Tvättmaskin i fjällen?

Urk och tack

larlil; sa:
Varför inte prova det gamla sättet som vi använde under repmånaderna ute i fält efter två-tre veckor i samma kläder? Byt kläder med vandringkompisarna!
På repmötena lät det ungefär så här: Nu är det äntligen dags för tvättbyte snuskpellar! Jaaa! skrek pellarna. Och så sa man, byt kläder med varann!

Man kan ju nästan må dåligt för mindre.

Jag tackar alla för de fina idéerna för tvätt av kläder. Det visade ju sig att jag uppfann hjulet igen med plastpåse och Y3, men det är det värt.
 
Finns det miljöaspekter man bör ta hänsyn till här? Även om ett tvättmedel är biologiskt nedbrytbart (som det brukar stå) så kan det väl vara mer eller mindre lättnedbrutet, t.ex. (Hur räknar man på det förresten? Halveringstid?)
 
Jag brukar bara skölja av ev kläder och torka i vinden. Senaste treveckorsturen (kom hem i söndags) så mellanlandade vi i Abisko för bunkring, tvagning av kropp och kläder. I Abisko finns det tvättmaskin och torkskåp.......i Övrigt så är det en härlig känsla att ta på sig rena byxor som inte morrade åt en....(byxorna tvättades inte i Abisko)

Appropå på lukt så får man en härlig fyllekänsla om man drar in ordentligt av "doften" i näsan......
 

avslutad210712

Gäst
larlil; sa:
tholi75; sa:
Finns det något smart sätt att tvätta kläder på ute i naturen? Hur gör ni för att få rent och fräscht när ni är ute lite längre?
Varför inte prova det gamla sättet som vi använde under repmånaderna ute i fält efter två-tre veckor i samma kläder? Byt kläder med vandringkompisarna!
På repmötena lät det ungefär så här: Nu är det äntligen dags för tvättbyte snuskpellar! Jaaa! skrek pellarna. Och så sa man, byt kläder med varann!

Andras smutsiga kallingar - skulle inte tro det *L*
 
alven; sa:
Finns det miljöaspekter man bör ta hänsyn till här?

Det gör det naturligtvis. Tumregeln är väl att aldrig släppa ut sitt sköljvatten i bäcken, utan flytta sig en bit upp på land för att tvaga sig och sina kläder.

Själv kör jag som sagt med såpa rakt igenom - inga syntetiska tensider eller så. Har ingen aning om det verkligen är mer miljövänligt eller inte. Skulle vara kul att veta.
 
tholi75; sa:
Finns det något smart sätt att tvätta kläder på ute i naturen? Hur gör ni för att få rent och fräscht när ni är ute lite längre?

Ifall man har tid och det är vackert väder kan man fylla en svart påse med vatten som ställs i solljuset. När man tycker att vattnet är tillräckligt varmt lägger man i lite tvättmedel och de kläder som skall tvättas. Efteråt sköljer man kläderna i sjön/jokken.

Ifall det inte är solsken eller för att snabba upp proceduren kan man efter att man fyllt påsen med kallt vatten koka upp en kastrull vatten som sedan hälls i påsen.

Lite omständigt, men det fungerar.

Roger
 
Såpa, såpa

alven; sa:
Finns det miljöaspekter man bör ta hänsyn till här? Även om ett tvättmedel är biologiskt nedbrytbart (som det brukar stå) så kan det väl vara mer eller mindre lättnedbrutet, t.ex. (Hur räknar man på det förresten? Halveringstid?)

Miljöaspekt:
Använd såpa. Bättre för naturen. Undvik Via, Persil, Plus,Mix, Max osv och alla andra kemtechprodukter.

Viktigt:
Och som någon klok person nämnde tidigare i tråden - häll ut såpvattnet på marken INTE i vattendraget. Av både hänsyn till naturen och andra vandrare.

Fördelar med tvätt i fält:
Tvättmedel = färre ombyten = Mindre att bära.
Rena kläder - mindre risk för skavsår.
Rena kläder - bättre funktion.
Rena vandringskamrater - inget luktar så gott som en nysåpad parter ;-)
Tvättstund - legitimt skäl för att vara naken.

Luktfrågan:
Vad gäller doftfrågan/personlig hygien - det är dock en del i tjusingen att utveckla sin naturliga doftsammansättning. Så överdriv inte renligheten in absurdum...

Värst någonsin:
Idioter som använder Head & Shoulders i vattendragen. Katastrof för vattenmiljön.
 
Vill man vara über-mullig och göra det krångligt för sig kan man ju prova asklut. Jag tror inte hi-tech-kalsongerna slutar fungera (tänk att kalsonger kan sluta fungera).
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Själv kör jag som sagt med såpa rakt igenom - inga syntetiska tensider eller så. Har ingen aning om det verkligen är mer miljövänligt eller inte. Skulle vara kul att veta.

Har för mig att såpa är något av det absolut mest naturvänliga du överhuvudtaget kan använda dig av. Dessutom luktar såpa betydligt godare än alla dessa parfymerade produkter som man tyvärr väljer av ren lättja.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.