inte skulle låsa av någon anledning. Det lösa repet har en förmåga att fastna lite överallt, helst när jag är gammal och tjock och inte klättrar så brant längre...

Kan f.ö skrävla med att jag tog ett 5 meters fall med Reverson på repsolo för några veckor sedan, systemet fungerade dynamiskt och bra - men jag förlorade en del skinn eftersom det var en Svaled :-(

Händelsen ledde dock till en incidentrapport till SKF eftersom en av slingorna på standen/ankaret hade hållit på att ge vika, men det är en annan historia...
 
jag kör med...

flytande krita och dojjor...
vet att det strider mot min miljömedvetna sida...men vi är ju alla lite...kluvna...var det inte så -patric-?
well...
clogg...nåt att hänga i repet...slinga...nån karbin...sele...om du vill clogga på topprep...
läste nån som hade solat någon med massa replängder och då haft repet i ryggsäcken bak...leta efter artiklar om klättring så hittar du säkert...
kram anna
 
Ska tillägga att jag var ute och klättrade med polarn. vi testade då rep-solo-klättring och säkrade mig själv med Kong Back up. använde topprepsangare för detta. Fungerade riktigt bra. och sliter inte mycket på den dynamiska repet och den fångar upp snabbt. Tar Fallfaktor 2. Ska se om jag kan fixa någon bild/film framöver. Jag är i alla fall rikitgt nöjd med köpet.
 
jobbigt med backup

har själv testat topprepssolo med cinch och diverse olika knutar, prussik - autolock med flera.

skulle gärna vilja ha lite tips hur prussik eller annat bör vara inknutet, fick så pass mycket problem med dessa oavsett om jag körde till benslinga, jämte cinchen osv. Testade från början att ha prussiken på en repände och cinchen på den andra - funkade inte alls. Var mycket sugen på att strunta helt i backup...och det ska krångla mycket för att man ens ska ta bort en backup...eller? ngn som enbart vågar klättra med en gigri eller cinch utan ngn backup?

sedan vilken vikt man bör ha repänden verkar också viktigt, otäckt med mycket slack i systemet - särskilt då leden jag ville öva på var svår för mig - få loss händer för att ta hem slack mitt i ett krux kändes inte särskilt kul...

tips är välkomna. Samtidigt kommer jag nog inte ge upp, men jag skulle vilja kunna använda cloggning mer för "hänga på" crux och testa saker, mer än att klättra lätta saker upp och ner - men det kanske är fel att se på topprepssolo på det viset..?
 
Hmm, topprepssolo diskussioner kanske inte direkt hör hemma i Alpin / Bigwall forumet, men ok...

ngn som enbart vågar klättra med en gigri eller cinch utan ngn backup?
När jag cloggar så använder jag en Petzl Rescucender (storebro till Microcender). Med lite vikt på ändan av repet så löper den hur smidigt som helst. Det har altid varit tillräckligt för mig att använda en del av repet coilad och knuten som vikt. Konstruktionen är så enkel och det finns inga vassar taggar så jag litar på den som ända säkring. Nackdelen är väll att man måste byta till nått annat när man ska fira ned, men den nackdelen tar jag mer än gärna över att behöva dra repet genom bromsen hela tiden, och bytet om till firning går rätt fort.

Den duger dock inte till solo ledklättring. Där använder jag mig av en Grigri, ej modiferad annat än ett snöre för att hålla den upprätt med bröstslinga.
 
Hej på er alla glada klättrare!

Kom igång med tradklättringen i påskas och har kört på ganska mycket sedan dess. Ute varje helg, och under sommaren även efter jobbet på vardagarna. Till de som klättrar ofta vid Simonsberget har vi säkert redan träffats (hej hej!).

I alla fall, jag är väldigt sugen på att börja med aid klättring, och då även solo aid. Har kikat en del på petzl sida, men de visar bara hur man gör för göra det på topprep. Tänkte väl börja där, men om det finns någon kul typ där ute som skulle kunna tänka sig visa mig hur en lead-setup kan se ut etc, samt som "trick of the trade" s.a.s så vore det mycket tacksamt.

{Stockholm} + 1.5h bilradie från Stockholm kan jag tänka mig att färdas för att få ta del av kunskapen ;)
 
Jag har en silent partner du kan låna ett tag och prova om du vill, om du tänkt dig en sån setup. Har tyvärr inte tiden att åka ut för aid i nuläget
 
Jag brukar klättra en del toppreps solo och min favvo är då en Petzl Shunt.
Provat en del med en micorsender också men om man ska jobba ett krux så blir det jobbigare att backa ner med microsender än med en Shunt.

Har en Camp Goblin också som säkert skulle funka fint att leda med då repet löper fint tills man faller i den, dock är hålet i den lite litet så passar inte med alla karbiner i den.
Är godkänd och testad med 10-11mm rep och för FF2 fall med 200kg enligt standard för industriklättring, men låser på tunnare rep också. Standarden ovan säger att en backupp inte får glida längre än en viss längd osv och rep på 10.5-11 är standard inom industriklättring, så gissar det är därför det inte testats på tunnare rep.

Goblin:
http://www.abaris.co.uk/prod/back-up-devices/camp-goblin-fall-arrester.htm

Shunt:
http://www.abaris.co.uk/prod/back-up-devices/Petzl-shunt-rope-clamp.htm

Silent partnet tillverkas inte längre tror jag, dels låser den inte om man faller med huvudet först (upp och ner) och det har vart några olyckor med den.

Trangi Cinch känns som den skulle kunna funka bra också, har dock inte testat och läste någon tråd om den där någon som använt den till TS endel märkt att den inte alltid låser.
http://www.trango.com/p-1-cinch.aspx

Finns en hel del om man googlar runt lite, Petzl rekommenderar att man använder två olika typer av lås på samma rep, eller ett back upp rep för att ALDRIG förlita sig på en enda punkt i systemet.

Liknande som i denna artikel:
http://www.climbing.com/skills/solo-toproping/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4
Ghost Soloklättring Klättring allmänt 13
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
agathon Soloklättring Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.