Underställ i sovsäcken

(...) För mig spelade materialet på linern en stor roll i varför jag inte gillade den. Bytte från en bomullsliner till silke vilket kändes mycket torrare och luftigare. Upplevde att bomullen alltid kändes fuktig och för varm.
Siden är ju klart skönare än bomull, men jag snurrar in mig mer i halkiga tunna sidenlakan än i andra med mer stadga i tyget. Viscose ("bambu") ger också skönt klimat med lite mer stadga, men de är rejält mycket tyngre, buffrar mycket fukt och torkar långsammare (dock inte lika långsamt som bomull).

Oavsett så är väljer jag underställ före liner minst lika mycket därför att underställ går att använda till mer/annat än att sova i. Men alla har inte lika risiga knän och behöver räkna på bärvikt lika noga som jag :p
 
De kanske är lite mer hållbara än ullvarianterna
Hållbarheten har jag ingen direkt uppfattning men mina Brynje har varit med sen mitten på 1990-talet. Jag håller med om det som står på Brynjes hemsida: "Tester har slått fast at Brynje Super Thermo netting av polycolon er det undertøyet som tørker raskest og isolerer best innerst mot huden. Plaggene er ekstremt slitesterke, lukter lite og er ideelle for alle som ikke tåler ull mot huden".
De går dessutom att tvätta i 60c till skillnad från Aclima.

Har bara Aclimas Woolnet t-shirt att jämföra med, för mig är den för varm både att ha i sovsäcken eller att använda som underställströja sommartid. Passar bättre höst/vinter för mig.

Ulf-Bertil
 
Jag sover också i ullunderställ även på sommaren. Då har jag ofta täcke i stället för sovsäck men det är för att jag sällan vandrar utan har plats att slänga vad jag behöver i båten. Om jag har sovsäck och får för varmt (vilket sällan händer) öppnar jag blixtlåset och sträcker ut benen. Detta funkar bra för mig.
 
Tror inte jag fattar ditt problem. Men för mig gäller typ fleesbyxa som är min lägerbyxa och sovbyxa. Dvs något jag tar till om allt blir blött som reserv byxa och gör att jag väljer en tunnare sovsäck. Men då upp tält och ett bad sedan byta till lägerbyxa är mitt sätt att njuta. De varma nätterna åker sovsäcken av och sedan byxor.
 
Nu kommit hem från regniga och kalla Hardangervidda med nät inner tält med högtbadkars tält.
Rekomenderar Ylle jag hade syntet men śtinker´efter några dagar och i år ej bra torkväder,
förra året Ylle med solit inner det kanske är lite väl varmt.
Men det var liggunderlag med R-3.7 som i år kompenserade upp dragigt tält och kallare ställ.
Anl till provat iår var att jg fick laga stället efter varje natt förre året fast det var lite anv och det ställ jag hade nu var ett märkes ställ som efter många år ser nytt ut.
 
Jag har ett par byxor till en "dampyjamas" som jag köpt på rea en gång (de kostade 15 spänn typ och ska jag vara ärlig köpte jag dem inte direkt för att sova i utan mer för att de var väldigt billiga och lätta), de är i ett väldigt tunt "silkigt" tyg (nån variant av syntet).
 
Tunt ullställ från Lindex här. Blir det för varmt så öppnar jag säcken och drar ut fötterna. Men ganska ofta är det faktiskt precis tvärtom, i synnerhet i fjällen, att det är ganska svalt på nätterna. Det är inte så att jag fryser i säcken, men det är trevligt, av samma anledning som jag har pyjamas på hemma när det inte är värmebölja. Blir jag lite blöt pga skitväder så är det särskilt trevligt att dra på mig ett torrt ullställ när jag kommit i skydd.
 
Otroligt stor skillnad på ull/syntet på livslängd haft fleece tröja med blixtlås i halsen+underställ när jag blev magsjuk och frös pga för lågt kaloriintag och skaljacka på dagen.
Fleece byxor på vintern på sommaren får Norröna flex duga som enda alternativet+ underställ om kallt+byxholk
Fleece luktar illa efter några dagar ull först när blöt övrigt 1v före luktar blir ull nästa gång
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.