Ultra-sil

Jag köpte rn Sea to summit trek tk ll sovsäck. Till fick jag en kompressionspåse, jag undrar dock om denna är vattentät. Det står inget om det ocj jag har sökt och kollat på olila hemsidor.
Jag misstänker däremot att Ultra-sil är synonymt med vattentät. Någon som har bättre koll som kan ge svar? 😊
 
Prova?

Det är bara fylla påsen med vatten och se om/var det läcker. Även om tyget är tätt är det inte säkert sömmarna är det men det går att sömntäta med rätt sömntätning.
 
Inte säkert den är vattentät bara pga beteckningen ultra sil. Jag använder StS eVent compression dry bags till mina dunsäckar på vandring. Jämför med deras säckar du kan köpa separat om det är samma som du fick med sovsäcken.
Har påsen rullstängning?
 
Senast ändrad:
Tack för svar. Jag kör säcken i dess orginal påse och sen en avfallspåse runt. Är inte sovsäckar rätt bra att packa vattentät i? Jag menar de väger minimalt ju 😁
 
Sopsäck funkar nog, men om ryggsäcken läcker med sovsäck i botten så den verkligen ligger och skvalpar i vatten så finns risken att det sipprar in, lika så om den ligger i kajak/kanot/packraft etc. Du vill verkligen inte ha en blöt sovsäck så jag tycker det är värt med drybag till den även om allt annat klarar sig med plastpåse/sopsäck. Kläder kan man torka i fält men sovsäcken går inte om man inte har väldigt bra väder under längre tid.

Det finns kraftigare plastsäckar avsedda för byggen/trädgården, de är nog bättre. Kan köpas på bygghandel. Många använder de som "liner" i hela ryggsäcken, bara att komplettera med en påsklämma.
 
Jag använder drybags för att jag ogillar plastprassel. Har haft sönder otaliga drybags men aldrig drabbats av sop-säcks-haveri. Så använder sopsäck när det är viktigt.
När du skriver att drybags är säkrare, syftar du på de i ultrasil då eller på kraftigare kajakanpassade grejer?

Jag passar på att fråga för detta är något jag inte lyckats klura ut hur jag löser på bästa sätt än.
 
Jag har upplevt precis tvärtom, en plastpåse som fastnar i en gren, spänne etc är lätt att riva upp medans drybag håller bättre och inte fastnar lika lätt. En väv fick en mycket kall sista natt på en rafting tur i laino älv på detta vis.

Har haft lite olika köpes, några är lappade så visst kan de gå sönder de också, de grövre till kanot är nog de jag skulle valt till sovsäck om det är en vattenburen tur. Nu har jag byggt en packraft och kan sätta ihop egna drybags av TPU belagd väv eftersom jag redan har verktyg. Dessa upplever jag som riktigt slitstarka även i tunnare väv, och det blir relativt billigt att göra själv om än lite pill, dessutom kan man göra dem efter just sin ryggsäck/sovsäck. En packraft görs i ca 250g/m2 väv (golvet är tjockare) men en drybag kan man göra ner mot 70g/m2 och den är fortfarande rätt hållbar.

Liten start https://www.diypackraft.com/

Det ska dock sägas att jag inte kommit igång än och inte gjort mer än pumpsäck/drybag till packraften. Har en Arcteryx Naos rygga och den är redan helt vattentät så jag har inte haft så stora behov av fler än de jag redan har.
 
Jag har upplevt precis tvärtom, en plastpåse som fastnar i en gren, spänne etc är lätt att riva upp medans drybag håller bättre och inte fastnar lika lätt. En väv fick en mycket kall sista natt på en rafting tur i laino älv på detta vis.

Mina problem med drybags har handlat om att de spricker längst sömmen och att det går hål på väven när man lagt dem på en klippa. Mot en gren håller de nog bättre än plastpåse.

Ska man använda sopsäck ska det vara av den tjockare sorten.

Du har troligtvis mycket bättre koll på drybags än jag dock eftersom du lär ha haft fler tillfällen där de verkligen behövts.
 
Jag ska inte på vattentur utan till fjällen. Blir 1 drybag till kläder etc och kraftigare sopsäck över den vattenavvisande sovsäcks påsen 😊
 
+1 på sopsäck & påsklämma.
Jag gillar KISS* :). I detta fall en något avklippt/förkortad sopsäck av lite kraftigare sort (dock ej så kraftig som byggavfallssäckar) som "liner", men bara i nedre delen av ryggsäcken. I den finns
  • - sovsäcken i dess egna vattenavvisande påse,
  • - sov/ombytes/katastrofförstärkningsplagg (ullfrottéunderställ, ullstrumpor) + ev. elektronik (batterier, laddare), löst packade i egen vattentät påse/kuddfodral/dagsturssäck.
Beståndsdelarna är löst packade för att optimalt fylla ut sovsäcksbotten. Sopsäcken får aldrig kontakt med något vasst - den töms och stuvas full medan den sitter i ryggsäcken, och öppnas i princip aldrig under dagen. Byts inför varje ny långtur.

Detta KISS-kombo har aldrig fallerat på de årtionden jag varit ute, trots en del dumheter med ofrivilligt bad etc. Däremot har jag precis som flera ovan varit med om drybag-haverier. En köpt drybag använder jag bara till den lilla dunjacka jag lyxat till tillvaron med på senare år, eftersom jag vill ha den lättillgänglig under dagen.

* "Keep It Simple, Stupid"
 
  • Gilla
Reactions: OBD
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sih Axelväska liknande Ultra-Sil Utrustning allmänt 7
zanoii Petzl Ultra Utrustning allmänt 1
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...