Unna Räita - söder eller norr?

Hej,

Jag har under sommaren tänkt passera Unna Räitavagge i sin helhet, från vistashållet, och jag funderar lite över vägvalet. Jag har förstått att den vanligen rekommenderade färdvägen genom dalens nedre del går på dalens norra sida, vilket innebär vad av jåkken från dalen ganska nära dess utlopp i vistas, samt vad av en annan jåkk som kommer uppifrån räitaglaciären.

Det jag undrar över är hur det kommer sig att man oftast inte färdas på dalens sydsida hela vägen fram till branten? Om man läser Grundsten så skall den nämnvärda jåkkpassage man gör där vara enkel. Finns det andra terrängförhållanden som medför att den norra sidan klart är att föredra över den södra?

Det går att gå på södra sidan om jokken men med riktigt stenskskravelvandring på ordentligt lutande sluttning.Inget kul alls,så välj den norra sidan men det är alltså fullt möjligt att välja sida.Jag har alltså gått på båda sidorna om jokken och kommer Inte att välja den södra sidan igen.Unna Räitavagge är f.ö en riktig höjdare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips