Underleverantörer till flera märken

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Såg termostest med Sverker igår. Thermos var klart bäst, vilket är min erfarenhet också, dock inte deras lättviktsmodell. Tvåa och trea kom termosarna från ICA och COOP. Primus svindyra var inget vidare. CO: s var skrutt.

Raskesven

I råd& röns test var det väl just lättviktsmodellen som var bäst?
Vår bostad gjorde en test för några år sedan då den billigaste termosen var bäst, Isolierflasche från Rusta.

Många varianter finns på

det här temat.

T ex lär i stort sett alla laptopdatorer tillverkas i en och samma kinafabrik numera.

Priset på en vara består bara till en del av material och tillverkningskostnad.

Sporthandlarna lägger på ca 100% på priset från grossist. Ikea eller Ica eller COOP lägger i en del fall på högvolymprodukter på betydligt mindre än den vanliga handeln.

Men ofta finns en kvalitetsskillnad i grunden som det kan vara värt att betala en del för. En lokal handlare har bättre personaltäthet, kortare köer, kortare resa för kunden och kan vara värd att använda även om det blir lite dyrare ibland.

Thure

Nästan lika...

Jag avser inte lägga mig i någon debatt, har inte läst allt vad ni skriver. Men! det här tycker jag är lite kul... klicka på länkarna. Det verkar inte bara vara samma flytväst, till och med de olika företagens logga ser nästan lika dan ut :) Men tittar man noga så hittar man flera små skillnader, tex har Reed satt sin logga till höger, och hiko sin till vänster... /Niklas

http://www.hiko.cz/index.php?lang=en&kat=111&id=930

http://www.chillcheater.com/products/shop.asp?cid=15996&p=1&pid=16256

Cykelmärket Svalan och Mirage är samma cykel med samma växlar och delar men Mirage är billigare. Säljs på Cykelringen. Tex Mirage Classic kostar 3000 kr och Svalan Shopping 4000 kr.

Lh

Köpte en Lunghags Bamboo longzip på rea för 550 kronor(ordinarie 1000).
Sedan såg jag en identiskt jacka, fast annat märke, i en annan affär för 300kr tror jag.
Alltså 700 kronors skillnad mot ordinarie priset...

kajaker...

Kajaker tillverkas nog på färre ställen än det finns antal kajakmärken.
Tahe i Estland tillverkade väl förr point65s glasfiberkajaker.
För dryga 5 år sedan var väl Point65 K1RS och Mari 3 extra väldigt lika och från samma fabrik. Sen har det väl hänt en hel del sedan dess - läs i senaste numret av tidningen paddling.

/Patrik, i en Mari 3 extra

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips