Uppdaterade Garminkartor

Klart att det är olagligt, om man ska hålla sig till texten i licensavtalet. Fast hade jag varit som du hade jag inte annonserat det här, utan bara gjort det.

Anders
 
Re: Re: Givetvis

Jojje2; sa:
Det kan ju inte vara olagligt att 2 personer med var sin gps köper en uppdatering (man får väl 2 koder)?
http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp?faq=251&webPage=Cartography&lang=en

Man får inte två koder med automatik men man kan registrera en andra enhet hos Garmin och därmed få en andra kod.

En sak man bör ha tänkt igenom är vad som händer vid nästa uppdatering. Kan man då få tag på personen som äger kartan och vill han eller hon uppdatera samtidigt?
50$ + moms = 440 kr (har jag glömt någon dold avgift?)
Jag har inte handlat på drygt ett år (innan de började ta ut engelsk moms till EU-länder) men då tillkom inga dolda avgifter.
 
ok,
Q. Can I use my second unlock for my friend’s GPS unit?
A. No. The MapSource license agreement states that the data is valid for your personal use only.

Jag bara antog att en licens gäller för två st enheter, oberoende ägare. Men så verkar det inte vara.

Skumt, men ifall person A har två gpser och säljer en till person B, så får båda använda kartan.
http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp?faq=270&webPage=Cartography&lang=en
(man vet ju iofs inte vilket råd Garmin Technical Support ger)
 
Mer uppgifter som saknas

Har även upptäckt att följande nya stora vägar saknas.

Nya E20 förbi Strängnäs finns inte med, saknas gör även den nya dragningen av E4 förbi Örkelljunga till Markaryd. Bägge dessa vägar öppnades i oktober så kartmaterialet måste vara äldre än så. Nya dragningen av RV44 mellan Uddevalla-Trollhättan är inte heller med. Den vägen öppnades i sommras så det är lite konstigt att dom inte kunnat få med den.

/Johan
 
Re: Mer uppgifter som saknas

johanj; sa:
Har även upptäckt att följande nya stora vägar saknas.

Nya E20 förbi Strängnäs finns inte med, saknas gör även den nya dragningen av E4 förbi Örkelljunga till Markaryd. Bägge dessa vägar öppnades i oktober så kartmaterialet måste vara äldre än så. Nya dragningen av RV44 mellan Uddevalla-Trollhättan är inte heller med. Den vägen öppnades i sommras så det är lite konstigt att dom inte kunnat få med den.

/Johan
Jag har själv inte nån bra koll, men har inte det gamla kära Lantmäteriet en roll här? Är det någon som vet om NavTech, som sammanställer kartorna, köper kartdatat från Lantmäteriet?

/Leif
 
Kartor är alltid gamla

Jag tycker inte alls att det är konstigt om det tar ett halvår eller t.o.m. mer innan nya vägar kommer in i kartor. Efter inmätningen skall informationen passera allra minst tre olika organisationer (Vägverket/Lantmäteriet, Navteq och i detta fall Garmin). Alla dessa måste rimligtvis behandla, testa, förpacka och distribuera materialet enligt sina rutiner och det skall dessutom passa in i deras produktionscykler. Månaderna tickar nog ganska fort då.

Den största nyttan av kartan har man på okända vägar så jag är mer bekymrad över bristande täckning och framförallt felaktigheter på andra ställen än nybyggen i närområdet. Nya vägar är dessutom oftast hyggligt skyltade så man brukar kunna kravla sig fram längs större vägar även om de fått några mil ny sträckning.

Var och en måste naturligtvis fundera på om uppdateringen är prisvärd för dem och vissa kommer fram till att den inte är det. Men om man väntar på nästa version på grund av dessa nybyggda vägar så kommer det ändå att vara nybyggen som saknas nästa gång också. Så länge världen förändras kommer kartor alltid i viss mån att vara omoderna när de kommer ut.
 
Stora nya vägar borde ändå vara med. Man får förutsätta att sträckningen av en ny större väg är känd minst ett halvår innan väggen öppnas. Öpnningsdatum torde också vara planerad i förväg och spikad i ett otal avtal.

Så var det för övrigt med Öresundsbron om jag minns rätt. Den fanns t o m med på en ny årtsversion av Route 66 (Navteq) innan den öppnats.

Likaså är tiden för framställningen av kartmaterialet känd. Med lite bättre vilja till framförhållning från Navteq óch bättre koll från lokalkontoren borde det kunna undvikas att nya kartversioner kommer ut som saknar vägar som öppnats innan publiceringsdatum.

Möjligen kan det ligga juridik bakom. Det är som bekant lättre att komma undan med underlåtenhetssynder. Dock borde en friskrivning i stil med att "kartmaterialet omfattar även vägar vilka planeras vara färdigställda innan datum för publicering av uppdateringen" kunna tänkas.

Frågan om framförhållning jag ska ta med mig till NAvteqs representanter på CeBIT i mars.
 
