tvättning av merino ull

har köpt en icerbreaker tröja, har använt den lite och antar att jag borde tvätta den snart. Men innan jag stoppar in dyrgripen i tvättmaskinen undrar jag hur ofta ska den tvättas? slits den fortare om jag tvättar den oftare? Grå det att tvätta den på normal 40 grader eller måste jag köra ullprogram med särskilt tvätttmedel?

Tacksam för alla svar.
 
Tjabba....

Har även jag en Icebreaker tröja. Jag kör den utan problem tillsammans med min övriga 40 tvätt. Har haft min i 1 1/2 år på en massa turer och tvättat väldigt mycket. Har funkat finfint... Funderar på att köpa en till faktiskt. Det bästa är att den alldrig luktar! ...o det efter 3 veckors tur på vinterfjället utan byte. ujuj....
Vore spännande o höra om någon har haft problem med den... (??)
 
Jag har aldrig varit "överförsiktig" med tvätt av mina merino plagg och jag har än så länge inte råkat ut för något.

Det enda jag sett till är att tvätta i max 40 grader tillsammans med mina andra 40graders-plagg och absolut inte torktumla.

Torkrum kör jag däremot alltid på.

Vissa tillverkare påstår att deras plagg går att torktumla, men det litar jag inte på.

//Peter
 
Samtidigt är ju en av fördelarna med ull att man inte behöver tvätta så jämrans ofta - ullen rengör sig själv till viss grad när den tar upp vatten. Man kan allstå med fördel bara skölja upp den då och då och låta den lufttorka utan att använda kemikalier och energi.

Men för att svara direkt på frågan tvättar jag mina Icebreakerkallingar i 40 grader, och eftersom de är så jämrans bekväma används och tvättas de rätt ofta. De är fortfarande ungefär som nya.
 
Undvik centrifug och torktumlare så brukar ullplaggen vara länge. Är det naturlig ull som i Robyggets merinoull skall man kramtvätta för hand i handvarmt vatten.. Torka utbrett på frotehanduk gärna med luft under...annars inga konstigheter.
Misslyckade tvättäventyr kan oftast hänföras till torktumling, centrifugering och annan överdriven mekanisk bearbetning. Då valkar man ullen ofrivilligt.
//J
 
Använd ett tvättmedel utan tensider så bevarar man ullens naturliga fett och på så sätt bevarar man ullens egenskaper bättre.
 
Har icebreakers t-shirt och den har av misstag hamnat i torktumlaren några gånger utan några som helst problem. Vill dock påpeka att det visst kan lukta lite efter några dagars användning (och det tror jag inte beror på att jag luktar speciellt illa). Luktmässigt är det ju bättre än syntet, men jag tycker att det är ungefär lika jämfört med de t-shirts av bomull jag har. Ullen är ju till viss del självrengörande, men det fungerar kanske bättre när det är kraftigare material (mer ylle)? Funktionsmässigt tycker jag den är bra (värmer även när jag är svettig).
 
Tack för alla svar, jag tänker tvätta den med mina andra plagg som jag kör i 40.

Cyklar varje dag till jobbet, två rejäla backar. försöker alltid hitta bästa klädkombination. En som fungerat mycket bra är tunn löpar tröja från newline närmast kroppen, sedan en merino ull tröja från stadium för ynka 299 kr. Den kliar lite men utanpå newline tröjan fungerar det mycket bra. Ovanför detta en packlite jacka eller bomulls anorak. Ett annat alternativ är att bara köra en icebreaker + skaljacka. Kanske något som funkar för andra också. Mindre lager=lättare att transportera bort fukt. Apropå ingenting.
 
Centrifugen är man väl i princip rädd för eftersom centripetalkraften kan deformera ullplagget, medan en tumlare snarare nöter ytan? Eftersom både mina ylle- och syntetställ noppar rätt lätt, så har jag tumlarstopp på dem. Ylleplaggen centrifugerar jag inte heller, men det är inte säkert det spelar nån roll.
 
Strykarräven;326080 sa:
Centrifugen är man väl i princip rädd för eftersom centripetalkraften kan deformera ullplagget
Stämmer bra... jag har en långärmad Lundhags merino, som jag trott skulle bli snäppet mindre efter tvätt, istället har blivit större... och det borde nog vara centrifugens fel... annars ett väldigt skönt plagg.

En annan erfarenhet är att ullen inte tål sol lika bra som andra plagg... efter sommarens fjälltur så blev min merino t-shirt (lundhags) missfärgad av kombon svett&sol...

Thomas
 
Centrifugen är man väl i princip rädd för eftersom centripetalkraften kan deformera ullplagget, medan en tumlare snarare nöter ytan? Eftersom både mina ylle- och syntetställ noppar rätt lätt, så har jag tumlarstopp på dem. Ylleplaggen centrifugerar jag inte heller, men det är inte säkert det spelar nån roll.

Bör man undvika att t ex cykla alltför fort också, för att inte utsätta ullplagget för allt för stora g-krafter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar R. Fluffjack-tvättning Kläder 2
PepperKeenan Tvättning av Craft-ställ Kläder 7
cyrX Tvättning vid vandring? Kläder 12
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
pal2 Icke-kliande Merino? Kläder 33
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
Jallur ITABs Merino-set Kläder 5
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
Lissas Merino igen. Kläder 12
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...