Uppblåsbar kanot/kajak

Pakboats

Jag köpte en Pakboat "Puffin kayak 12" förra året och har provpaddlat den ett par gånger. Det är på det hela taget en trevlig kajak. Jag är ingen seriös paddlare, men jag upplever den som sjövärdig och stabil för mina behov (sjö och innerstad). Kajaken är en slags hybrid med ett aluminiumskelett och uppblåsbara sidor, som gör att den stagar upp sig själv på ett snyggt sätt.

Nackdelarna är att den är rätt knökig att bygga, det blir möjligen lättare med övning men jag brukar få slita ett tag med blodblåsor och irritation som följd. Dessutom upplever jag att sittbrunnen är i minsta laget; jag kan inte riktigt vika ner benen bra utan får trassla mig ner. Det är nog inte unikt; jag har hört att även uppblåsbara kajaker är mindre passande för folk med orimligt långa ben.

Överlag är det dock en billig och kul kajak!

Fotnot: jag har dessutom en Klepper från 70-talet i källaren, i starkt behov av renovering. Om någon läser den här tråden kring 2019 så kan ni förmodligen få köpa den till ett bra pris... ;)

Sea Eagle RazorLite verkar rätt lovande, kikade en stund på en sådan under friluftsmässan för nån månad sedan. Använder samma teknik som iSUPs och lär vara vridstyvare än lågtrycksvarianter som t.ex Gumotex.
Lite närmare skrovform hos vanliga kanoter/kajaker också. Ett spray-deck hade ju varit ett plus kanske som skydd mot överbrytande sjö.
http://www.fritidsportalen.se/product.asp?product=2330&lang=se

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sea Eagle

Sea Eagle har ju de absolut bästa uppblåsbara kajakerna på marknaden just nu, då de använder sig av "drop stitch" och en patenterad högtrycksteknologi som är en outstanding, superstabila, hållbara och i princip osänkbara båtar.
Började med att några kompisar köpte sig en Fiskebåt som de höjde till skyarna, började kolla på dessa båtar och vips hade jag införskaffat mig en. Jag älskar min FastTrack 385 inköpt förra året, pumpar snabbt upp den med fotpump på plats där jag önskar på endast några få minuter.
Har införskaffat mig en elpump som laddas med 12V batteri, (ej testad ännu). känns lite onödigt kanske, men känner jag mig lat så kan den ju vara bra att ha till hands :).
Sambon har köpt en Sea Eagle RazorLite 473, en supersnabb kajak, blir kul att testa den till Midsommar om vädret tillåter.
Ni som är intresserade kan läsa mer om dessa båtar via denna länk, där vi köpt båda våra båtar, bra service i butiken i Solna. Har köpt till pumpen och Footrest att vila fötterna mot.
För er som gillar forsränning finns det en kajak som heter FastTrack Explorer (Expedition rated) klass IV. Bifogar länk!

http://www.fritidsportalen.se/group.asp?group=690

https://www.seaeagle.com/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips