Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon?

Jag är väldigt nöjd med min eTrex Vista C från 2004 men saknar kortplatsen för att kunna ha alla kartor i enheten alltid. Jag har nu bara 24MB. Det känns lite sådär att köpa en Vista HCx då det är få nyheter på den mot den jag redan har men den har dock kortplats och högkänslig mottagare.

Kan jag få lite argument för vilken apparat jag bör gå på. Jag har inte forskat särskilt mycket än men var inte så imponerad av Coloradon, skärmen var inte bättre än min gamla VIsta och rockerhjulet tyckte jag inte var så spännande. Däremot kanske det skulle vara trevligt med pekskärm som på Oregon men det jag läst om skärmen på den låter inte så bra.

Användningsområde:
Jag använder min handhållna vid vandring och jakt i skog och fjäll, på MC och i bil nån gång (har även en Nüvi 255). Jag fipplar en del med Mapsource och är nog en strax över medel avancerad användare. Jag uppskattar barometer-funktionen och kikar då och då på kompassnålen även om jag kompletterar och föredrar vanlig kompass.
 
Är det värt att

uppgradera? Vad har du för kartor idag? Har du redan FriPro med en ledig GPS-licens så skulle den högkänsliga mottagaren kunna vara ett argument för att uppgradera. Det är en fråga om ett par tusen kronor om du väljer Vista HCx. Kanske kan du kränga din gamla GPS och få ut någon tusenlapp. Jag vet inte tillräckligt om Colorado eller Oregonmodellerna för att göra tummen upp eller ner men vill du t ex ansluta pulsmätning eller vill ha sjökort i enheten är den större skärmen ett bra argument för dessa modeller.

24 MB räcker ju till en del kartor men det tar tid att byta kartor i enheten.

I fjällen är nyttan av en högkänslig mottagare mindre.

Thure
 
Hej!

Jag har skrivit i tidigare trådar om att jag har en 60 CS sedan den modellen nu kom ut och började säljas. Den är jag mycket nöjd med! Det enda som kunde vara bättre är just ett större minne (har 56 Mb fast minne) och gärna en känsligare antenn, den nuvarande kan tappa kontakten i tät skog eller i städer med lite högre byggnader (inte Sthlm, men t.ex Paris), även om det inte hänt mig speciellt ofta.

Just dessa svagheter är ju förbättrade på modellen 60 CSx sedan ett par år tillbaks. Jag har också knappat en del på en kamrats Colorado 300 men upplever den som krångligare att nå de menyer som jag vill nå, jämfört med min 60 CS. En del val finns inte heller över huvud taget på den jämfört med 60 CS, samtidigt som den givetvis också har "nya" val jämfört med min 60 CS. Skärmen på den är knappt 1 cm längre men lika bred som på min 60 CS, men tyvärr också lite mörkare!

Så min slutsats är att jag skulle byta till en 60 CSx om jag skulle investera i en ny GPS nu. De nya modellerna har inte imponerat på mig än så länge. 60 CSx har ju samma menyer som Vista men 60 CSx har lite större skärm och lite fler "direktknappar" än vad Vista har.

Är du nöjd med storleken på din Vista så borde ju ett byte till en Vista HCx vara optimalt! Vill du ha en "likvärdig" men med lite större skärm så kanske en 60 CSx är nått att tänka på?

Mvh!
 
Hmm... det lutar faktiskt åt Vista HCx då jag gillar det mindre formatet kontra 60:an. Jag kör med gamla Friluftskartan så jag kommer att köpa FriPro. Har också gamla City Select 7 för vägnätet. Superstörande att jag inte får in hela Sverige samtidigt. Jag måste byta kartor så fort jag ska upp till Luleå eller Östersund och sen tillbaka med Stockholm när jag ska köra hoj här.

Jag ser avsaknad av minneskortplats som det stora minuset med min befintliga. Att den inte gillade hög och tät skog är inget större problem men högkänslig apparat blir det absolut. Jag är klart förvånad att inte skärmarna har blivit bättre och skarpare med bättre upplösning mot min gammel-GPS från 2004.
 
Jag har en Vista HCx sedan ca en månad tillbaks och är supernöjd med den, mycket av det kommer från att den har så behändiga mått att den faktiskt hänger med mer eller mindre överallt och batteritiden är ju i en annan klass än de flesta andra GPS-enheter på marknaden idag.
Jag var sugen på en Triton 500 som är i stort sett samma storlek men det var batteritiden som avgjorde för mig.
Tittade även på Colorado och Oregon men fann inget i de enheterna som motiverade i stort sett en fördubbling av priset.
 
Hmm... fick se en Garmin Astro 220 in action igår och den såg intressant ut (sändare för hund). Ska nog avvakta ett tag till innan jag bestämmer mig men Vistan är extremt prisvärd och liten och smidig. Lite trevligare knappar på 60:an men då blir den större.
 
Glöm inte att det finns andra alternativ. T ex Garmin Mobile XT för Symbian (Nokia N95, N82 m fl). Mycket billigare och smidigare än separat GPS men oxå sämre batteritid, väldigt småttiga knappar och bristande robusthet.

På plussidan finns mycket snabb & stabil satellitfix och att man alltid har den med sig.
 
Hej igen, nu har jag köpläge via en kollega som ska till Connecticut nästa vecka. Måste bestämma mig till på måndag. Jag har svår ångest att köpa en "gammal" GPS men Oregon och Colorado får ju inte alls bra betyg för sina skärmar.

Just nu tvekar jag som fasen mellan 60 CSx och Vistan. Det är ganska meckigt att mata in saker på Vistan och man måste ju alltid ha tvåhandsafttning för att använda den. Ena handen för att hålla och andra för att knappa. Hur funkar det med 60:an? Kan man manövrera med en hand i och med att knapparna sitter på ovansidan eller måste man använda båda händerna?

USA-priser från www.jr.com där jag handlat själv flera gånger (jag känner till det där med moms och amerikansk baskarta):
eTrex Vista HCX = 1600 SEK
60 CSx = 2200 SEK
 
Vistan anser jag går utmärkt med enhandsfattning. 60 CSx tycker jag är sämre i det avseendet.

Menyhanteringen i Colorado går att ändra en hel del, efter eget tycke.

Jag har nästan helt slutat använda min 60 CSx, efter det att jag fick Coloradon.
 
Senast ändrad:
OK. Jag kanske var lite orättvis mot Vistan som jag själv har, gamla modellen med bara C. Jag tycker ändå att jag ofta vill hålla med båda händerna när man ska göra nåt mer avancerat än att bara zooma in och ut.

Vad tycker du själv om Coloradons skärm, funkar den OK i dagsljus?

Vistan anser jag går utmärkt med enhandsfattning. 60 CSx tycker jag är sämre i det avseendet.

Menyhanteringen i Colorado går att ändra en hel del, efter eget tycke.
 
Just nu tvekar jag som fasen mellan 60 CSx och Vistan. Det är ganska meckigt att mata in saker på Vistan och man måste ju alltid ha tvåhandsafttning för att använda den. Ena handen för att hålla och andra för att knappa. Hur funkar det med 60:an? Kan man manövrera med en hand i och med att knapparna sitter på ovansidan eller måste man använda båda händerna?

Hej!

Hmm.. jag tror att jag nästan aldrig har haft tvåhandsfattning på min 60 CS!? Och knapparna ligger UNDER skärmen vilket gör att skärmen "går fri" från fingrarna när den ligger i handen, när man knappar på den. På Colorado ligger ju knapparna ovanför skärmen, så jag undrar om man inte riskerar att skymma lite av skärmen där med fingrarna/tummen..? Men jag har ingen Colorado att testa det med, och jag minns inte hur det var när jag knappade lite på en kamrats Colorado? Men hans skärm var i alla fall lite mörkare än på min 60 CS, i soligt dagsljus.

Det bästa vore ju om du kunde titta på bägge innan du köper!

Mvh!
 
Letade lite och tänkte bara meddela att det blev Vistan hösten 2008. Faktum är att jag är väldigt nöjd med den fortfarande. Den används sällan i bil då jag har både en Nuvi och en Win-mobil med GPS. I skog och mark funkar den klockrent och när man är van med knapparna funkar den klockrent och går ju att tweaka till förbannelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mega Garmin Nuvi660 uppgradera inte.. Navigering 37
apersson850 Uppgradera förinstallerade kartor, Garmin Navigering 4
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
Andis Uppgradera CS till CN och GPSer, går det? Navigering 5
tvingjohan Dags att uppgradera Navigering 0
apersson850 Uppgradera MG Europe Navigering 0
JET Uppgradera eTrex Legend + Basemap ? Navigering 6
epsu Uppgradera... Navigering 10
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.