Underställ i syntet+ull

johankse; sa:
Det här låter som en sovsäcksnerblötare, själv torkar jag blöta stället på mig under dagens marsch.
Men det kanske är annorlunda vid en veckas vandring och mina 2-3.

- Tja, från 2002 - 2005 så bodde jag i tält och tältkåta mitt i Jokkmokksfjällen från slutet av juni till 2 veckan i september (med sporadiska mycket kortvariga återbesök till civilicationen.) Jag har torkat kläder i sovsäcken många ggr och när det sedan blir torkväder vädrat ut fukten utan problem. Jag kommer att vara i Padjelanta/Sarek från den 15 Juni - 15 Augusti i sommar. Inte 3 utan 5 veckor.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Re: Re: Re: Re: Re: Tycker att du ska kolla in Aclima ultranet

Kamvandraren; sa:
- Är det bara jag som råkar ut för frostnätter i juli, snöfall i juni och augusti på mina fjällturer. Kanske är en mycket lokal företeelse(i min omedelbara närhet)
Jo, och mina snöoväder beror mest troligt på att du envisas med att gå i fjällen ungefär samtidigt...

Nä, men om det snöar så tar jag min syntetstoppade jacka (Haglöfs Barrier) utanpå den tunna fleecen och understället, och på benen underställ, byxor och regnbyxor. Om jag vandrar behöver jag sgs aldrig mer än brynje + regnjacka + regnbyxor, ens om det regnar småspik och är ett fåtal plus. Om jag får röra på mig, måste jag sitta ned så fryser jag förstås häcken av mig, och klär mig enligt ovan (eller sitter i tältet och myser i sovsäcken).

Fan, nu fick du mig att börja längta till sommaren!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tycker att du ska kolla in Aclima ultranet

Strykarräven; sa:
Kamvandraren; sa:
- Är det bara jag som råkar ut för frostnätter i juli, snöfall i juni och augusti på mina fjällturer. Kanske är en mycket lokal företeelse(i min omedelbara närhet)
Jo, och mina snöoväder beror mest troligt på att du envisas med att gå i fjällen ungefär samtidigt...

Nä, men om det snöar så tar jag min syntetstoppade jacka (Haglöfs Barrier) utanpå den tunna fleecen och understället, och på benen underställ, byxor och regnbyxor. Om jag vandrar behöver jag sgs aldrig mer än brynje + regnjacka + regnbyxor, ens om det regnar småspik och är ett fåtal plus. Om jag får röra på mig, måste jag sitta ned så fryser jag förstås häcken av mig, och klär mig enligt ovan (eller sitter i tältet och myser i sovsäcken).

Fan, nu fick du mig att börja längta till sommaren!

Samma här :) :) :)

Kamvandraren; sa:
johankse; sa:
Det här låter som en sovsäcksnerblötare, själv torkar jag blöta stället på mig under dagens marsch.
Men det kanske är annorlunda vid en veckas vandring och mina 2-3.

- Tja, från 2002 - 2005 så bodde jag i tält och tältkåta mitt i Jokkmokksfjällen från slutet av juni till 2 veckan i september (med sporadiska mycket kortvariga återbesök till civilicationen.) Jag har torkat kläder i sovsäcken många ggr och när det sedan blir torkväder vädrat ut fukten utan problem. Jag kommer att vara i Padjelanta/Sarek från den 15 Juni - 15 Augusti i sommar. Inte 3 utan 5 veckor.

Det här är intressant för jag lyckades blöta ner min sovsäck rejält med blöta kläder i Norge för många år sen, i tält. Den torkade inte helt på 12 dagar. Kom från en längre fältperiod med eldade tält där jag alltid kunde torka blöta plagg i sovsäcken.
Skall pröva igen på vårens eldtältsutflykt om det blir vått nog....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips