Uppvärmda skosulor och handskar för längdskidor?

Hej,

Jag är nu i Harsa och åker längdskidor.

Jag fryser bom händerna när det är under - 18 grader trotts liners av Ull.

Tacksam för tips på bra och prisvärda värmesulor och handskar som passar för längdskidåkning,

Jag har skaffat utanpåliggande foder-överdrag för pjäxorna som funkra bra, just nu är det mest fingrarna som är problemet.

Ska till Grönklitt VA7 så då vill jag ha en lösning,

Mvh Johan
 
"Kemiska" inlägg som bygger på järnpulver som oxiderar med syre från luften. Fungerar riktigt bra för mina fötter, finns i olika storlekar, som inlägg för händer och fötter. Fungerar ca 6-8 tim efter att man öppnat förpackningen. Det kostar några tior att prova.
 

Bilagor

  • värmare.jpg
    värmare.jpg
    465.7 KB · Visningar: 55
Jag tycker att M90 är för klumpiga för att vara ideala för längdskidåkning. Visst fungerar de, men de är stora och klumpiga vilket gör att de i alla fall inte passar bra till mina stavar.

Jag använder ett par tumvantar från Swix när det är kallt:
https://www.swixsport.com/se/klader...MI04SEgtnGgwMVygWiAx0EIQi8EAQYASABEgJSM_D_BwE

När det är kallt fungerar det betydligt bättre med med tumvantar. Det är rätt individuellt hur tjock handske du behöver. Var ute idag i -12. Det var lite för varmt för mig med handskarna ovan. Sonen åkte i vanliga tunna Hestra fingerhandskar. Han tyckte det var lagom.

Lenz värmestrumpor fungerar också. Jag har egentligen köpt mina för utförsåkning där det är svårare att få plats med många lager strumpor. De fungerar även för längd.
 
Jag provar att kapa tråden lite. Och lägger till "eller flerdagarsturer" till rubriken.

Min fru är väldigt frusen om fötterna och använder elvärmda strumpor på dagsturer när tillfälle ges. Men då finns det alltid möjlighet att ladda upp de igen väl hemma efter dagsturen.

Men hur länge skulle ett batteri klara sig om man var ute i flera dagar utan tillgång till uppladdning. Finns det nått vettigt sätt att lösa elmvärmda strumpor under en enveckastur?
 
Powerbank bör i teorin fungera. Mina Lenz-batterier är på 1800 mAh styck. Med en större powerbank kan de laddas flera gånger, och sedan fungera dagen efter.

Jag skulle inte välja en sådan lösning för en flerdagstur. Jag skulle inte vilja vara beroende på att laddning och batterier fungerar. Jag har inga problem med batteridrift för att göra en aktivitet trevligare. Men att vara beroende på att ha ett laddat batteri skulle jag inte vilja vara.
 
Tumvantar eller fingervantar/handskar? Själv kör jag tum-modellen av skalvantar och stickade vantar under när det är 15-20 eller kallare. Kanske inte stilmässigt rätt för motionsåkning men fungerar bra.
 
Att vid rast kliva ut ut bindningarna, tumhandskr med lovvikavantar inre och femfingars thinnys har räckt för
mig. Handvärmare kan torka ut pjäxorna under vintertältturer.
 
Ska man vara ute i flera dar och campa i kallt väder måste man ha kläder, skor, vantar, sovsäck som klarar detta, utan någon extra värmekälla. Det är väldigt farligt att vara beroende av något batteri för uppvärmning.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.