Unna Allakas, men sen? Tips på rutt...

Hej fantastiska tipsare!

Jag behöver råd om vägval efter och ev före Unna Allakas och andra förslag i Kebnefjällen?

Jag går med familjen stugtur Kvikkjokk längs Kungsleden till Keb i slutet på Juli, allt är bokat och klart för det, men tänkte själv stanna i området lite längre om vädret är ok. Så Keb blir start. Jag har med tält för denna tur och behöver inte anpassa mig efter sträckorna mellan stugorna (eller nödvändigtvis lederna).

Jag är sugen på att återse Nallo, gå norra Vistasdalen som jag inte gått tidigare mot Alesjaure och sen till Unna Allakas som jag hört gott om.

Från Unna Allakas, vilka är de bästa turvalen i så fall? (Jag behöver inte nödvändigtvis gå ut via Abisko). Jag är rådvill. Leden upp mot Katterjåkk är block stenig har jag läst/hört? Är den fin och värd besväret? Är turen mot Abiskojaure och kanske Kårsavagge bättre? Andra alternativ? T ex åter mot Alesjaure och ut via t ex Lapporten småningom?

Finns det något vettigt alternativ från Keb till Nallo annat än via Kungsleden och Sälka, eller den s.k. trepass leden som verkar krävande och lite läskig, åtminstone på egen hand? Är det bästa bara att trampa på samma rutt igen ut mot Kungsleden via Sälka? Eller skippa Nallo och ta en helt anna rutt norrut?

Jag har en hemresa 7 dagar senare (ombokningsbar) från Abisko. Jag gör normalt (max) 20-25km per dag ledat om vädret är ok. Jag har tidigare i området gått klassiska Abisko Nikka och fina loopen Nikka, Vistas, Nallo, Sälka, Keb runt.

Andra tips eller vägval i området från Keb norröver?

Ses på fjället!

/ Mårten
 
Vid god eller ber på väder mindre vana krävs att gå upp till Tarfala och sedan Unna Reita sedan Nallo och åter ned mot Keb tar 4-5 d ev så kan du gå upp på Keb K eller Tolparg.vid stor vana till Keb T från Tarfala eller lite högre upp och sedan upp på topp finns ca 10 olika vägar totalt till Keb T om intr av omv.
Vistas är ju ej så trevligt iaf enl mig mkt vide och posa och därmed mygg.
Men skippa området söder om Stuor Kerbel
Du kan väl mot en mindre avg gå till Abisko T. el A.Ö. och ta tåget därifrån.
Hoiganvaggei ett bra val öppet och lite mygg kan gå över berget till Kårsav st och ev till A T eller norr och sedan till trollsjön och till järnvägen ,olika val.
 
På kartbilden har jag ritat några alternativ med röd linje, hoppas du kan se dem. Du bör förstås jämföra bilden med riktiga kartan för att se detaljerna. Stenigt är det visst på många ställen, vädret kan växla snabbt. Trepass leden kan vara ansträngande, du kan tälta i Kaskasavagge, och du behöver inte ta alla tre pass om du inte vill
förslagKebne.jpg
. Från Unna Allakas kan du också forsätta till Norge, men jag tror leden till Kattejåkk är finare än leden i Oallavaggi.
 
Från Tarfala kan du gå via Tjevrralahku och Kaskavagge för att därefter svänga västerut och fortsätta på trepassleden; ett sätt att undvika vägen över Svarta Sjön. Det är en kul och mäktig väg. Sen tycker jag leden från Unna Allakas till Katterjåkk är fin, inte alls besvärlig. Däremellan finns ett otal möjligheter som Sauvakavelija illustrerar mycket bra! Kan kanske lägga till Mårma också :)
 
Jag vandrade från Katterjokk till Unna Allakats i augusti 2018. Då var det lågt vattenstånd och jag kunde vada över där leden är utmärkt norr/väster om sjön 948 (står det på min karta). Det var lite strömt och vattnet gick upp på låren.
Så vid högre vattenstånd och om man är kortare så är detta inget vad jag rekommenderar.
Lycka till vilket väg ni än väljer å God tur.
 
Hej jag och min kompis vandra från Kvikkjokk till unna allakats förra sommaren dela upp den på två dagar och sov i vindskyddet en bit från kvikkjokk, den är stenig eftersom landskapet skiftar så den var lite annorlunda (känns som man är på västkusten med alla stenhällar)
men den var trevlig så den rekommenderar jag 😊 håller med föregående talare om vadet det kändes risky, men vi var två så vi körde på! Tror leden är markerad runt sjön nu men som sagt skulle inte ta genvägen när man är själv 😅

annars har jag också vandrat mellan abiskojaure och unna allakats 2019, vad jag vill minas var det en trevlig och svettig tur då det var 30 grader varmt😅 men får nog säga att turen mot kvikkjokk är coolare / Anton
 
Hej jag och min kompis vandra från Kvikkjokk till unna allakats förra sommaren dela upp den på två dagar och sov i vindskyddet en bit från kvikkjokk, den är stenig eftersom landskapet skiftar så den var lite annorlunda (känns som man är på västkusten med alla stenhällar)
men den var trevlig så den rekommenderar jag 😊 håller med föregående talare om vadet det kändes risky, men vi var två så vi körde på! Tror leden är markerad runt sjön nu men som sagt skulle inte ta genvägen när man är själv 😅

annars har jag också vandrat mellan abiskojaure och unna allakats 2019, vad jag vill minas var det en trevlig och svettig tur då det var 30 grader varmt😅 men får nog säga att turen mot kvikkjokk är coolare / Anton
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
Per Edvardsson Abiskojaure - Unna Allakas Fjällvandring 3
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4
anderzand Cunojavvre-Unna Allakas-Alesjaure 3. juli? Fjällvandring 0
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
pedhan Vandra från Riksgränsen via Unna allakas o Vistavagge Fjällvandring 17
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.