Upphittade klättergrejer, Finder´s Fee?

De som snor qd's från sportleder är loosers, jag har slingor på vissa sportleder, det möjliggör att flera får chansen att prova leden och kunna träna upp sig att klättra närmare sitt max eller att man vågar prova på leder som annars inte skulle våga gå på. Man ser direkt att en led med slingor blir mycket mer klättrad.

Jag har endast en gång stött på vanliga QD på en led. Eftersom jag var först vid klippan denna dag plockade jag ner dem lad dem fint vid sidan om. Och klättrade. (vårdbrget sthlm området).

Senar vid tolv tiden kommer ett gäng och frågar vad fan jag gjort.(inge lokala förmågor).
QD ger man fan i fick jag lära sig. Vårdberget är en inomhus vägg utomhus och det är massor klättrare där. Att då tro att man kan ockupera leder är man ute och cyklar.
Och sen är vård berget 10-12m med fina topp ankare så det var bara att sätta tillbaks dem firandes från toppankaret.

Så det där med att lämna sina QD är nog mer lokalt förankrad regel. (dock fanns ingen tanke att ta dessa till mina egna).

Och är inte ordet "looser" utdött för länge sedan typ som Häpp! (se annantråd)
 
Jag har endast en gång stött på vanliga QD på en led. Eftersom jag var först vid klippan denna dag plockade jag ner dem lad dem fint vid sidan om. Och klättrade. (vårdbrget sthlm området).

Senar vid tolv tiden kommer ett gäng och frågar vad fan jag gjort.(inge lokala förmågor).
QD ger man fan i fick jag lära sig. Vårdberget är en inomhus vägg utomhus och det är massor klättrare där. Att då tro att man kan ockupera leder är man ute och cyklar.

Vad menade de att du skulle ha gjort, låtit bli att klättra leden öht?

Självklart ska man inte sno qd:s men om en led är ledig kan man klättra.

En kil för en hundralapp skulle jag kunna ta hem med gott samvete om den var uppenbart övergiven, men samtidigt kan jag köpa en egen kil för en hundralapp för att slippa fundera på vad den varit med om.

En kamkil för en tusenlapp vill jag inte lika gärna köpa själv, men av precis samma skäl så vill nog den som övergivit/glömt den ha tillbaka den. Så antingen låter jag den sitta eller så tar jag med den och postar på diverse ställen.

(Åtminstone ifjol satt en "omöjlig" kamkil på insteget till leden Till (5-) i Utby. Åk och plocka ;))
 
Lämnar Du något så är ju risken att Du blir av med det.
Lämnar Du QDs i bultarna på en led över natten på en välbesökt klippa så är det ju inte helt otroligt att någon annan vill klättra där innan Du kommit ur sovsäcken. Lämnar Du en kam i en spricka som Du vet att Du kan få ut med ett verktyg, så räkna med att den inte kvar när Du kommer tillbaka.
Det kanske kan vara smart att ta med papper och penna och lämna en notis om Du ska lämna nått på klippan för en kortare stund.
 
meen lämna inte en massa skit i berget.. är det inte bultat eller fasta ankare så ta med grejerna.. märkning är bra, förr hade vi liggare över märkningarna, enkelt..man lämna det man hittar till den lokala klubben om det finns någon..
 
Helt klart är alltså att det åtminstone finns tre anledningar till varför det är prylar kvar på berget:

Nån har tappat dem.

Nån har glömt dem.

Nån har lämnat dem på leden för att de snart ska klättra igen.

När det gäller rep som hänger på en led så är jag av den uppfattningen att om man inte klättra själv på en led så får man räkna med att nån annan gör det, och att denne väljer fritt mellan att dra ned repet eller använda det om det hänger i ett bultat ankare. Ungefär detsamma gäller väl slingor, den som lämnat dem får ju tugga i sig att andra klipper dem - men å andra sidan kanske inte alla vill klippa dem, och då är det ju i vägen och kan plockas ned. Det har ju däremot inget med stöld att göra. Så länge ägarna finns i närheten undviks ju alla kontroverser och missförstånd enkelt genom muntlig kommunikation, och är ägarna inte tillgängliga får de väl gissa själva lite vad de tar för risker.
Rent juridiskt är det nog så enkelt att inget som upphittas i skogen kan man betrakta som sitt eget med stöd av lagen - men inte heller går det ju att hävda att man blivit bestulen om man lämnat grejer. Korrekt hanterande av hittegods är förstås att man tar det till polisen och anmäler det som just hittegods, men det är förstås ingenting som nån vettig människa gör...

Eftersom forumdiskussioner tenderar att bli polariserade och infekterade, så kan man ju också konstatera att bara för att man inte tycker att det är OK att folk sprider grejer omkring sig så innebär det ju ändå inte med automaik att man t ex plockar ned en stålborste på en ny led, gör leden, tar med borsten hem samt rapporterar nytur... Eller att man firar på en sportled för att skaffa sig ett knippa QD...
Inte heller har jag upplevt det som ett problem med att klippan är nedlusad med klättergrejer, utan frånsett nån kvarglömd pryl så är det väl mest nån kil man stöter på, och antingen så framstår den som tämligen svårrensad eller rentav lämnad som in-situ-säkring istället för en pitong eller b-bult. Så länge den inte sitter på ett sällsynt och bra killäge som man helst hade lagt själv känns det väl som en förmån att hitta den. Var och en får väl själv bedöma hur de värderar säkringen.
(På Himlasängen, Tunaberg har det väl suttit gamla småkilar, RP eller HB Offset, i decennier t ex. I ett par år, åtminstone, satt det nån gulslingad kam strax före första stand på Pelaren också, men den är nog borta numera.)
 
men sitter det en camsäkring för en tusing, kommer de tillbaks.
Och hur vet du det? Jag drog ut en kamsäkring som var övergiven och råkade senare höra om historian. Han hade helt övergett den och inte tänkt komma tillbaka, han ansåg den förlorad.

Då är det rätt surt om Mike c har varit framme.
Japp. Överger du en säkring som du inte fått ut och det inte står nånting på den, och jag får ut den, då är den min. Får jag ut den gick den att få ut. Vaddå hämta verktyg? Ska du ta ett donkraft och bända isär sprickan? Jag gör jag en tjänst och besparar klippan onödigt våld och skaderisk. Så jag är absolut värd min gloria.... men ärligt talat så skiter jag i om jag inte får en gloria av dig, överger du en säkring så tar jag hellre den.
 
Och hur vet du det? Jag drog ut en kamsäkring som var övergiven och råkade senare höra om historian. Han hade helt övergett den och inte tänkt komma tillbaka, han ansåg den förlorad.
Ja så kan det ha varit i just det fallet.
Men hur vet du att det alltid är så.


Japp. Överger du en säkring som du inte fått ut och det inte står nånting på den, och jag får ut den, då är den min. Får jag ut den gick den att få ut. Vaddå hämta verktyg? Ska du ta ett donkraft och bända isär sprickan? Jag gör jag en tjänst och besparar klippan onödigt våld och skaderisk. Så jag är absolut värd min gloria.... men ärligt talat så skiter jag i om jag inte får en gloria av dig, överger du en säkring så tar jag hellre den.

Jag har klättrat då en av oss lyckades få en friend att vandra. Just denna gång var det ingen av oss som fått med en kilpetare. Så det var bara att vända hem och hämta. Som tur hade inte du varit där än.
Du gör ingen en tjänst utan du gör det du tycker är kul. Och det du får ut får du inte utan du väljer att ta den. Du sätter upp reglerna. Skiter fullständigt i dina medklättrare och är nöjd med ditt upphitted metallskrot.

