Uppdrag granskning!

Mepps; sa:
De här gubbarna har verkligen noll koll... skrämmande säger jag. Vargen tillför många positiva saker också! Sätter man på hundarna sådana ringklockor och tygremsor så blir inte hundarna angripna heller.

Det finns olika sätt att undvika att ens hund blir vargmat, det finns en massa teorier och vi måste ta lärdom av vad våra jägarkollegor i vargtäta länder har att lära oss om jakt med hund.. Pinglor och remsor är inte lösningen iaf..

Det roliga är att alla glömmer bort det verkligt farliga djuret i skogarna, det enda rovdjuret som lätt kan ta mänjniskor o.s.v. Björnen, fråga Ryssarna eller Canadickerna fall dom räds varg eller björn?? Ingen klagar dock på björnen.. Kan det bero på att det är tillåtet med jakt på björn, man känner sig inte överkörd av myndigheterna.. Jag tror att en viss jakt på varg hade löst upp många av de svåra frågorna som finns nu.


Mepps; sa:
Är det inte dags att höja ribban för att kunna bli jägare och få bära vapen? :)

Ribban ligger redan högt om man jämför med andra länder.. Man skall inte riskera att förlora sin vapenlicens för att man har åsikter, det är ju idioti!! I en demokrati måste även rovdjurs"hatarna" tillåtas ha åsikter..

Var det inte Voltaire som sa: Jag hatar dina åsikter men är beredd att gå i döden för din rätt att framföra dem.. / Glöm inte det då jag snart tycker att båda sidorna är på lika låg nivå.

Det e så jäkla lustigt att det skall vara så svårt att ta beslut.. Det här e ju inte något nytt!! Det har ältats sedan 80-talet. Vi skall ha en livskraftig vargstam i Sverige på ca 200 djur, detta är demokratiskt beslutat, det skall finnas beskattning på varg prexis som på annat vilt och man skall ha rätt att skydda sin egendom.. Sedan så måste vi djurägare och jägare kanske ändra våra vanor gällande löshund och stängsling, det e väl för fanken inget problem.. Just nu vill ingen ändra sig eller lära sig något nytt.. Spännande att följa vad som händer framöver..



Det var intressant det här om den oprövade ändringen i brottsbalken, om nödvärn!?
 
crazy; sa:
....
Jag håller med om att det knappast går att ändra dessa attityder men ställer mig STARKT frågande till att polisen är lierande. Nog blir de påverkade men knappast lierade. Det var nog ingen slump att gubben som satt där var föredetta polis. Han kanske var pensionerad i och för sig.
En person som intervjuades anonymt var pensionerad polis. Men liraren som yrade om biotoper, var inte han närpolis? Jag har inga som helst illussioner om hans passiva eller aktiva medverkan. Oavsett om den är passiv eller aktiv är han i så fall att betrakta som lierad.

Raskesven
 
Hej
När jag läser alla inlägg här ser jag att många faller rakt i fällan.
Fällan dit de svart/vita vargmotståndarna vill att ni ska.
Nämligen Stockholm mot landsbygd.
Och det är en stor orsak till att vargmotståndarna får så många med sig. Man utnyttjar vargen som politiskt instrument att skapa en rörelse som egentligen är till för bara ett fåtal människor som vill synas men som i annat fall skulle ha varit osynliga.
Har mött samma resonemang bland Norrbottningar. Att när järven är överkörd av skotern så har man också kört över storsvensken.
Det ligger alltså så mycket mer bakom frågan än många förstår.
Saker som måste upp till ytan men som man helt missade i programmet.
Tror att utfrågaren ville komma in på det ibland men utan resultat.
Jag och många andra främst från landsbygden kunde nog se den bakomliggande största anledningen till att man får så många med sig.
För vem på lansbygden vill vara den som håller med en stockholmare.
Samma retorik som gäller vid de senaste debatterna om tärande och närande områden. (olycklig även den)
Vargen är bara en liten del av vad det egentligen handlar om. Men här har man lyckats sätta in den i samma politiska sammanhang och oavsett vad man säger i stadshuset så kan man ute i bygden själv göra vad man vill i frågan.
Och det ligger ju i samma politiska anda att kalla det Dalaupproret.
Det är tråkigt att så många här ger fart åt vågen som kommer att sopa rent med vargar.
Men att få den verkliga sanningen upp till ytan är svårt då de frågor som finns i bakgrunden i frågan är så mycket mer komplicerade. Vargen har för många blivit ett instrument att visa sig, men för många liknande här så åker man in på samma linje utan att veta varför. Av ren okunskap blir man intvingad i ett resonemang där man helt enkelt inte kan säga att man håller med stockholmare.
Ett stort minus till hela programmet för att man inte tog lokala förespråkare för vargen. Att sätta ”Stockholmarna” i vargförespråkarnas sittsar var precis vad vargmotståndarna ville och kommer att kunna leva vidare på.
Synd då resten av programmen visade vilka som verkligen var hjärnorna bakom hela manipulationen.
Lustigt var att Kommunalrådet var inne på samma linje som vi var här uppe för att hitta en lösning. Nämligen att spränga vargflockar för att få bättre spridning.
Enligt mina tankar skulle vi dessutom få en fortare spridning än nu. Samt större acceptans när man visste att flocken skulle splittras efter något år. Och det skulle också funka i renskötselområden om man visste att man inte behövde ha en flock inom byn mer än något år. Samma kanske med kommuner.
Men hursomhelst så såg man att kommunalrådet inte kan göra annat än följa den mer enkla antistockholmsfrågan. Men att han ändå försökte hitta en lösning även om nu ingen där förstod vad han menade.
Skulle tro att många ute i bygderna förstår det här mycket bra men har svårt att framföra det då man hela tiden blir omyndigförklarad. Så det skulle vara skönt om man kunde lämna den diskussionen eftersom den bara förstör förutsättningen för vargen. Men jag kan förstå att vargmotståndare vill ha kvar motsättningen stad-land.
Mvh/-Anders
 
Den före detta vargspåraren, mannen i den gröna fibertröjan, var den enda vettiga i hela församlingen. Vargen känner nämligen inga landsgränser och därför är det imbecillt att tala om en svensk vargstam på 50-100 djur när dessa djur egentligen bara är en liten liten del av en stor frisk stam på runt 100 tusen djur spridda från norge till sibirien.

Precis som han sa är det ett förbannat resursslöseri att ömma så mycket för vargen i Sverige och det vore bättre om den handfull djur som finns här bara försvann. Oavsett om det sker under bilan eller under en bil eller av genetiska defekter.

För övrigt är älgkött godare än vargkött och vi måste välja, vargen eller älgen. Snart går det knappt att jaga längre.
 
Helgedahl; sa:
Precis som han sa är det ett förbannat resursslöseri att ömma så mycket för vargen i Sverige och det vore bättre om den handfull djur som finns här bara försvann. Oavsett om det sker under bilan eller under en bil eller av genetiska defekter.

För övrigt är älgkött godare än vargkött och vi måste välja, vargen eller älgen. Snart går det knappt att jaga längre.

Jag känner Erik Isaksson mycket väl sen 70-talet och framåt. Och jag kan säga att du inte alls förstod honom. Dessutom så fick han inte slutföra sitt resonemang.
Men har man en sån attityd att man antingen måste döda alla vargar eller inte kan döda någon varg oavsett läge så tillför man inte diskissionen något och då bör man hålla sig ifrån den.
Även om det kan kännas skönt med en lätt och okompliserad ståndpunkt.
Mvh/-Anders
 
Jerja; sa:
När jag läser alla inlägg här ser jag att många faller rakt i fällan.
Fällan dit de svart/vita vargmotståndarna vill att ni ska.
Nämligen Stockholm mot landsbygd.
Och det är en stor orsak till att vargmotståndarna får så många med sig. Man utnyttjar vargen som politiskt instrument att skapa en rörelse som egentligen är till för bara ett fåtal människor som vill synas men som i annat fall skulle ha varit osynliga.
En klockren analys. Om du läser på sid 1, tionde inlägget i denna tråd så ser du att det var precis detta jag varnade för. Frågan är vad som kan göras för att mötas i konflikten istället för att öka på den?

Om du läser Helgedahls tidigare inlägg i tråden, sid 7 eller 8, så kan du se att han bara skriver för att provocera. Det är ingen idé att bemöta sådana argument.

/Staffan
 
-Patric-; sa:
Det finns olika sätt att undvika att ens hund blir vargmat, det finns en massa teorier och vi måste ta lärdom av vad våra jägarkollegor i vargtäta länder har att lära oss om jakt med hund.. Pinglor och remsor är inte lösningen iaf..
Det är pinglor och remsor de använder.... :)
 
Mepps; sa:

Jag har alltid hört att det här med pinglor och rovdjur är struntprat.. Efter att ha läst artikeln så är jag fortfarande säker. Av 2 testgrupper varav den ena hade pingla förlorades ingen hund till varg, den andra testgruppen förlorade en hund till varg utan pingla... Känns mer som en slump än något annat. Det grymmaste var att en av pingelhundarna dräptes av en varg strax efter testet, då skyllde dom på att pinglan var snöfylld, men.. men.. fylldes pinglan med snö innan hunden träffade vargen eller fylldes den i tumultet med vargen? vilket e mest troligt??

Som sagt det finns en del vi kan göra för att skydda våra hundar men jag tror fortfarande inte på pinglorna!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.