• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

UCPA Verdon

Jag och min pojkvän kommer ge oss ner vecka 29.

Är det fler som ska dit?

Någon som varit där och kan ge tips?
 
Jag var där förra sommaren och rekommenderar det varmt! Glöm bara inte att ta med rejält med vatten ut på dagarna ;)
 
Kul! :)

Vi håller på med packlista nu. Har du någon aning om varför de rekommenderar klätterhandskar och damasker?
 
Jag ska också dit den veckan. Det är första gången jag klättrar med UCPA, så några tips har jag inte att komma med. Jag undrar också över det där med damasker och klätterhandskar.

Grymt kul ska det bli!
 
Besökte Verdon för 2 år sedan. Behövde varken damasker eller klätterhanskar. Kanske åsyftas någon typ av säkringshandske. Vet inte varför de har dessa i listan. Det är ett fint och mysigt center. Ha det så kul!
 
Verdon...

Hallå där, hoppas ni hade det bra i Verdon. Själv ska jag dit v. 37 och klättra. Undrar därför hur ni tog er dit...om det var tåg eller buss från Marseille ?
/Johan
 
Jag och en kompis var där 2007 med UCPA och har enbart trevliga minnen därifrån.
Från Marseille åkte vi buss, var uppmärksam på vart ni ska gå av, själv höll vi på att missa det.

Är det strålande sol blir det oerhört varm, så något på huvudet, solglasögon samt en 3-4 liter vatten är bra att ta med sig per dag. Förmodar att lunchen förättas på plats nedanför klippan.

Damasker samt handskar anser jag inte vara nödvändigt ifall det inte redan ingår i utrustningen.

Använder ni Centret's utrustning kolla igenom repen, samt ha det riktigt trevligt...
 
Vi hade det väldigt bra. En fantastisk upplevelse! Skriver ner lite tips som jag själv skulle uppskattat att ha med mig innan resan. :)

Varmt var det. Såpass att min pojkvän fick solsting och kunde inte klättra en av dagarna. Så ta med minst 3 liter vatten ut, ha en tunn långärmad tröja på och/eller solskydd. På huvudet har man hjälm. :) Ett par tunna monteringshanskar på ClasOhlsson hade jag med mig när jag säkrade och det var skönt för repen är väldigt smutsiga då det inte används repsäckar alls. Damasker har jag ingen aning om varför det ens står med. Måste vara ett "tryckfel".

Säkerheten på klippan är det nog bra om du har lite koll på. Gruppen som var där veckan innan oss råkade ut för ett tillbud när en deltagare blev av med ett finger vid ett fall. Så läs på lite om toppankare och ledklättring innan om du inte redan kan sådant. Vill du inte ledklättra så kan guiden sätta topprep åt dig, men det kan vara bra att kunna rensa toppankare eller veta hur ett toppankare ska riggas.I övrigt såg deras utrustning helt ok ut men den behandlades ganska illa. Karbiner slängdes i marken och rep låg helt "nakna" i bakluckan på minibussen vi åkte i.

Ta med kontanter då det är svårt att ta ut pengar i La Palud. Ta med ditt favorit-bröd om du inte tycker en baguette-frukost är tillräcklig. ;-)

Angående transporten så åkte vi med UCPAs egna buss från tågstationen Aix en Provence. Till upphämtningen så åkte vi med TGV från Marseilles centralstation. Dock går det flygbussar direkt till Aix oxå (Linje 40). Bussen bokas via verdon@ucpa.asso.fr och tiderna är:
Lördag Aix en Provence TVG - La Palud 15:30 - 17:30
Söndag La Palud - Aix en Provence TVG 10:30 - 12:30
Upphämtningsplatsen ligger i en av 2 källarnedgångar i huvudbyggnaden som heter Cézanne. Ser du inte en stor grupp unga personer med bagage så har du gått ned i fel trappa/hiss. ;-)

Om du behöver spendera en hotellnatt innan eller efter veckan i La Palud eller om du har tid att slå ihjäl innan eller efter flyget - åk INTE in till Marseille. Det är en stökig och smutsig stad.
Åk istället direkt från flygplatsen med flygbussen mot Aux en Provence (linje 40) men gå inte av vid tågstationen utan åk med bussen ända in till staden. Aux är verkligen en mysig och trevligt stad! Från busshållplatsen är det ca 10 min promenad in till restauranger och affärer.

Om ni får våran guide Bruno så kommer ni inte bli besvikna. :) Be honom ta er till Hulk en av dagarna och fråga om ni kan få fira ned er därifrån. En annan skön grej var att efter klättringen åka ned till sjön och friklättra vid bron över vattnet för att bada.

(Kan dela lite bilder i min profil.) Fråga om du undrar något mer.
 
Lite bonus-tips som kanske är lite överdrivet självklara:
  • Kylpåsarna som man får med till lunch-packningen har en tendens att läcka så slå in dem i en påse. Lägg även baguetten i en påse annars blir den alldeles våt av kondens.
  • Lägg ingen mat öppet i rummen, då kommer myrorna direkt. :)
  • Var beredd på ganska krävande anmarscher vissa dagar. Bra terrängskor istället för hala gympadojjor gör upplevelsen trevligare.
  • Du får själv bära med dig utrustning till klippan. Sele, skor, snabblänkar, osv osv. Så bra om utrymme för detta finns i din väska.
  • Våtservetter var skönt att ha då man inte ville slösa på det "dyrbara" vattnet för att tvätta av småskador och liknande.
  • Ta med ett eget första hjälpen kit med plåster, medicin och sånt.
  • Har du anlag till illamående så se upp på bussresan till och från Verdon - slingriga vägar.
  • Om du behöver tillgång till el så ta med en skarvdosa. Det är ont om elurtag i många av rummen.
  • Ha med penna och papper. (Enkel grej som nästan alla glömde och senare behövde.)
 
Tack =)

Stort tack för denna mycket matnyttiga info =)
Det jag undrar är angående tåg/busstiderna.
Som du skrev det i tidigare inlägg så förefaller det som att det inte går någon trp från La Palud till Aix på lördagar??? Blir lite knas eftersom jag åker till centret på en söndag och hem på en lördag???
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.