Upphittade klättergrejer, Finder´s Fee?

Som följd av den nyss lyckligt avslutade tråden om ett par upphittade Camalots, så tänkte jag lyfta frågan om vad som gäller när man hittar klättergrejer.

För att inte hamna vd sidan om ämnet (det lär vi göra ändå...) så handlar inte tråden om huruvida det är säkerhetsmässigt att använda saker man hittat i skogen!

Istället gäller alltså frågan om hur man hanterar ärendet med upphittade klättergrejer och inte minst säkringar.

Särkingar kan vara av olika typ och därmed betinga olika värden. De kan också vara uppenbart tappade eller kvarglömda, eller så kan någon ha misslyckats med rensningen, eller rent av lämnat dem tlll klättring som ska ske "inom kort". Eller så är det en medveten in-situplacering som är tänkt som en donation mer eller mindre. Eller så är ägaren bara på väg hem för att hämta kilpetaren...

Så, hur är det bra att göra?

Vad kan man göra utan att det innebär dålig karma?
 
Länkar vidare till tråden Mezzner tänkter på:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=61166#post486996

För jag fattade inte först varför denna tråd , mest för att jag är så enfaldig att det bara fanns ett svar för mig.

Antingen plockar man ner och gör ett försök att hitta ägaren (om det är möjligt) eller så låter man det sitta kvar.

Alltså så tycker jag att den tredje upphittade säkringen inte tillfaller upphittaren per automatik.
 
Eftersom jag inte vill använda upphittad utrustning så försöker jag alltid hitta ägaren. Tyvärr brukar det gå dåligt.

Vart vänder ni er när ni hittar saker?
Jag brukar posta på Utsidan samt på lokala klätterklubbens forum om ett sådant finns.
 
Om det hänger expresser på en hel sportled, så kan man tycka det är ett otyg, men min tolkning är att någon lämnat dem för att återvända snart och göra ett ledpress (till).

Har själv lämnat slingor (alltså expresser, qd:s eller vad man nu vill kalla dem) på nån led nån gång när man "överraskats" av mörkret, eller regn. Tror man att nån annan dyker upp först är det förstås dumt att göra så.

Att posta på utsidan m fl forum är väl relativt effektivt. De som normalt inte läser på forum kanske gör det när de "blivit av med" grejer.

Sen beror det ju lite på om det är på en klippa kring Stockholm, eller mer obebodda trakter, eller rent av utomlands. Rent allmänt är det väl en sämre idé att ta med sig grejorna om man själv bor långt från klippan.
 
Så här är det:

Kortslingor på sportleder lämnas alltid kvar. Att ta ner dem är stöld. Ser jag någon göra det så polisanmäler jag och sprider information i klättersamhället om vilka som tjuvarna var.

Kilar/friends som lämnats kvar på tradturer skall alltid tas ner om man får ut dem. De bryter mot principen om spårlös färdsel. Om de inte är uppenbart enkelt att få tag i den som lämnat dem så fyller de ut ens eget rack.
 
Kortslingor på sportleder lämnas alltid kvar. Att ta ner dem är stöld. Ser jag någon göra det så polisanmäler jag och sprider information i klättersamhället om vilka som tjuvarna var.

Det där låter hårt. Kan jag då alltid lämna kortslingor hängande och det ses som ok? Även om klättraren dagen efter ser de som "i vägen" och därför plockar ned dessa? Därmed inte sagt att han fyller ut sitt eget rack. Okej att bultarna omöjliggör en spårlös klättring men samtidigt får man väl se det som god stil att iaf göra sitt bästa för att försöka rensa det projekt man håller på med. Går det inte så går det inte och planerar man att återvända till hemmaklippan redan tiden efter så kan det väl ses som grönt att lämna ett par QD.
 
Det påminner mig om en gång för flera år sedan när jag och en vän tältade vid en viss klippa i Stockholmstrakten. Det var på sommaren, och sent på kvällen när mörkret föll på beslöt vi att låta ett rep hänga för att göra det hela lite snabbare. På morgonen när vi tumlade ur tältet var repet inte kvar. 50 meter och förhållandevis nytt. Snopet :(
Visst, jag förstår nu i efterhand att det var ovanligt dumt att lämna repet ute sådär. Jag var naiv nog att tro att ingen skulle gå och nalla det över natten (såvitt vi visste så var vi ju ensamma där).
...men turligt nog hade vi ett rep till, som låg tryggt i tältet med andra klätterprylar, så att vi kunde fortsätta ändå :)

Och nej förresten, jag tror inte att det var en klättrare som gjorde detta...
 
QDs rör man inte... så är det bara!

Andra prylar har jag ingen åsikt om. Jag brukar försöka lämna det mesta...

/ Magnus
 
Utrustning

För så kunde man färgkoda utrustningen och på så vis få tag på ägaren, dessutom lättare att hålla isär prylarna, vet inte om folk gör så längre
 
Om jag hittar en ensam säkring på en led som är en replängd och är lätt att plocka ur anser jag den kvarglömd. Jag plockar ned den och postar, ev mailar om jag har en aning om vems säkring det kan vara. Jag behåller den tills vidare om ingen hör av sig, men kan fråga om jag hör någon som varit på samma klippa vid samma tid. En kvarglömd säkring, eller något annat för den delen, är just kvarglömd och om någon hittade min kvarglömda mobiltelefon skulle jag uppskatta om den kom till rätta.

En säkring som sitter hårt och där man ser uppenbar våld mot den och klippan runt om anser jag övergiven och därmed min om jag får ut den. Har man övergett en säkring så har man. Får jag ut den så betyder det att den gick att få ut och ägaren borde ansträngt sig lite mer. Jag har lyckats plocka ut några riktigt hårt satta säkringar, och varje gång har det varit uppenbart att någon har verkligen försökt hacka ut den med kilpetare och annat. I det här läget postar jag inte. Jag sysslar inte med någon typ av gratis rädningstjänst åt folk som inte kan få ur sina säkringar.

Säkringar på en multipitchled utomlands då? T ex vid ett krux? Jag råkade hitta två kilar vid ett krux i Kroatien på en längre led. Jag uppfattade dem som firningsankare. Hadde jag bara krysat förbi kruxet hader jag plockat med mig dem, men jag var lite desperat på leden och var ganska glad att de satt där. Jag använde dem och vågade gå på och klarade mig rent genom kruxet. Eftersom jag hadde stor nytta av dem så jag ansåg jag mig inte värdig att ta dem. Nästa replag kanske hamnar i samma sits och då är det ok att de är där. Om de bara kryssar lungt förbi så kan de få plocka med sig dem tycker jag. Om de kämpar sig desperat förbi som jag gjorde och tar med sig dem ändå, då är det de som ev får dålig karma, inte jag.
Jag har dock hitttat att par omärkta säkringar i Nissedal. Då kan man iallafall fråga runt i lägerplatsen om någon saknar nånting. Talar de om exakt vad det är så är det deras, annars blir de mina.

Vad det gäller att använda dem så har jag inga problem med det alls. De blir inte mina första säkringar, men om det är allt jag har kvar i just den storleken jag behöver så sätter jag den. Vad det gäller tradsäkringar så tycker jag att "something is better than nothing". En upphittad säkring har mycket större chans att hålla ett fall än ingenting alls. Och på långa turer som kan vara lite svåra så är det bra att ha med sig lite säkringar man kan offra om man behöver avbryta. Då kan jag sätta nått sånt, backa upp den, och siste man att fira tar med sig backup säkringen ner. Det har jag gjort en gång iallafall. Offersäkringar är bra att ha.
 
En säkring som sitter hårt och där man ser uppenbar våld mot den och klippan runt om anser jag övergiven och därmed min om jag får ut den. Har man övergett en säkring så har man. Får jag ut den så betyder det att den gick att få ut och ägaren borde ansträngt sig lite mer. Jag har lyckats plocka ut några riktigt hårt satta säkringar, och varje gång har det varit uppenbart att någon har verkligen försökt hacka ut den med kilpetare och annat. I det här läget postar jag inte. Jag sysslar inte med någon typ av gratis rädningstjänst åt folk som inte kan få ur sina säkringar.

Säkringar på en multipitchled utomlands då? T ex vid ett krux? Jag råkade hitta två kilar vid ett krux i Kroatien på en längre led. Jag uppfattade dem som firningsankare. Hadde jag bara krysat förbi kruxet hader jag plockat med mig dem, men jag var lite desperat på leden och var ganska glad att de satt där. Jag använde dem och vågade gå på och klarade mig rent genom kruxet. Eftersom jag hadde stor nytta av dem så jag ansåg jag mig inte värdig att ta dem. Nästa replag kanske hamnar i samma sits och då är det ok att de är där. Om de bara kryssar lungt förbi så kan de få plocka med sig dem tycker jag. Om de kämpar sig desperat förbi som jag gjorde och tar med sig dem ändå, då är det de som ev får dålig karma, inte jag.
Jag har dock hitttat att par omärkta säkringar i Nissedal. Då kan man iallafall fråga runt i lägerplatsen om någon saknar nånting. Talar de om exakt vad det är så är det deras, annars blir de mina.

.

Fast du har ju inte en aning om ifall ägaren är och hämtar något för att få ut den. Är det en kil visst ta den, men sitter det en camsäkring för en tusing, kommer de tillbaks.
Jag har varit med om det vid två tillfällen att jag hittat camsäkringar som vandrat in i sprickan. Och där ägaren kommit tillbaks för ett nytt försök. Stockholm är inte så stort med bil vilket innebär att det är möjligt att hämta hjälp eller verktyg (kilpetare) för ett nytt försök.

Då är det rätt surt om Mike c har varit framme. Och du ge dig inte en hjälte gloria "sysslar inte med grattis räddnings tjänst" .Är det så jobbigt att pilla loss dem att per automatik till faller dig, låt dem sitta i så fall.

Jag själv pillar ut säkringar som är kvar om de är i vägen för mig annars får de sitta kvar. Lämnar dem kvar väl synligt eller tar dem med hem om det är en dyrgrip. sätter en notis här på utsidan. Har funderat på om berssport har någon sida med notiser.
 
De som snor qd's från sportleder är loosers, jag har slingor på vissa sportleder, det möjliggör att flera får chansen att prova leden och kunna träna upp sig att klättra närmare sitt max eller att man vågar prova på leder som annars inte skulle våga gå på. Man ser direkt att en led med slingor blir mycket mer klättrad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
Fredrics Upphittade solglasögon vid Gylterud Klättring allmänt 1
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
Rasmus B Quickdraws upphittade på Bistaberget 24/4 Klättring allmänt 0
Maurits Klätterskor upphittade på Tjörn Klättring allmänt 0
Nedar Upphittade solglasögon Klättring allmänt 0
desmo79 Upphittade saker vid Ågelsjön 27/7 Klättring allmänt 0
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
i-am Kocka upphittade i Stugun Klättring allmänt 3
mattiase Upphittade prylar i Häggsta Klättring allmänt 0
Klätterskor upphittade Klättring allmänt 0
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
Jones Trango Big Bro´s Klättring allmänt 15
Klättring trosa/nyköping´s området Klättring allmänt 0
Resultat från S-cupen i Lund Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.