Uppblåsbar kajak? (Nybörjare)

Hej,

Det är såhär att jag vill börja leka runt i en kajak med målet att kunna ta med hunden i framtiden (med flytväst) då hon älskar att bada och vore en kul sak att göra för att få mer ute-tid..

Problemet är att jag bor i lägenhet så en ”riktig” går bort för tillfället.. så har kollat runt och funderar på en sea eagle 393rl då vad jag kan se så har den fått okej recensioner och att den som jag förstått iaf är lite mer kajak än en uppblåsbar carlsberg soffa samt sett större hundar än min i den.

Skulle bara vilja få lite feedback om det är att enbart kasta pengarna i sjön..?
Läst att den är mer intermediate vilket jag tolkar som att man får räkna med att bli blöt men med lite envishet så ska de väl gå?

Tacksam för all hjälp jag kan få.. :)

Om det är ren nöjespaddling du och hunden ska ägna er åt så finns ju betydligt billigare om man kikar runt..

Paddling är ju en vattensport så att bli lite blöt på något sätt är väl att räkna med, och en del av nöjet.. 🙂

Paddlar ofta packraft med min hund och det funkar utmärkt.. 👍

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om det är ren nöjespaddling du och hunden ska ägna er åt så finns ju betydligt billigare om man kikar runt..

Paddling är ju en vattensport så att bli lite blöt på något sätt är väl att räkna med, och en del av nöjet.. 🙂

Paddlar ofta packraft med min hund och det funkar utmärkt.. 👍

Tackar, ja målet i framtiden är väl att när vi har plats kunna ha två kajaker.. en med plats för hunden och en obestämd för att kunna ut på mindre utflykter tillsammans men även kunna vara oberoende om man vill ut själv..

Får tacka för tipsen får kika in dom och fundera lite :)

Hund har jag inte, men jag beställde för några år sedan en uppblåsbar kajak för att ha i båten.

Men den var för stor även i nedpackat skick (som en mindre tvättmaskin, och vägde nästan som en sådan) så den fungerade inte så tidigt som jag hoppats på. Returnerade innan jag ens testat att blåsa upp den och köpte en packraft istället. Den får ju plats i en bärkasse och väger mycket lite, så mycket smidigare för mitt behov men samma kapacitet för transport och last.

Det är värt att fundera på vilka transportmöjligheter du har. Även en uppblåsbar kajak kan väga 10 kg + och långt ifrån alla märken har väskor formade som ryggsäckar. Många har enklast möjliga design på väskan, designad för att bara slänga in i bilen, så ska man åka kollektivt med den blir det en rätt knölig process. Jag har ägt och paddlat ett par olika varianter av uppblåsbara. De var perfekta för sitt syfte: komma ut på vattnet och testa om paddling var något för mig(spoiler: det var det definitivt 😍). Sea Eagle är bland de bästa märkena som finns av uppblåsbara, så plasten är tålig och den går hyfsat rakt. Observera att inga uppblåsbara kajaker går helt rakt man får korrigera dem betydligt oftare än en vanlig kajak. Det är som en blandning mellan luftmadrass och vanlig kajak. Packrafts är ännu mer åt luftmadrasshållet men har fördelen att vara otroligt lättpackade. En sak man behöver tänka på med uppblåsbara kajaker generellt är att om det börjar regna under tiden man paddlar, gör det att man inte kan torka den väl i land. Så då behöver man packa ner en blöt 3,5 meters kajak och torka den hemma i lägenheten. Fråga mig hur jag vet 😅 Av den anledningen rekommenderar jag också att du undviker Advanced Elements som har ett extra tyglager utanpå. Ännu mer att torka om det inte är riktigt varmt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips