Min gps visar den vanliga terrängkartan så nog syns alla hinder. Använder man Google maps så får man stå sitt kast!Visst är GPSen bra för att veta var man befinner sig, men det man normalt är mest intresserad av är ju hur man ska ta sig dit man vill komma. Även om en GPS kan visa riktningen så visar den inte eventuella hinder som vattendrag, branter, berg etc.
Men karta stämmer det att man behöver följa med på kartan hela tiden för att veta var man är.
Tittar man t.ex. på Monsen på villovägar så får han ju i de flesta fall en karta, men inte alltid kompass.
Urusla GPS-er
- Trådstartare kennet_arvidsson
- Start datum
En aspekt på Garmins kart-GPSer för friluftsliv är att de inte håller i längden detta går jag skrivit om i tidigare trådar. En bra smartphone har dessutom överlägsen skärm och datorkapacitet. I kyla och väta kan knappar vara bättre än touch.
I tuffa förhållanden bör man ha backup. När man hamnar i en molnbank på en fjälltopp med branten och glaciärer är en GPS med karta rätt värdefull IMHO.
Speciellt värdesätter jag trackbackfunktionen.
Thure
I tuffa förhållanden bör man ha backup. När man hamnar i en molnbank på en fjälltopp med branten och glaciärer är en GPS med karta rätt värdefull IMHO.
Speciellt värdesätter jag trackbackfunktionen.
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Min gps visar den vanliga terrängkartan så nog syns alla hinder. Använder man Google maps så får man stå sitt kast!
Men då är det en "GPS med karta", inte en ren GPS. Jag var kanske lite otydlig med distinktionen där.
Jag är säker på att de allra flesta som skriver i den här tråden avser en GPS med karta när dom väljer mellan karta och kompass eller GPS. Det finns nog inga GPS utan karta -avsedda för "hiking"- att köpa längre.Men då är det en "GPS med karta", inte en ren GPS. Jag var kanske lite otydlig med distinktionen där.
Han är ju också noga med att använda ledstänger när han orienterar sig med endast kartan och även mer kompass.Visst är GPSen bra för att veta var man befinner sig, men det man normalt är mest intresserad av är ju hur man ska ta sig dit man vill komma. Även om en GPS kan visa riktningen så visar den inte eventuella hinder som vattendrag, branter, berg etc.
Men karta stämmer det att man behöver följa med på kartan hela tiden för att veta var man är.
Tittar man t.ex. på Monsen på villovägar så får han ju i de flesta fall en karta, men inte alltid kompass.
Såg nu i sommras sk´fångstarmar´på utsatta ställen på vinterleder(sommar och vinterleder går ibland på samma ställen) liknande gäller ju orientering som tid nämts,samt om man förlitar sig på GPS anv allt som ökar nogrannheten i kritiska lägen fast att det ökar batteriförbrukningen.
Jag förstår inte alls vad du menar. Har du sett någon form av fysiska fångstarmar i naturen så torde det vara renstängsel.
När man talar om fångstarmar vid orientering så menar man naturliga formationer (exvis en större sjö eller en bäck) som jag har förstått det.
Precis så är det.Jag förstår inte alls vad du menar. Har du sett någon form av fysiska fångstarmar i naturen så torde det vara renstängsel.
När man talar om fångstarmar vid orientering så menar man naturliga formationer (exvis en större sjö eller en bäck) som jag har förstått det.
Man tittar på kartan och identifierar säkra mål att sikta på.
En bäck, tydlig stig, väg, fjällbrant osv.
Och så försöker man pricka den så att den styr in mot nästa delmål.
Det blir lite kors och tvärs genom terrängen, men det ger säker orientering och spar tid.
Givetvis kan en erfaren orienterar fixa att springa mer rakt på, men vi andra har nytta av ledstänger.
Och man kan också se dem som stopptecken. Om jag kommit fram till en bäck, då har jag gått för långt. Eller om jag ser sjökanten så är jag fel i sida.
Jag förstår inte alls vad du menar. Har du sett någon form av fysiska fångstarmar i naturen så torde det vara renstängsel.
Renstängsel är bra som ledstänger. Men det finns också fångstarmar vid några stugplatser i Kebnekaise-fjällen. T ex Nallo, Sälka och Kebs toppstuga.
/LasseÅ
Jag har aldrig sett en sådan. Menar du att man byggt någon form av staket eller liknande för att folk skall hitta till stugan?Renstängsel är bra som ledstänger. Men det finns också fångstarmar vid några stugplatser i Kebnekaise-fjällen. T ex Nallo, Sälka och Kebs toppstuga.
/LasseÅ
Japp, ett glest staket. Stolpar på rad, med uppskattningsvis 15-20 m mellanrum, tvärs dalgången. Små pilar högst upp som pekar mot stugplatsen. Tyvärr inga bilder på någon fångsterna.Jag har aldrig sett en sådan. Menar du att man byggt någon form av staket eller liknande för att folk skall hitta till stugan?
/LasseÅ

Tack för info! Hade inte en aning men fick mej ett gott skratt.
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 M