Utrustning för Sarektjåhkkås Stortopp

Hej,

Planerar en 14 dagars tur i Sarek. Tanken är att utgå från Suorva och ta oss ned till bla Sarektjåhkkåmassivet och göra lite toppbestigningar. Claes Grundstens Sarek bok har jag inte lyckats få tag på. Istället har jag en nyproduktion; Fjällvandra i Sarek av Fredrik Neregård. Från denna bok, samt från trådar i detta forum och andra länkar har jag förstått följande:

Utrustning:

Om man vill ta Stortoppen som en topptur måste man antingen gå över en av två möjliga glaciärer - och då måste (?) man ha glaciärutrustning - dvs - rep + sele, isyxa samt stegjärn?

Om man kommer via Nordtoppen måste man klättra över en ”hammare” på kammen. Vad jag har sett på bilder så ser det inte särskilt dramatiskt ut, mer som en bouldringklippa (fast utan mjuka mattor och ett fall ner i avgrunden på bägge sidor). Antar att säkringar och dylikt för att passera hammaren mest är en livlina mer än en nödvändighet för att klara hammaren i sig?


Lilla traversen är vad jag läst mig till görbar utan glaciärutrustning, beräknad tid ca 20 h? Är tiden ett riktvärde för att att man går upp på ena sidan och ner på andra?
 
Om man kommer via Nordtoppen måste man klättra över en ”hammare” på kammen. Vad jag har sett på bilder så ser det inte särskilt dramatiskt ut, mer som en bouldringklippa (fast utan mjuka mattor och ett fall ner i avgrunden på bägge sidor). Antar att säkringar och dylikt för att passera hammaren mest är en livlina mer än en nödvändighet för att klara hammaren i sig?

Hej!

Hur det ser ut på bilder och karta är en sak och i verkligheten en annan. Det är exponerat, det är ett par hundra meter fritt fall på ömse sidor, och det är långt till närmsta sjukstuga. Jag valde bort att gå vidare från Nordtoppen till Stortoppen, och det kändes inte som ett svårt beslut.

Sen att det kanske hade gått bra ändå är en annan sak. Jämför det med att gå balansgång på en planka 2 meter över mark - eller 200!

Men om du har bra utrustning, bra kunskap och bra väder tror jag att det är en fantastiskt fin tur. Lycka till!

Mvh F
 
Hehe jo det förstås jag har ju aldrig varit där förut men vi tänkte väl dra upp å kolla sen får man se hur det känns. Dock så måste vi planera in utrustning...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ja tack, den var en bra påminellse. Har läst den innan, men glömt att den var så pass utförlig. Är dock lite knagglig med norskan och inte helt med på vad det är han säger/gör. Vad innebär fö svårighetsgraderna - vilket system utgår han ifrån? 2 o 3 säger mig inte så mycket.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ja tack, den var en bra påminellse. Har läst den innan, men glömt att den var så pass utförlig. Är dock lite knagglig med norskan och inte helt med på vad det är han säger/gör. Vad innebär fö svårighetsgraderna - vilket system utgår han ifrån? 2 o 3 säger mig inte så mycket.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Det är klippklättergraderingssystem. På 27crags finns topos där du kan hitta närliggande klippor och få en uppfattning vad det handlar om, med tillägg att det är löst och mycket luft under fötterna
 
Ok då ligger dessa passager enligt författaren alltså i den lägre skalan. Ok tack! Har du själv gjort lilla traversen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ok då ligger dessa passager enligt författaren alltså i den lägre skalan. Ok tack! Har du själv gjort lilla traversen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, förra året. Jättefint där!

Har skrivit mer detaljer om de olika vägarna i facebookgruppen sarek.
 
Sweet! Kan man joina å läsa?

Testade 27crags, men på kartan listas inget i Sarek..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Sweet! Kan man joina å läsa?

Testade 27crags, men på kartan listas inget i Sarek..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Med 27crags menade jag, att om du inte är bekant med klippklättergradering, så går det att leta upp andra klippor där du bor och få begrepp om vad det handlar om. Generellt kan en säga att en behöver ha erfarenhet från klippklättring för att självständigt kunna va bekväm i att gå nåt som har klippklättergradering, även om det är enkelt graderat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
robinlu Kebnekaise, utrustning mm. Fjällvandring 9
Cantrell Utrustning Kebnekaise Fjällvandring 9
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
frsa0500 Utrustning Fjällvandring 2
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Marie77 Utrustning på Keb Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
Maua Hyra utrustning? Fjällvandring 8
Maskros444 Utrustning för Jojo-leden? Fjällvandring 24
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
da_flower Hyra utrustning omöjligt eller ??? Fjällvandring 5
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
kjpil Sarektjåhkkås sydtopp Fjällvandring 0
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
vandrarman Sarektjåhkkå stortopp Fjällvandring 5
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Akkas stortopp från söder Fjällvandring 21
Avslzyx Sarek Stortopp saknar penna Fjällvandring 7
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
chreng Bestigning av Sarektjåkka Stortopp Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...