Det är inte svårt att göra som du gjorde sist lägga in en tråd på utsidan, hör ingen av sig är det ju som det är. Men du är ju ärlig, kanske inte så smart men ärlig.(osmart för att du berättar för alla hur du är funtad).
 
Japp. Överger du en säkring som du inte fått ut och det inte står nånting på den, och jag får ut den, då är den min. Får jag ut den gick den att få ut. Vaddå hämta verktyg? Ska du ta ett donkraft och bända isär sprickan? Jag gör jag en tjänst och besparar klippan onödigt våld och skaderisk. Så jag är absolut värd min gloria.... men ärligt talat så skiter jag i om jag inte får en gloria av dig, överger du en säkring så tar jag hellre den.

Menar du att om du med visst besvär plockade ut en kvarbliven kamkil, och på vägen till bilen mötte en klättrare som med hämtade verktyg var på väg att plocka tillbaka sin säkring och såg den i dina händer, då skulle du hävda att "nej den är min nu"?

Det känns konstigt att vid ett visst ögonblick börja betrakta en upphittad kamkil som "min" och agera därefter. För mig vore det mer naturligt att möjligen behålla den men om det så kom fram flera år senare vem som ägde den så skulle jag utan att tveka lämna igen den. Är inte det det naturligaste?
 
Jag har inga problem att tolka Mike på ett sätt som inte är så skruvat som i exemplet ovan. Jag kan konstatera att Mike postade på utsidan innan denna tråd, och om jag inte minns fel har han gjort det förr. Att han sedan menar att övergivna kilar som han lyckas rensa när ägaren och troligen fler än ägaren först misslyckats, går bra att hänga på selen, känns rätt rimligt - om det inte är en extrem placering på en extrem plats så är ju säkringen i vägen, och stör för andra klättrare, och det är ju i princip varje klättrares ansvar att rensa efter sig.

Har själv rensat kilar som suttit lite halvhårt där det varit uppenbart att den som lämnat den inte är så händig som man borde kunna kräva - eller har gett sig upp på en tradled utan kilpetare - vilket inte är sådär särskilt genomtänkt. (Vid de tillfällena har jag lätt kunnat fråga runt och hittat den som lämnat kilarna, och då lämnar man ju glatt över grejorna.)

Jag tror de flesta klättrare glatt återbördar säkringar när det är praktiskt, men man kan ju inte lämna racket längs leden och räkna med att andra ser till att man får hem det - även om jag upplevt i princip alla klättrare IRL, vid klippan som både resonliga och snälla och trevliga.
 
Menar du att om du med visst besvär plockade ut en kvarbliven kamkil, och på vägen till bilen mötte en klättrare som med hämtade verktyg var på väg att plocka tillbaka sin säkring och såg den i dina händer, då skulle du hävda att "nej den är min nu"?
Jaha, du kanske borde läst mitt inlägg lite bättre innan? Jag skrev om ett tillfälle då jag fick höra om en som sumpat sin kamsäkring, jobbat massor på att få ut den, misslyckades och övergav den. Då jag hörde det genom en gemensam bekant och detaljerna stämde så fick han tillbaka den. Om du läste detta så förstår jag inte varför du frågar. Vad är problemet? Skulle någon posta om en säkring jag hittat så skulle jag ge tillbaka den också. Får jag reda på vem som äger den på ett eller ett annat sätt så får ägaren tillbaka den.

Du gör ingen en tjänst utan du gör det du tycker är kul.
Jag har klättrat på mängder av ställen där det sitter gamla rostiga säkringar kvar i klippan för att ingen fått ut dem. Jag förstår att detta inte stör dig det minsta, själv tycker jag att det ser illa ut och många andra med mig. Hittar jag en manglad säkring och får ut den så vet jag att flera uppskattar det hellre än nått gamal skit som rostar ihop. Jag har aldrig stött på nån säkring som suttit fast och inte har fått utstå ganska extrem våld. Det syns om något hackat och hackat med allt möjligt skit, tro mig.

kanske inte så smart men ärlig.(osmart för att du berättar för alla hur du är funtad).
Vad har min intelligens med det här att göra? Att du kommer med sånna påhopp säger mer om dig än mig. Men men, dina påhopp rör mig inte i ryggen, jag står för vad jag gör att bryr mig inte vad du tycker om det. Det finns mängder av klättrare där ute som resonerar precis som jag, inte vet jag om det bara är jag som står för det, det rör mig inte i ryggen.
 
