Ultralätt packlista för långtur

Mepps; sa:
Det finns nog några sådana därute också... Men kanske aningen äldre. Men mer intressant är kanske att undra vad de tänker när de ser UL-luffsarna. :)

Kommer osökt att tänka på den gamle samen i Nikkaluokta när jag stolt som en tupp klev i mina nya fina turskidor. Han tittade bara på dem klentroget, sa - plastik, och gick vidare...

Fjollgrejer. ;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Kommer osökt att tänka på den gamle samen i Nikkaluokta när jag stolt som en tupp klev i mina nya fina turskidor. Han tittade bara på dem klentroget, sa - plastik, och gick vidare...

Fjollgrejer. ;)

/ G

På tal om.. Var fanken e Frazze "pipan" fjällis..
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Pertex och underställ

NUI; sa:
Rent allmänt så tycker jag den är lite tung. Därav intresse för ersättare.

Men... 180 gram, det är ju vad ett tunt superunderställ väger ungefär!
En ganska bra vikt, om du frågar mig. (Men Pertex-lätt är det ju inte).

NUI; sa:
... det som tände mig när det gäller Equlibrium är att det är en tvåkomponentsväv av polyester-nylon. Insidan är polyester, känns "borstad" och har fukttransporterande funktion (wicking).

Ah! Det visste jag inte - mäkta intressant!
Om jag skickar några hundralappar, kan du sy en M59-skjorta i Equlibrium åt mig? :)

---
Apropå packlistans vikt så väger min 30,5 kilobyte, men kan lätt bantas ner om man inte vill ha en massa tunga uträkningar och diagram.
 
Re: Re: Pertex och underställ

Nordesjö; sa:
Apropå packlistans vikt så väger min 30,5 kilobyte, men kan lätt bantas ner om man inte vill ha en massa tunga uträkningar och diagram.

Vad använder du för program till din digitala packlistan Peter?

/Andreas
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag började med det program som jag tror Jörgen kör, sen pillade jag ihop en databas i Approach (jag har inte såna moderniteter som MS Office:), Lotus 1-2-3 följde med förinstallerad på min gamla Aptiva.
 
Re: Re: Pertex och underställ

Nordesjö; sa:
Men... 180 gram, det är ju vad ett tunt superunderställ väger ungefär!
En ganska bra vikt, om du frågar mig. (Men Pertex-lätt är det ju inte).

Ah! Det visste jag inte - mäkta intressant!
Om jag skickar några hundralappar, kan du sy en M59-skjorta i Equlibrium åt mig? :)

Vad gäller m/59 Equilibrium så kanske vi skall avvakta tills jag själv har sytt en. Jag kan sy, det är allt. Snyggt kan diskuteras...

Vad gäller vikt... Nja, en gammal Lifa-tröja med lång ärm jag har väger 135 g eller så. Mellan 150-170 ligger väl de flesta polypro-grejor. Går man på mikrofleece eller ull så blir det lite tyngre. Eftersom det här skall vara ett väldigt tunt och lätt plagg och dessutom har korta ärmar så borde man komma neråt 100 g utan att behöva välja de allra slinkigaste ripstop-nylonen. Equilibrium tillhör inte de tunnaste, väger 98 g/kvm enligt Pennine. Men jag föll för tygets övriga kvaliteter.

Extrema UL-snubbar syr ju brallor av Quantum-liknande vävar som väger 60 gram totalt eller så. Ett problem de har är att tyget är så tunt att det riskerar att bli väl avslöjande. Jag har alltså inte vågat mig på detta eftersom jag inte vill att någon skall upptäcka sambandet "liten ryggsäck, liten ..."

Jörgen
 
Re: Apropå parentesen

NUI; sa:
Tigertamjarens parentes pekar ju på det faktum att våra förfäder klarade sig med ganska lite ibland. Förmodligen hade de också ganska ofta ett helvete...

Hehe, det vi räknar som ett helvete var nog vardag för dessa enastående människor. Vi kan nog inte i vår vildaste fantasi förså hur mycket dessa människor kunde om den miljö de levde i och hur man utnyttja den. Tyvärr har mycket av kunskapen gått i graven...

/mattias, som ska försöka banta sin packning lite i alla fall:)
 
Apropå våra förfäder och banta packning

Det är ganska nyttigt att tänka på våra förfäder och att de faktiskt överlevde. Och hur lite man behöver för detta.

Jag tycker t ex att man allvarligt bör fundera över sådant när man grunnar påom man skall ha schampoo eller tvål eller både och med sig på en veckotur i fjällen. Och vilken handduk som är lättast... Eller om man måste ha rena kalsonger varje dag. Osv.

Det är ju faktiskt inte så att man DÖR om de här grejorna inte är med.

Jörgen
PS. OK, jag drar gränsen vid tandborste...men utan tandkräm.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Apropå våra förfäder och banta packning

NUI; sa:
Jag tycker t ex att man allvarligt bör fundera över sådant när man grunnar påom man skall ha schampoo eller tvål eller både och med sig på en veckotur i fjällen. Och vilken handduk som är lättast... Eller om man måste ha rena kalsonger varje dag. Osv.

Rena kalsonger.... varje dag.... skulle inte tro det....

Två par som man kan tvätta upp men inte fasiken byter jag varje dag. Och till att tvätta mig tar jag med mig "dubbeldusch" i en liten flaska.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.