Tyngsta super-/ultralätta prylen?

Vaude Power Taurus Ultralight väger in på 2200 gram enligt bison outdoor. Tycker inte det passar in i kategorin fjäderlätta tält...

Jämför med Hilleberg Jannu. Det är kanske för en oinsatt ett liknande tält, det säljs också med argumentet "ultralätt", men det väger hela 2.5 kg drygt.

Dock skulle jag 100 ggr hellre ta ett HB Jannu på exempelvis en Himalayaexpedition. Vaudetältet går bort inte för att det väger 2,2 kg, utan för att det ser trångt och risigt ut map stabilitet och ventilation bla. Enligt mig är HB Jannu 2.5 ultralätta kilon, men inte Vaude Power Taurus.

Allt handlar om vad man vill ha, och vikt är alltid en mycket viktig parameter, men inte den enda.
 
Och jag har lika svårt att förstå varför Nermander envisas med sin rätt godtyckliga och onödiga definition av "lättpackare", som jag menar drar löje över oss som bara anser att vikt är något att räkna med, av hälso- och säkerhetsskäl.

Jag menar inte att dra löje över någon, men i mina ögon är en lättpackare någon som fokuserar PRIMÄRT på vikten.

Annars är man i mina ögon "bara" en vanlig vandrare som försöker få lättare packning. Inget ont om det, men det är inte samma sak som lättpackare.


Uppenbarligen verkar du ha en annan definition av lättpackare, så min fråga blir ju då: Hur skiljer du lättpackare från vanliga vandrare? Mig veterligen vill även vanliga vandrare ha en lätt packning.
 
Mig veterligen vill även vanliga vandrare ha en lätt packning.

Skillnaden är att lättpackaren skaffar sig en märkbart (ha! ännu ett ord vi kan bråka om i all oändlighet) lättare packning, inte bara önskar sig en. :)

Det är nog den enda skillnaden jag ser. Jag brydde mig om vikten förr i tiden, men det enda jag gjorde åt den var att ta med mig färre t-shirtar och klippa av remmar på min Vulcan. Vilket sparade kanske 500 gram. Sen började jag syssla med lättpackning och sparade 8 kg - utan att grejerna är obekvämare, mindre funktionella eller går sönder i större utsträckning. Det är lättpackning för mig. Och jag har inte ens uppnått "3 för 3" om man ska vara petig.

Fast egentligen är det ju inte "lättpackare" som är det viktiga ordet, utan "lättpackning". Aktiviteten, inte människan. Jag är ju samma friluftsmänniska som förr, men med halva vikten på mina grejer.
 
Förlåt, men lite grann måste jag säga att om det går att kapa vikten till hälften på sina grejer UTAN att funktion, komfort osv påverkas, så måste man rimligen har varit ganska gravt ointresserad av packvikten tidigare...
 
Skillnaden är att lättpackaren skaffar sig en märkbart (ha! ännu ett ord vi kan bråka om i all oändlighet) lättare packning, inte bara önskar sig en. :)

Det är nog den enda skillnaden jag ser. Jag brydde mig om vikten förr i tiden, men det enda jag gjorde åt den var att ta med mig färre t-shirtar och klippa av remmar på min Vulcan. Vilket sparade kanske 500 gram. Sen började jag syssla med lättpackning och sparade 8 kg - utan att grejerna är obekvämare, mindre funktionella eller går sönder i större utsträckning. Det är lättpackning för mig. Och jag har inte ens uppnått "3 för 3" om man ska vara petig.

Fast egentligen är det ju inte "lättpackare" som är det viktiga ordet, utan "lättpackning". Aktiviteten, inte människan. Jag är ju samma friluftsmänniska som förr, men med halva vikten på mina grejer.

Håller helt och hållet med dig Martin, skulle vikten vara det viktigaste så skulle alla gå nakna, 0g kläder, 0g skor, 0g ryggsäck osv, men det faller ju på sin absurditet.
Innan jag själv började lättpacka så tog man dom grejer man hade och trodde man behövde, "bra att ha" saker mm, nu har man bytt ut sina gamla "tunga" grejer tagit bort onödiga prylar osv och sänkt sin packningsvikt avsevärt.

Vad nu fabrikanter kallar sina produkter eller hur dom beskriver dom spelar mig ingen roll så länge dom anger vikten (helst på varje storlek) så tror jag att jag själv är kapabel att bedöma vad som är lätt eller inte (enligt mina preferenser) utan att bry mig om "säljsnacket", anger dom ingen vikt så får man ha med sig en våg (viktangivelser kan ju vara fel också).
 
.....

Min ITAB Packaway-jacka väger under 300 g och har håll i minst 4-5 år. Enligt Raskesven är det svårt att hitta nåt vettigt under under 400-500 g... Har inte min jacka motbevisat det?
Var det allt jag skrev? Jag lade inte in några förutsättningar/restriktioner alls eller förklaringar till termen "vettigt"?

Klipper och klistrar du så klipp inte sönder inläggets mening.

Raskesven
 
Avsikten

med att ta med även tyngre ställ i Utemagasinets test är inte helt klar. Var avsikten att jämföra om lättare ställ fungerar annorlunda än lätta i något avseende annat än vikt så kan det vara en intressant fråga.

Mycket blir det här en språklig diskussion. Lätt eller ultralätt betyder så olika saker för olika personer att begreppen inte blir så användbara.

Mycket intressantare än att diskutera ordval blir det att diskutera hur man väljer sin utrustning och vad man väljer bort hur vissa saker har dubbel användning etc.

Thure
 
What is light, what is heavy ? It often makes me happy to think of all the extra clothes, extra sleepingbag fillweight, bivi overdraft, walkingpoles and other stuff I do not have to carry, when I sleep inside my otherwise somewhat heavy tent. Concerning clothes, well some of it I might carry anyway, but all in all it feels more comfortable for me hiking this way, and therefore, for me at least, not too heavy. Especially not if the alternative is to lie rattling teeth, night after night, under some tarp thing, just to save maybe a few hundred grams. The point is, that weight is not always an absolute size in the meaning of measurable quality of life. Weight on the trail is a very subjective matter, and hurray for that !


The Eagle.

OAO
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.