Ultralätt packlista för långtur

Några svar

Det program jag använt för listan finns på:
http://www.chrisibbeson.com/
Jag håller med om att gruppindelningen är grov.Det går tyvärr inte att skapa egna undergrupper.

Kostnader är naturligtvis en viktig fråga. Jag var i den lyckliga situationen att mycket av min utrustning var "avskriven" när jag upptäckte UL. Dock hann jag köpa ny TNF Goretexjacka på 650 g och Goretexbyxor på 450 g samt ryggsäck på 3 700 g samt sovsäck på 1 600 g innan jag började sy själv. Just självsömnad (finns det ett sådant ord?) är ett bra sätt att spara pengar och skaffa sig en hobby för mörka vinterkvällar. Men det passar ju inte alla.

Var gränsen går för UL förändras väl med tiden antar jag. En definition jag läste var att säcken skall väga mindre än 20 pounds. De riktigt lätta säckarna passar nog bäst i amerikansk skogsterräng under sommarhalvåret. För en svensk fjälltur får man lägga till en del.

Eftersom jag vill ha det bekvämt så är t ex min sovutrustning ganska tung. Att quilten skulle väga så mycket som 1100 g var en besvikelse. Men den funkade bra. Jag håller nu på att sy en av dun som inte skall väga mer än 400 g. Sedan är jag en gammal man som verkligen uppskattar att ligga mjukt, därav ett förhållandevis tungt Thermarest.

Men det roliga är ju att slipa och fila och se vad som går att göra lättare. Därför är ju Utsidan guld värd.Och jag tycker fortfarande att det mesta av viktdiskussionerna handlar om tandborstskaft och inte om t ex att man kan tjäna över 3 kg på att byta från en värstingsäck på 3,7 kg till en som väger 0,5 kg. Sila mygg och svälja kameler.

Det är ju kul att många verkar ha ganska lätta packningar utan att väsnas om att de är ultralätta, eller ens tycka det.

Vandringsstavarna tjänstgör som tältstänger. Jag har alltid gått med 1 stav i fjällen, av vana och för vadens skull. Jag var lite tveksam inför två stavar, men som de flesta som testat på allvar är jag nu entusiast. Man får ett sagolikt driv om man verkligen jobbar med armarna, avlastar knän och höfter, samt får en sanslös stabilitet vid svåra vad. När det gäller vad känns det som om stabiliteten ökar med 50%.

Jörgen
 
_________________
Parentes kolon:
Här är en lista att lägga på minnet. UL så det förslår. Lista föresten. Finns bara två poster på den.

1) Yxa.

2) Tre nödtorftigt ihoptråcklade fårskinn.

Hittar man en björn i lagom storlek att dra skinnet från kan man strunta i post nummer två.

Slut parentes.
_________________
 
Freedom-skjorta

Jag glömde svara på de frågan:
Skjortan är köpt på Gekås i Ullared. En vanlig sommarskjorta med knäppning fram och kort ärm. 49:75
Håller på att sy en ersättare i Pertex Equilibrium.

Jörgen
 
tigertamjaren; sa:
_________________
Parentes kolon:
Här är en lista att lägga på minnet. UL så det förslår. Lista föresten. Finns bara två poster på den.

1) Yxa.

2) Tre nödtorftigt ihoptråcklade fårskinn.

Hittar man en björn i lagom storlek att dra skinnet från kan man strunta i post nummer två.

Slut parentes.
_________________

naken?
 
Apropå parentesen

Tigertamjarens parentes pekar ju på det faktum att våra förfäder klarade sig med ganska lite ibland. Förmodligen hade de också ganska ofta ett helvete...

I somras läste jag Yngve Ryds bok om jägare i Jokkmokks fjälltrakter. Börje Danielsson beskriver hur han på vinterturer ville ha så lätt packning som möjligt. En riktigt tunn och sliten filt var idealet.

Sven Larsson beskriver i samma bok hur han låg ute i sin pulka, med kappell över. Detta spändes upp till ett minitält. Han hade ett bensinkök som var så bränslesnålt att 5 l räckte nästan en hel vinter. Det verkar som om bensinköken blivit sämre sedan dess.

Ultralätta packningar verkar vara något som går i vågor i branschen. I The Backpackers Handbook beskrivs detta och som exempel ges en packlista från tidigt 1900-tal som väger 18 pounds 3 ounces och en som väger 10 pounds. Tendensen verkar vara att packningsvikterna skjuter i höjden när vi vill ha det lite bekvämare. Fabrikanterna har också väldigt svårt att inte hela tiden addera en massa finesser som ökar vikten. Jag tycker man kan se detta hos GoLite.

Jörgen
 
Sedan när blev en man naken om han hade en yxa och några djurskinn?... :)

Håller helt med dig Jörgen. Vi har blivit klemiga och alienerade. ;)

Hitta-hit-Borg-Mesch_140-.jpg


Borg Mesch taking a stroll in the mountains...

Större bild

Kom just at tänka på: Vad skulle man tänka om man mötte en sån här kille på fjället idag?...

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-01-28 kl 09:33]
 
<Skjort-parentes>

NUI; sa:
Jag glömde svara på de frågan:
Skjortan är köpt på Gekås i Ullared. En vanlig sommarskjorta med knäppning fram och kort ärm. 49:75
Håller på att sy en ersättare i Pertex Equilibrium.

Fränt - en anledning att dra till Gekås!

Men om du syr en i Pertex så måste du väl ha ett underställ under, och då ökar din klädvikt med ca 200 gram. Inte bra.
Fördelen (som jag tänker mig) med en skjorta är att den är bekväm direkt mot huden OCH är något vind- och myggtät. Hejdå, underställ, alltså.
 
Åter till ämnet!!!

Jag tycker att hela denna diskussion har kommit fel redan från början. Här diskuteras vikt på kläder, ryggsäckar, kök och annat o-relevant. Ingen har nämnt något om trådens verkliga ämne, nämligen packlistans vikt!!

Mitt tips, något jag alltid själv använder, är tunt rispapper. Dessutom gäller det att skriva smått så att pappersytan blir så liten som möjligt. Vad gäller penna så gäller det att undvika blyerts som per definition ju måste vara tyngre än bläck.

Lycka till med era packlistor!
Ha de' ///Claes
ironi.gif

Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Pertex och underställ

Nordesjö; sa:
Men om du syr en i Pertex så måste du väl ha ett underställ under, och då ökar din klädvikt med ca 200 gram. Inte bra.
Fördelen (som jag tänker mig) med en skjorta är att den är bekväm direkt mot huden OCH är något vind- och myggtät. Hejdå, underställ, alltså.

Tunn sommarskjorta är Ray Jardine's modell. Den funkar som undertröja när det är kallt (använde den bara 1 dag tillsammans med Marmot DriClime och regnjacka, när det blåste regnade rejält, då räckte inte bara DriClime och regnjacka). När det är varmt går man bara i den, knäppningen medger maximal ventilation. Jag använde den mest som sovskjorta. Den ser hyfsad ut när man är i civiliserade trakter också. Rent allmänt så tycker jag den är lite tung. Därav intresse för ersättare.

Det finns många som använder vanlig Pertex direkt på kroppen, syntet som syntet kan man väl säga. Men det som tände mig när det gäller Equlibrium är att det är en tvåkomponentsväv av polyester-nylon. Insidan är polyester, känns "borstad" och har fukttransporterande funktion (wicking). Utsidan vindtät nylon som är mycket vattenbeständig.

Beslöt sy mig en hel uppsättning i detta; shorts, byxor, kortärmad tröja, vindblus och keps. Så ser ni en dåre helt i "gunmetal" storma runt på fjället med en miniryggsäck i stil med de damerna hade som handväska för några år sedan så vet ni vem det är...

Jörgen
 
Re: Åter till ämnet!!!

cnygardh; sa:
Mitt tips, något jag alltid själv använder, är tunt rispapper. Dessutom gäller det att skriva smått så att pappersytan blir så liten som möjligt. Vad gäller penna så gäller det att undvika blyerts som per definition ju måste vara tyngre än bläck.

Skriva?? Man har den väl i huvudet? Kunskap väger lätt, som de brukar säga:)


Det som jag tycker är det viktigaste med ultralätt packning är att komma igång. Om man hela tiden tänker "om jag ska byta ut allt kommer det kosta 10000" så kommer man aldrig att komma igång. Även om man nu har en ryggsäck på 4 kg så gör det väl inget om man minskar vikten på packningen i den med 3-4 kg? Det blir ju lättare i alla fall, och framförallt får man prova på om det fungerar.

Man börjar med att välja det lättaste av de alternativ man redan har (det var så jag började). Min packlista idag ser inte alls ut som den gjorde från början (vilket påminner mig om att jag borde uppdatera min hemsida).
 
tigertamjaren; sa:
Hitta-hit-Borg-Mesch_140-.jpg


Kom just at tänka på: Vad skulle man tänka om man mötte en sån här kille på fjället idag?...

/ G
Det finns nog några sådana därute också... Men kanske aningen äldre. Men mer intressant är kanske att undra vad de tänker när de ser UL-luffsarna. :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.