• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

utemagasinet

Enligt många av recensionerna: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=208
är Ute-magasinet ytligt och tjatigt. Och så kan man uppleva en del av innehållet. Men tidningen ger info om produkter, områden och annat inom friluftsliv som du mig veterligt inte hittar i andra tidsskrifter i Sverige. Man kan klaga på en hel del, men jag blir glad varje gång Ute-maggan ligger i lådan när man kommer hem. Och jag låter mig lätt inspireras.
 
det tycker jag!

jag började kolla så smått i tidningen för ett par år sedan och är kanske mer nöjd med den än de flesta. Jag är inte bra på att vara kritisk men jag tycker att de gör bra reportage, bra produkttester, bra allmänna (och specifika) tips plus att den inte bara handlar om vandring utan även cykling, multisport, paddling, ja det mesta en nybörjarfrilufsare kan vara nyfiken på. Jag tycker att du skall köpa ett nummer och låta dig inspireras. Det gjorde jag och det funkade direkt.

Annars sitter du just nu på en guldgruva vad gäller inspiration. Utsidan är mig veterligen den absolut största "kunskaps/tips/kompis/utelivs/-databasen" man kan hitta i Sverige idag. Så många tusen användare med så otroligt många olika erfarenheter kan man inte få i något magasin. En kombination av de båda torde vara de optiumala. Läs nåt kul i Utemagasinet och ta upp det i ett forum här på utsidan så får du ut allt du behöver. Tror jag!

Lycka till och "ut med dig"!

/glimmen
 
Brant!!!

Kolla på biblioteket om dom har något nummer av UM.
Bara en sådan sak att skinnarmo är med när dom testar
tält, tycker jag är konstigt. Konsumentjournalistiken
är mycket bättre hos Tidningen Brant, men den inriktar
sig mera på "en brant livsstil"...
- Kanske köpa varannat nummer ?
Annars har du sveriges bästa uppslagsverk HÄR!!
Men vem skall sitta inne och läsa, när det finns en hel värld att upptäcka!! ;-)
 
Varför?

Varför är det konstigt att Skinnarmo är med och testar tält? Tror du han är "helköpt" av Hilleberg?

Det är ju ingen nackdel att man vet vad det är för människor som testar grejerna. Oftast vet man ju inte vad testpersonerna har för kunskap och erfarenheter och det gör ju testet mindre trovärdigt.

/Per
 
hej,
jag "friluftar" rätt mkt och vill ha en tidning som kan ge mig tips om tex bra vandringsleder i sverige, i närheten av var man bor. Jag tycker att när man frågar väldigt allmäna "ge mig tips" frågor på forum som det här, får man väldigt allmäna svar. Det är bättre att ha nån aning om nåt o fråga om det. Df vill jag ha en tidning också. Brant är jag inte så jätteförtjust i tyvärr.


Tack för alla svar!
pia
 
UTEMAGASINET

hEJ TYCKER ATT UTEMAGASINET HAR BÄTTRAT SIG HELT KLART SENASTE TIDEN, HAR VARIT PRENUMERANT I 6-7 ÅR MEN VISST VISSA SVACKOR HAR DET HELT KLART VARIT, JAG TYCKER BÄST OM VÅR O SOMMAR NUMREN SOM VAÄNDER SIG MER TILL VANDRING MED TÄLT O SOVSÄCKS O RYGGA TESTER BLA MEDANS VINTER NUMREN ÄR MERA INRIKTADE PÅ SKIDOR TYP MEN EN TROTS ALLT AV VISSA SÅGAD TIDNING HELT OK DET FINNS INTE SÅ MYCKET MER VISST BRANT ÄR FLÄCKVIS OK OM MAN ÄR UTE EFTER HIPPARE LIVSSTIL MVH HANS
 
lite mycket pryl-hysteri kanske med "sommarens stora pryl-guide" i typ varje nummer..
annars en helt ok tidning som jag ser fram emot varje månad!
ge den en chans iallafall!
 
Re: Brant!!!

Avrell; sa:
Kolla på biblioteket om dom har något nummer av UM.
Bara en sådan sak att skinnarmo är med när dom testar
tält, tycker jag är konstigt. Konsumentjournalistiken
är mycket bättre hos Tidningen Brant, men den inriktar
sig mera på "en brant livsstil"...
- Kanske köpa varannat nummer ?
Annars har du sveriges bästa uppslagsverk HÄR!!
Men vem skall sitta inne och läsa, när det finns en hel värld att upptäcka!! ;-)

Vad menar du med att Konsumentjournalistiken är bättre i Brant, skriver du det bara för att dom skriver det i sin tidning?
 
Bäst i Sverige!

Utemagasinet är tveklöst den bästa allmänna frilutstidningen i Sverige och jag tycker att den står sig gott i konkurrensen internationellt. Visst har kvaliteten på reportage, tester och annat varierat en del under de dryga 13 år som jag prenumererat men överlag så är jag väldigt positiv. När Utemagasinet kommer så brukar jag lägga allt annat åt sidan för en första genomläsning/genombläddring på 1-2 timmar. Utemagasinet ger mig mycket inspiration både till aktiviteter och utrustningsfixande. Det viktigaste är helt klart inspirationen men ibland så dyker det ju upp en del supersmarta prylar på marknaden som man saknat när man varit ute och om inte Utemagasinet funnits så hade jag nog undgått att upptäcka dem under en längre tid.
Reportagemässigt så finns det en hel del som dyker upp med en viss regelbundenhet, t.ex. artiklar om olika fjällområden (framförallt Sarek) men jag tycker att de brukar hantera detta på ett bra sätt med olika nya infallsvinklar.
Som komplement så brukar jag ibland strököpa en del utländska magasin och sedan ett knappt år tillbaka så prenumererar jag på Backpacker. Backpacker är dock i snävaste laget eftersom den nästan inte alls blickar utanför USA:s gränser och dessutom så fokuserar den ju enbart på vandring. Den är dock utmärkt som inspiration och deras årliga "Gear guide" är "svettig"... ;)
Överlag så brukar begränsningen till lokala friluftsalternativ vara större i utländska magasin än i Utemagasinet så ur den aspekten så är Utemagasinet "bäst i klassen". :)
En del av de amerikanska magasin jag strököpt har f.ö. varit bedrövligt trista...
Bland övriga tidningar så tycker jag att STF-blaskan Turist gjort en rejäl uppryckning de senaste 1-2 åren. Brittiska "The Great Outdoors" känns en smula lockande så det blir kanske en ettårsprenumeration inom kort. Man kan aldrig få för mycket inspiration! :)
 
bra!

bra inlägg av fredrik. långvarig erfarenhet av tidningen tillsammans med referenser till andra alternativ. så ska det se ut!

brant har jag bläddrat i en del men den verkar vara lite mer åt det extremare hållet. men visst håller den måttet.
 
Brant

Själv tycker jag att BRANT är klart bäst men utemagasinet har sina bra sidor den oxå.Men eftersom jag har dom fritidsintressen som brant skriver om så blir det så!Nu tycker jag att utemagasinet är lite tjatigt men för några år sedan var den riktigt bra med både vandring och klättring,alpinism.Då blanda dom lite extremare grejer med mer vardagsnära reportage.Nu är mest om kajak,vandring och långfärdskridskor samt om sareks älgar.
/Robert
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.