Vad har min intelligens med det här att göra? Att du kommer med sånna påhopp säger mer om dig än mig. Men men, dina påhopp rör mig inte i ryggen, jag står för vad jag gör att bryr mig inte vad du tycker om det. Det finns mängder av klättrare där ute som resonerar precis som jag, inte vet jag om det bara är jag som står för det, det rör mig inte i ryggen.

Nu ska vi inte förväxla intelligens med att vara smart. Du är säkert jätte intelligent. Kanske mer IQ än jag. Fast jag kan vara smartare... är du med.

Se det som att handla smart, vara smidig, I det här fallet så formulerar du dig på ett sätt som om allt som sitter fast är ditt. Det är så långt i från ditt det kan bli. Men du gör det ok för dig ta det. Och det är upp till dig.

Jag har provocerat dig för se om du står för det du skriver eller missar vi informationen mellan raderna.

Jag vet att du har lagt in trådar där du vill hitta ägaren. Vi gör säkert exakt samma sak du och jag, hittar jag ingen så behåller jag kilen eller vad det är. Men jag gör alltid ett försök att hitta ägaren, då det är så enkelt. Alltså det du hittar är inte ditt men du kan välja att behålla det.

Bla bla bla.
 
Nu ska vi inte förväxla intelligens med att vara smart. Du är säkert jätte intelligent. Kanske mer IQ än jag. Fast jag kan vara smartare... är du med.

Se det som att handla smart, vara smidig, I det här fallet så formulerar du dig på ett sätt som om allt som sitter fast är ditt. Det är så långt i från ditt det kan bli. Men du gör det ok för dig ta det. Och det är upp till dig.

Jag har provocerat dig för se om du står för det du skriver eller missar vi informationen mellan raderna.

Jag vet att du har lagt in trådar där du vill hitta ägaren. Vi gör säkert exakt samma sak du och jag, hittar jag ingen så behåller jag kilen eller vad det är. Men jag gör alltid ett försök att hitta ägaren, då det är så enkelt. Alltså det du hittar är inte ditt men du kan välja att behålla det.

Bla bla bla.

Här förekommer ju i alla fall flera intressanta formuleringar. Intelligenta? Smarta? Det kan väl var och en fundera över, intressanta skulle i alla fall jag säga.

Den här är nog favoriten:
"Du är säkert jätte intelligent. Kanske mer IQ än jag. Fast jag kan vara smartare..."

Ofta är ju ordet kanske ett uttryck för ödmjukhet, men inte direkt i det här fallet, IMHO.
Nåja, det är väl helt enkelt sovdags nu.

Kanske kan vi lämna det här sidospåret när det blir ny dag hoppas jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
Fredrics Upphittade solglasögon vid Gylterud Klättring allmänt 1
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
Rasmus B Quickdraws upphittade på Bistaberget 24/4 Klättring allmänt 0
Maurits Klätterskor upphittade på Tjörn Klättring allmänt 0
Nedar Upphittade solglasögon Klättring allmänt 0
desmo79 Upphittade saker vid Ågelsjön 27/7 Klättring allmänt 0
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
i-am Kocka upphittade i Stugun Klättring allmänt 3
mattiase Upphittade prylar i Häggsta Klättring allmänt 0
Klätterskor upphittade Klättring allmänt 0
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
Jones Trango Big Bro´s Klättring allmänt 15
Klättring trosa/nyköping´s området Klättring allmänt 0
Resultat från S-cupen i Lund Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.