Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp!

Tjena!

Tänker fatta mig kort så får ni svara längre!

Nu i sommar så kommer jag, Johan Gustavsson, 17, cykla från Göteborg-Stockholm-Malmö-Göteborg. Altså runt hela VästSverige i princip. Detta kommer jag göra med ett antal andra ungdomar, hitils är det två killar som hoppat på.

Jag har skapat en Facebook grupp där vi söker sälskap, länk: http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=121242671239378&ref=ts , där berättar jag lite mer utförligt hur vi ska bo, etc.

Jag cyklar själv Downhill och har kört en hel del XC men är altså ny på detta med att cykla långt.
Vi siktar på att cykla 5-8 timmar per dag, beroende på väder.

Så min fråga till er, vad ska jag tänka på? Något speciellt ställe som bör besökas? Och viktigast, vad är ett måste att ha med sig?

Är tacksam för svar!

Mvh Johan Gustavsson

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Slang och lagnings-kit :)
Annars är det inte så mycket att tänka på egentligen 8)

Tre pers är väl ganska lagom. Blir nog bara jobbigt om ni är fler...

Känns som det är min far som talar! :)

Nej men helt seriöst, vad är det viktigaste man ska ha med sig? Vi har tält och sådant som är självklart, men det måste väll finnas något man missar?

Din far har rätt inställning:)

Nja, vet inte vad som är det "viktigaste" ? Ni kommer ju cykla inom Sverige....och då spelar det ingen roll om ni "råkar" ha glömt någonting....

Tält, sovsäck, stormkök, lite verktyg, regnkläder etcetera.....

Solfaktor och myggstift ar mina hetaste tips.

Men att cykla 8 timmar om dan avrader later inte rimligt. Det ar jobbigt aven pa en olastad racer.

Tack för svaren, Mat är nog det största problemet för oss, men det är stormkök som gäller då!

Min far sade även att det är bra med vattentätt skoöverdrag, känns sådär kul om skorna blir blöta.

Tanken är inte att cykla snabba 8 timmar, utan vi tar det tempot vi klarar av, det ordnar sig iallafall :)

Bra (sol-)glasögon! Kan bli jättejobbigt med motljus, men lika jobbigt med diverse insekter och eventuellt regn.

"Veto-rätt", dvs rätten att säga "kan vi inte stranna ett tag" när de andra vill cykla på. Har använt det med mina syskon under fjällvandringar. Ibland så har man inte samma takt i trötthetscyklen. Det kan vara en nog så kort paus som behövs men ack så viktig, främst för att hålla sams :)

Skrapsårsplåster...

OT:

" Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! "

Min tanke var: "Problem med våldsamma ungdomsgäng som cyklar runt och terroriserar lokalbefolkningen i Sverige?"

En kompass och minst en karta. Glöm inte att studera kartan innan, troligtvis kommer ni att lära er nåt (tex bör ni inse att ni kommer att se mer än västsverige, och inser ni inte det så bör ni fråga nån hur man hanterar kompassen).

en karthållare är trevligt också, så slipper man stanna så fort man vill titta på kartan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips