Utmanande kort vandring

Hej, jag längtar efter de svenska fjällen och vill göra en kort, men utmanande vandring. Kan bara vara borta i två nätter. Funderar på att flyga upp till Kiruna torsdag morgon och hem igen på lördag eftermiddag. Vill vandra så mkt som möjligt däremellan. Ser framför mig att det blir långa dagar och många höjdmeter, men vill gärna undvika att behöva gå brant nedför i blockterräng. Är mycket tacksam för tips.

Ring Keb Fjällstation - Personalen där brukar springa/gå ganska långa turer i området t ex skulle den här turen funka. Det går att åka båt en bit upp i vistasvaggi från Nikkaluokta. Klipp från annan tråd i forumet:

"Nu vet jag inte hur många dagar ni har på er, men den klassiska "Kebne runt" går från Nikkaluokta norrut genom Vistasvaggi - Stuor Reaiddavaggi (Nallu) - Sälka - Laddtjuvaggi - Kebne fjällstation - Nikkaluokta. "

Åker du helikopter ToR Keb kan du korta turen genom att gå via Tarfala.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips