Utlandsägd vindkraft i Sverige, rätt eller fel?

Är det rätt att låta andra länder ställa sina vindkraftverk på Svensk mark?
Nästan all vindkraft som byggs här är utländsk (96 %) enligt SVT år 2020:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...r-vindkraften-utlandska-investerare-dominerar

Nu är det knäpptyst om den saken i debatten. Varför?

Elen från vindkraften och mer därtill förs utomlands. Det var ofta motsvarande 5 kärnkraftverk under andra halvan av 2022. Svenska Kraftnät har en bra hemsida som visar både ögonblicksbild och historik av elsituationen runt länderna i Norden (priser, produktionsslag och flöden):
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Är det rätt att upplåta svensk natur till detta?

(Blanda inte in partipolitik i diskussionen då vissa läsare ogillar sådant, och tänk på att vi är på forumet Utsidan som handlar om vår natur. Håll diskussionen inom forumets anvisningar och syfte.)
 
En intressant liknelse är det oljeeldade Karlshamnsverket som nyligen såldes till tyska ägare (ingår i den upphandlade avtalade Svenska kraftreserven). Då det körs utanför kraftreserven så går elen till Tyskland men utsläppen från skorstenen sker i Sverige.
Men med en gemmensam europeisk elmarknad så det väl så det är nuförtiden.

/Patrik
 
Är det rätt att låta andra länder ställa sina vindkraftverk på Svensk mark?
Nästan all vindkraft som byggs här är utländsk (96 %) enligt SVT år 2020:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...r-vindkraften-utlandska-investerare-dominerar

Nu är det knäpptyst om den saken i debatten. Varför?

Elen från vindkraften och mer därtill förs utomlands. Det var ofta motsvarande 5 kärnkraftverk under andra halvan av 2022. Svenska Kraftnät har en bra hemsida som visar både ögonblicksbild och historik av elsituationen runt länderna i Norden (priser, produktionsslag och flöden):
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Är det rätt att upplåta svensk natur till detta?
Det är helt galet att låta utländska bolag bygga elproduktion i Sverige - oavsett om det handlar om vindkraft, kärnkraft eller vattenkraft. El ska vara en del av vår infrastruktur, inte en handelsvara. Jag tycker att de senaste årens priser visar hur tokigt det är - trots skyhöga priser på el för hushållen under 2022 så har vi aldrig exporterat mer el än under det året. El har kostat lika mycket att producera som tidigare.
 
Jag tycker det är lika fel att vi använder bensin från oljekällor i andra länder. Samtidigt är det synd att svenska investerare inte investerar tillräckligt i svenska tillgångar som svensk elproduktion.
När efterfrågan i norra Sverige ökar kommer elpriset bli som på kontinenten istället för hälften.
 
Utlänskt ägande är väldigt vanligt i Sverige idag, Volvo är kinseiskt, varumärken som Marabou och Gevalia är amerikanska t ex.
När det gäller elproduktionen ägs stora delar av vår kärnkraftsproduktion av tyska Uniper o finska Fortum, förutom svenska Vattenfall. Vindkraften är mer splittrad med flera mindre bolag, men Kina är största enskilda utländska ägarlandet med 6,7 %.

Några länkar:
Vindkraft ägande: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vindkraften-allt-storre-utlandskt-agande
Vindkraft placering: https://www.energimyndigheten.se/fornybart/vindkraft/vindlov/vindbrukskollen/

Är inte helt förtjust i allt utländskt ägande men misstänker att det tyvärr är en del av globaliseringen. Vi har ju också många bolag verksamma i andra länder.

Det jag absolut tycker är att människorna runt vindkraften borde få ta del av vinsterna..

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Jag tycker staten ska äga vatten, energi och tågen. Vi betalar via vår skattsedel för ledningarna till vindkraftverken vilket jag inte tror andra länder gör, utan där får bolagen själva betala för det. Varför ska vi ha utländska ägare som bygger vindkraftverken, äger dem gör pengar på dem och sen säljer elen dit där de tjänar mest sen kan de när de vill stänga ner dem även då vi behöver dem och förmodligen kommer de lämna skrotet kvar när verken är uttjänta så vi skattebetalare får betala för det. Vad tjänar Sverige på det för marken kanske skulle kunna användas inom skogsproduktion, turismen, renäringen el matproduktion som bär, säd el beteshage el djuruppfödning och fisk, elledningarna tar bort massor av skogsmark som vi så väl behöver till vår skogsindustri som på alla sätt försöker hitta fler träd att såga ned.. Om du tar bort skogen runt sjön får du sämre fauna i sjön och färre insekter för fiskarna. Vi är naiva inför hur vindkraftverken kan användas i en utpressningssituation av främmande stat och tror att vårt land är hur stort som helst så att vi kan använda marken hur som helst utan att hushålla med den vilket har lett till konflikter emellan skogsindustrin och natur vården om att såga mer eller bevara mer. Glöm då inte att vi kanske har ca 6-8% urskog i Sverige idag och den försöker smygsåga ned ytterligare. Om vi skattebetalare som äger Vattenfall fick de att bygga vindkraftverk i Sverige som vi kan sälja elen på till utlandet då skulle vårt land tjäna på det jämför det med länderna som äger sina egna oljekällor vilket de flesta länder idag gör för de har förstatligat dem. Vi skulle också kunna använda lokala företag som bygger vindkraftverken vilket ger jobb på landsbygden. Det skulle vara mycket bättre än det som nu sker ex köpet av Nuon som kostade 95miljarder i förlust och alla kärnkraftverk i Tyskland som kostade lika mycket i förlust för skattebetalare. Det är vi skattebetalare som har gjort företaget rikt medans förlusterna gör i utlandet. Vi har världens bästa kust för vindkraftverk i havet(den är grund) och i de stora sjöarna medans landet är nästa färdigbyggt i min värld förutom om de bygger på förorenade marker, Vattenkrafts dammar, på Kärnkraftsområdena, gruvor som ex Viscaria i Kiruna, soptippar kalkbrott, bergtäkter och annan mark som inte behövs lika mycket och som redan är förstörd. Hur ska vi kunna locka turister om vi bygger vindkraftverk överallt( en av de största näringar i Sverige idag), vem vill utöva friluftsliv som är så bra för hälsan med alla vindkraftverk överallt och hur ska vi kunna attrahera folk med kunskaper till vårt land när vi inte kan slåss med låga skatter utan måste använda vår fina natur som ett säljande argument? Sett från min värld enl vindkraftverk ex Jag har bott i Kiruna där finns vindkraftverk, Samma sak i Övertorneå där jag bodde, snart i Kalix, fanns i Hjo kommun på åkarna o sen i skogen där jag sprang, de finns även där jag vandrar i Kopparberg och där jag numera bor men de fanns inte i Stockholm där jag bodde i 10år, de ska även byggas där jag tycker om att vara i mellannorrland överallt. På många ställen ligger vindkraftverken nära mycket fin natur vilket även påverkar den med öppna marker som blir följden av alla vägar och ståndplatsen för vindkraftverket. Om vi ska ha vindkraftverk då ska de även finnas där förbrukarna finns och även där miljöpartisterna(Märta Stenevi protesterade emot vindkraftverk i kusten där hon bor) så hon är inte ärlig liksom Per Bolund som inte sett till att de byggs i Stockholms området. Ju kortare avstånd du transporterar strömmen desto mindre förlorar du i transporten på nätet alltså mer energi ges om de produceras nära förbrukarna.
 
Vilka här har investerat sina svenska pengar i svensk energiproduktion?
Varifrån får ni er elenergi om inte?
 
Andra länder har förstatligat sina oljekällor så att vinsterna går till det egna landet som Jeepe skriver. Gör samma sak med vindkraften säger jag. Betala givetvis rättvist för byggkostnaden så att de går skadeslösa ur affären. (Sedan kan vi ha en demokratisk debatt om hur mycket vindkraft vi ska ha.)

Naturresurser som t.ex. vindkraft går inte att jämföra med andra industrier. Naturresurserna är begränsade, och de bästa vindkraftsplatserna är nu tagna av andra länder. Vindkraften drabbar dessutom väldigt många människor med förfulad miljö och buller.

Det som skett med vindkraften är enligt mig ren kolonialism som någon skrev. Som när västländerna pumpade upp arabländernas olja innan de blev utkastade i mitten av 1900-talet. Att länderna tog tillbaka sina egna oljekällor var det enda moraliskt rätta tycker nog alla.

Varför är det så knäpptyst om det här i debatten??
De flesta Svenskar är fortfarande ovetande om det stora utländska ägandet.
Media, politiker och debattörer pratar om ny vindkraft som om den skulle vara Svensk.

Jag har mina farhågor om orsaken till tystnaden, men vill gärna höra vad ni andra tror innan jag skriver mina misstankar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...