Saknade uppgifter...

Det är ju inte så att man behöver dessa nya stora vägar i kartmaterialet för att hitta fram. Det är mer en allmän känsla av att vilja ha så uppdaterade kartor som möjligt. Personligen så tycker jag att småvägar och korrekta uppgifter i städer är viktigare än europavägarna. Dock så är den slutgilltiga dragningen av vägen känd långt innan öppningsdatum och eftersom Navteq köper kartmaterialt digitalt så borde ledtiderna vara så pass korta att uppgifter som varit kända i minst 12 månader borde finnas med i City Select 7.

Jag är dock nöjd med kartorna och har redan uppgraderat. Om det är någon här som träffar en representant för Navteq så får ni gärna fråga hur dom jobbar och komma med svaret här i forumet.

/Johan
 
Kostnad uppdatering

Hej,

Har en obruten förpackning med Cityselect V.6 som jag fick med när jag köpte ny GPS i oktober. Enligt garmin har man ju rätt till en gratis uppdatering om den är köpt senare än 041130.

Någon som vet om det är samma regler som gäller för en obruten ännu ej registrerad mapsource product?

//
Stefan
 
Re: Saknade uppgifter...

johanj; sa:
Dock så är den slutgilltiga dragningen av vägen känd långt innan öppningsdatum och eftersom Navteq köper kartmaterialt digitalt så borde ledtiderna vara så pass korta att uppgifter som varit kända i minst 12 månader borde finnas med i City Select 7.
Jag kan alldeles för lite om väg- och kartproduktion för att kunna argumentera emot i detalj men på mig låter den slutsatsen som en ganska kraftig förenkling.

Visst är vägens sträckning känd långt i förväg men vet du att den svenske huvudmannen verkligen släpper ut datat då?

På Navteqs kartor så är det inte bara vägens sträckning som är intressant. För att kartan skall vara ruttbar så måste sträckningen kompletteras med en massa andra saker (hastighetsgränser, vilka körfält som leder vart, exakt var körfältsbyten är tillåtna, eventuella samåkningsfiler och säkert en del andra saker som jag inte har en aning om). Är dessa saker verkligen kända lika länge innan? Kan Navteq överhuvudtaget köpa dessa data och i så fall när? Kanske de ändå måste ut på plats för att kolla eller testa vissa saker?

Navteq kan ju knappast anpassa sin kartproduktion efter svenska förhållanden och jag kan tänka mig att man i andra delar av världen betydligt oftare än här har både förseningar och förändringar som påverkar kartmaterialet. Om man börjat jobba på en karta i förväg och tvingats gå tillbaka och göra om flera gånger är det inte alls orimligt att man av kostnadsskäl inför en policy som säger att man aldrig påbörjar arbetet innan man verkligen vet att det är slugiltiga data man har.

På en papperskarta kan det vara både lätt och rätt att rita in en väg i förväg och skriva att den är planerad till ett visst datum. På en elektronisk och framförallt ruttbar karta är det inte alls lika enkelt eller självklart att det är rätt sätt. En tids- eller fjärrstyrd aktivering är naturligtvis en spännande möjlighet men då krävs anpassningar i hela systemet.

Vet inte heller hur mycket Garmin måste jobba med Navteq-materialet innan det blir CitySelect men det finns åtminstone ett teoretiskt utrymme för tidstjuvar. Någon form av testning måste man rimligtvis göra. Hur lång tid storskalig produktion och distribution av produkten tar är för mig också okänt men jag kan tänka mig att det är en stund.

Min poäng är att även om sträckningen är känd långt i förväg så finns det massor med trösklar som måste passeras och varje eventuell fördröjning adderas till den totala tiden. Även om ambitionen till att vara aktuell är hög hos t.ex. Navteq (nu vet jag inte om den är det men det är åtminstone en möjlighet) så räcker inte det utan precis alla andra inblandade måste känna samma drivkraft för att man skall få kort framförhållning.
 
Re: Kostnad uppdatering

sejohas; sa:
Någon som vet om det är samma regler som gäller för en obruten ännu ej registrerad mapsource product?
Min gissning är att det egentligen är registreringsdatum och inte inköpsdatum som gäller. Något annat system låter alldeles för felkänsligt och krångligt.
 
Ingen kritik mot Navteq

Jag tror inte att det är Navteq som är den "svaga" länken i sammanhanget. Jag yttrade bara lite allmäna funderingar, dvs jag kan för lite om hur denna process går till i praktiken. Om kvalitetssäkrat kartmaterial inte finns tillgängligt förän vägen är öppen och en lantmätare har gjort en slugilltig mätning så är det inte konstigt att Navteq inte hann få med det i version 7 av CS. Som jag skrev så vore det intresant att få veta lite mer om hur denna process går till i praktien. Någon som vet? När blir nya vägar tillgängliga i lantmäteriets kartor? Finns det olika status på kartor etc, etc

/Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.