Underställ i sovsäcken

Hej alla!

När jag ligger i sovsäck föredrar jag att ha någon typ av byxa på mig (långkalsonger helt enkelt) oavsett årstid. Under sommaren kan det ju naturligtvis bli ganska varmt och jag undrar om ni har några tips på material, tjocklek, märken och passform (är löst sittande pyjamasbyxor bättre än en underställsbyxa?) som fungerar för er.

Har provat liner istället och avskydde det så alla tips om det undanbedes! 😃

Tack på förhand!
Jonas
 
Vad sägs om typ strumpbyxor? Alltså damstrumpbyxor. Jag har svårt att sova i sovsäck med något över huvudtaget på benen så jag har inte provat själv. Jag tänker mig en riktigt tjock strumpbyxa 50-60 Denier, inte ”dansa-på-fest”strumpbyxa. Finns även utan fötter och för större personer…
 
Känner igen mig! Liner är en uppfinning för små änglar till mönstervandrare, som sover stilla på rygg hela natten ;). Själv snurrar jag in mig helt hopplöst och det är inte skönt. Sover mycket hellre i ett mjukt ullunderställ med hyfsat kroppsnära passform, som följer med när man rör sig; ju lösare, stelare och bylsigare klädlager, desto närmare "linersyndromet".

Ull väljer jag för att det är så skönt fuktbuffrande och värmereglerande. Nu är jag en fryslort som gärna sover i ullfrottéunderställ mitt i sommaren, men du kan ju välja den tunnaste sorten om du är mer varmblodig. Men ull blir inte obehagligt varmt, och det är effektivare att reglera värmen med sovsäckens blixtlås och åtsnörning.
Finns jättesköna ull-sidenblandningar, om man vill lyxa till det, även rena sidenunderställ, men de blir ju inte lika generellt användbara.

Det är såklart till fördel om sovkläderna kan ha någon ytterligare funktion. Av den anledningen skulle jag inte ta med strumpbyxor med fötter; leggings/långkalsonger är mer månganvändbart. Inte heller något i nylon/syntet - till nöds något dedikerat fukttransporterande, typ sportunderställ, men ull ger behagligare "innerklimat" i sovsäcken och luktar OK under hela turen - till skillnad från syntet, som gärna luktar skunk efter några få dygn.

Mitt sovunderställ håller jag i första hand rent och torrt att byta om till för natten, men det kan vid behov göra nytta även under dagen; som förstärkningslager (mellan underställ och "tjocktröja") om det är ovanligt kallt, eller som ombyte om oturen varit framme och jag råkat blöta ner mig mer än avsett :p
 
Jo det är ju ett ullinderställ som varit mitt förstaval hittills, men jag ska kanske leta efter den tunnaste modellen för sommaräventyren. Du har inte några tips på märken och modeller jag kan prova?
 
Av dem jag använt (men då på dagen) tycker jag Aclima Lightwool (140 g/m2) är i särklass när det gäller mjukheten mot känslig hud. Välsydda men tyvärr inte särskilt hållbara, men samma (med små variationer) gäller nog alla så tunna plagg av ren ull. Nya pyttesmå nöthål dyker upp hela tiden, men de tar ju inte många sekunder att säkra innan de släpper maskor, så jag har bestämt mig att gilla läget och vårda plaggen. Jag har dock som sagt använt dem under aktivitet, med ryggsäck, och nu i väldigt många år, och de slits säkert betydligt mindre som sovplagg.

Men det finns andra, mina bästa har jag hittat på loppis :). Man kan absolut chansa på något billigare än Aclima, bara man får känna på det IRL, och det måste inte stå något med "frilufts" på dem. Min dotter med exemkänslig hud hittar mjuka prisvärda ullunderställ på Cubus och Lindex.
 
Senast ändrad:
Var i liknande situation som dig, gillade inte liner och är en varm sovare men ville samtidigt skydda sovsäcken från svett och fett. Min lösning blev att sova i ett nätunderställ. Just mitt underställ är från Aclima men det finns flera tillverkare. Nätunderstället ger ett behagligt torrt klimat och andas väldigt bra men skyddar samtidigt sovsäcken mot den direkta kontakten mot huden. Understället är även väldigt behagligt att vandra i (om temperaturen tillåter) direkt under ett skalställ om endast skalstället blir för kallt.

Gällande liner så kan jag även flika in med att jag i efterhand har börjat använda liner och tycker om det. För mig spelade materialet på linern en stor roll i varför jag inte gillade den. Bytte från en bomullsliner till silke vilket kändes mycket torrare och luftigare. Upplevde att bomullen alltid kändes fuktig och för varm.
 
Var i liknande situation som dig, gillade inte liner och är en varm sovare men ville samtidigt skydda sovsäcken från svett och fett. Min lösning blev att sova i ett nätunderställ. Just mitt underställ är från Aclima men det finns flera tillverkare. Nätunderstället ger ett behagligt torrt klimat och andas väldigt bra men skyddar samtidigt sovsäcken mot den direkta kontakten mot huden. Understället är även väldigt behagligt att vandra i (om temperaturen tillåter) direkt under ett skalställ om endast skalstället blir för kallt.

Gällande liner så kan jag även flika in med att jag i efterhand har börjat använda liner och tycker om det. För mig spelade materialet på linern en stor roll i varför jag inte gillade den. Bytte från en bomullsliner till silke vilket kändes mycket torrare och luftigare. Upplevde att bomullen alltid kändes fuktig och för varm.

Jag ska kolla vilket tyg det är i linern jag har om jag ska ge dem en ny chans eller ej. 🙂

Men tunna ull, t.o.m. nät Alltså! Tack för der
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...