Udda utrustning

Här kommer lite exempel på udda
utrustningsprylar till fjällvandringen. Fyll gärna på listan.

1. Paraply. Är ett ypperligt komplement till regnställ.
Klarar små skurar utan onödiga raster.
Upp med paraplyet på fjällvandringen.

2. Diskandskar. Varför frysa fingrarna av sig i fjälljocken. Väger ingenting.

3. Espressobryggare.
Minsta varianten i aluminium.
Låg vikt men mycket lyx.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
percabalo; sa:

Det har jag faktiskt varit med om. När jag var uppe med några polare och vandrade runt kebnekaise så såg vi faktiskt en kille mitt ute i ingenstans som gick med en röd paraply och en liten platskasse. Detta var en väldigt bra bit från fjällstationen och killen såg ut som om han bara var ute och handlade lite. Tog därför bara med sig en paraply och en liten kasse. Det såg väldigt komiskt ut, speciellt med tanke på färgen på paraplyn, så jag var faktiskt tvungen att ta en bild på detta. Jag kollar just nu på den. Helt underbar, väcker fina minnen gör den.

/ A.S.

percabalo; sa:

Paraply som solskydd ska heller inte underskattas vid vandringar en stekhet sommardag utan möjlighet att finna skugga.

För att hala upp ett paraply istf. en super-skaljacka vid regnig trekking , eller att gà med det i solen, bör man dock ha en väldigt lâg "vanity-tröskel", eller vad det nu kan heta pà svenska. Har dock läst att exempelvis Reinhold Messner setts vandra omkring med uppfällt paraply under soliga sommardagar i alperna, och han är ju ingen mes precis; sà varför inte!

Kanske nâgon cool fabrikant kunde lansera en product som istf. paraply hette nàgot typ: The North face super-sonic ultra-light multi-purpose all weather single-layer TTC outer-shell shield.? (jag fick just en idé..)

Mvh /Mats

malindo; sa:
Paraply som solskydd ska heller inte underskattas vid vandringar en stekhet sommardag utan möjlighet att finna skugga.

För att hala upp ett paraply istf. en super-skaljacka vid regnig trekking , eller att gà med det i solen, bör man dock ha en väldigt lâg "vanity-tröskel", eller vad det nu kan heta pà svenska. Har dock läst att exempelvis Reinhold Messner setts vandra omkring med uppfällt paraply under soliga sommardagar i alperna, och han är ju ingen mes precis; sà varför inte!

Kanske nâgon cool fabrikant kunde lansera en product som istf. paraply hette nàgot typ: The North face super-sonic ultra-light multi-purpose all weather single-layer TTC outer-shell shield.? (jag fick just en idé..)

Mvh /Mats

Om man skall skita i det här med lightpacking och vill ha ett litet solparasol på sin ramrygg så torde ju barnvagnsparasollen vara lysande?

Ben_Rangell; sa:
Min arbetskollega mötte en kille på etappen mellan tjäktja och alesjaurestugorna med resväska och sandaler...
//Janne

Konstigt folk möter man på överallt.

Har själv två bekanta som gav sig ut i 15 minusgrader och en halv meter snö för en övernattning i skogen utan någon som helst speciell kunskap eller utrustning anpassad för väder och vind. Det enda de tog med sig ut var två säckar färdighuggen ved hemmafrån, som de drog på varsin rund barnpulka...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips