Tvätta Paclite

Hej!

Efter en vecka i fjällen luktar min Tierra Paclite jacka inte gott längre. Jag stoppar den i 30 grader och lukten är kvar, så jag stoppar den nu i 40 grader men lukten är fortfarande kvar, dock reducerad. Tierra har inte hört talas om detta tidigare.

Är det någon som har något bra tips på hur jag ska få den ren => luktfri?

Tacksam för svar.

Martin

vad är det som luktar?

Vanlig svett och skogsdoft brukar ju gå bort redan efter vädring. En tvätt tar bort lite till men oftast bara på mer konstgjord väh (mjukmedel/parfym)

När jag haft min jacka (3-lagers GT) nära en eld exempelvis brukar det inte räcka med 1-2 dagars vädring. Häng ut jackan i blåst i en vecka så funkar det nog. Det brukar det i alla fall göra för mig.

Eller testa att impregnera den med GT-spray. Då luktar den i alla fall kemiskt = nytt :)

/ac

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Loft Techwash

Lösningen är ljummet vatten med Loft techwash från Nikwax. Tvättade min stinkande Activentjacka efter lång användning. Jackan blev som ny (luktmässigt). Tvättade inte i maskin utan handtvättade i handfat.
Medlet luktar illa, men verkar funka....=)

Tvätta funktionsjackan

Lade i blöt i gammalt Bioluvil, handtvättade, både rök och svettdoft försvann. Eu skall fotomjukmedel vara bra i samband med handtvätt, skall pröva det nästa gång. (För miljönissarna har ju fått bort bioluvil från marknaden)

Guest

Gäst
Bekräftelse...

Har också en Tierra Paclite jacka och kan bara hålla med om att den stinker trots att man tvättat den i 30 grader med rikligt med tvättmedel. Med tanke på hur tunn en sån här jacka är så undrar man var stanken fått fäste. Hade man tvättat i högre temperatur hade det kanske löst sig men eftersom detta inte är rekomenderat så blir nog bästa lösningen en "raggardush" av jackan medelst impregneringsspray.

40 grader ?

Nog kan väl alla Goretexkläder tvättas i 40 grader iallafall ? eller är paclite undantag ?

MVH Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips