Undring om fågelskyddsområde

Jag har letat och letat efter entydig information om vad som menas med fågelskyddsområde. Det enda jag hittar konkret är att man ej får vistas närmare öar än ett visst angivet avstånd. Däremot anser jag det vara tvetydigt hur man ska tolka utmärkta fågelskyddsområden som omfattar en grupp med öar. Det finns ju många väldigt stora fågelskyddsområden tex norr om St. Anna där avståndet mellan öarna är ganska stort.

Alltså, är det tillåtet att vistas i ett fågelskyddsområde så länge man under alla omständigheter håller behörigt avstånd från stränderna, eller menar man att det är förbjudet att vistas var som helst inom den utmärkta fågelskyddsgränsen?

Mvh
Jonas Sääv
 
Tack för länken.

Generellt sett är det alltså förbjudet att paddla igenom ett fågelskyddsområde om ej annat anges med en markerad färdväg. Suck, fåglarna har det för bra. Jag ska nog bli en sådan i mitt nästa liv.
Jag tror inte du behöver vänta fullt så länge, tillträdesförbud brukar vanligen bara gälla under häckningstid. Paddla i augusti istället, då är det dessutom varmt i vattnet.

:)
 
Jag tror inte du behöver vänta fullt så länge, tillträdesförbud brukar vanligen bara gälla under häckningstid. Paddla i augusti istället, då är det dessutom varmt i vattnet.

:)


Givetvis ska man paddla augusti oxå, men inte istället. Att vänta tills häckningstiden är över tar ofta längre tid än att paddla runt. :)
 
Länsstyrelsen i Östergötland har sammanställt en bra broschyr. Tyvärr är kartorna lite svåra att läsa men tillsammans med en egen karta går det bra att utvärdera.

http://www.lst.se/NR/rdonlyres/B320F844-7AC4-4002-BEFA-48559FF9B3AB/0/Folder.pdf

Fågelskydd finns i några olika grader med olika datum och olika avstånd. Skyltarna har olika delning mellan gula och röda fält så det går att känna igen typen på långt håll även om man inte har kartan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven en undring. Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.