Tvätta jackan?

Fortfarande ingen som vet vad de menar med "detergents". Utan detergenter eller tensider är det ju inget tvättmedel. Väl?
Även tvål (folk säger ju att man ska använda tvålflingor) är ju en tensid.

Möjligen menar de "syntetiska tensider" eller "tjohitochditjoniska" tensider (det finns ju tensider med olika laddning).

Finns det ingen kemist som kan reda ut det här?
 
Nordesjö; sa:
Finns det ingen kemist som kan reda ut det här?

Jag är ingen kemist,men jag har en bra lösning på när det gäller tvätt medel. Jag tvättar mina membran kläder i Nikwax Loft Tech Wash.
937.jpg

Det är ett flytande tvätt medel som är speciellt utformat för att skonsamt tvätta membran kläder. Tech Wash säljs i nästan alla sport affärer för ca 80-90 kronor. Gå till Stadium eller Intersport så kan du köpa Tech Wash där.

/David
 
Nordstjärnan; sa:
Jag tvättar mina membran kläder i Nikwax Loft Tech Wash.

Visst är det ett alternativ.
Men om man bara kan få reda på vad det är man ska undvika så kanske man kan tvätta sina kläder för 60 öre per tvätt istället för 60 spänn.
Räcker det med såpa eller tvålflingor (= undvika syntetiska tensider) så är ju saken biff.
 
Grumme såpa?

Det är dyrt att använda Tech Wash det håller jag med om.Kanske kan man använda vanlig Grumme Gul såpa? Det innehåller från vad jag har kommit fram till inget tensider,utan består nästan till helt och hållet av förtvålad tallolja. Det skulle vara ett betydligt billigare alternativ. Undrar om någon har provat det?

/David
 
Har tvättat min jacka med grumme tvättsåpa, verkar ha funkat klockrent. Har i alla fall inte märkt någon försämring än. Impregnerade efteråt med NIKI impregnering.
 
Jag har en stor bit olivtvål kvar sedan barnen hade tygblöjor (kasta aldrig något!)
Den är perfekt att riva en halv dl flingor av o tvätta i.
Blir rent o fint och lättimpregnerat igen.
Luktar gott oxå.
 
highlandpark; sa:
Har tvättat min jacka med grumme tvättsåpa, verkar ha funkat klockrent. Har i alla fall inte märkt någon försämring än. Impregnerade efteråt med NIKI impregnering.

Grumme "tvättsåpa" innehåller samma slags tensider som vanliga tvättmedel, så om man inte får använda såna får man inte använda Grumme tvättsåpa. Ska det vara nån skillnad så är det väl vanlig såpa som gäller.
Som ju å andra sidan innehåller naturliga tensider. Eller hur det nu är.
Kan vi inte sluta gissa? Är det verkligen ingen som vet?
 
Allt som sänker ytspänningen är tensider. Det är liksom definitionen på tensid... En detergent är ett ämne som anrikas på gränsytor mellan faser - i detta fallet mellan fett, smuts etc och vatten. En detergent kan sägas vara ytaktivt ämne - för att göra en grov förenkling kan man säga att detergenten skiljer av fettet/smutsen från ytan. Ofta så används tensid och detergent synonymt, men det är inte 100% korrekt.

Såpa är kemiskt sett metallsalter av diverse fettsyror - och är helt riktigt en tensid. Det är inget tvång på att det ska vara "naturligt", det är mest god marknadsföring från Grumme som har gjort att såpa numera ibland används exklusivt för... ehm.. såpor framställda ur vegetabiliska oljor.

Jag förstår inte riktigt hur laddningen hos tensiderna (katjon, anjon eller nonjon) eventuellt ska kunna påverka membranet, inte heller hur syntetiska tensider på något avgörande sätt skulle skilja sig från icke-syntetiska. Därmed inte sagt att det inte förhåller sig på det viset, men jag kan inte komma på någon signifikant skillnad.

Vad jag däremot kan tänka mig skulle eventuellt kunna på något sätt möjligen vara negativt för mebranet är tvättmedel med TAED (tetraacetyletylendiamin), som fungerar som ett blekmedel - det bildas perättiksyra. Det känns inte som det vore någon hit för det tunna membranet...

En annan sak som kanske kan påverka membranet är optiska blekmedel - de bleker inte plaggen i konventionell mening, men en tunn hinna av dessa sitter på fibrerna och reflekterar UV-ljus, vilket får färgerna att se klarare ut. Kanske att den där hinnan påverkar membranet? *fundersam*

Men använder man ett vanligt milt tvättmedel utan några konstigheter i så är nog det enda man behöver tänka på att skölja ordentligt med mycket vatten och inte använda sköljmedel. Det kanske är idé att skölja plaggen manuellt innan torktumling/impregnering för att undvika kvarsittade tensidrester, speciellt om man väljer bort centrifugeringen.

My 2 cents... :)

Redigerat ett litet tillägg.
[Ändrat av Sarvi 2005-03-07 kl 11:48]
 
Det är inte membranet som skadas av [vad det nu är], utan tygets vattenavvisande förmåga. Vissa [vad det nu är] lämnar rester i väven och gör så att den låser vatten (antagligen genom att sänka ytspänningen).

Fukten i väven försämrar diffusionen och påskyndar tejpsläpp och delaminering.

Jag gissar att det är likadant med sköljmedel - de lämnar rester som pajar den vattenavvisande förmågan.

Tvätt med fel medel förstör alltså impregneringen och gör nyimpregneringen mindre effektiv.
Frågan är bara vad som är rätt medel, förutom de svindyra specialgrunkorna.

Men ett milt medel kanske är grejen. Kanske är det just tvåltvättmedel som vi ska använda?

Så här skriver Nikwax om det där farliga [detergents] som vi ska undvika - det kanske kan ge de kemikunniga en idé om exakt vad de avser:

"All detergents work in basically the same way. They contain molecules that enable them to be soluble in water and attract oil and dirt to them. These molecules clean by attracting themselves to dirt via the oleophilic (oil attracting) end. The dirt is thereby surrounded by hydrophilic (water attracting) ends which allow it to be wetted and carried away by water. Detergents molecules can remain in clothing causing them to attract water and diminish the water repellent properties of the garment. Nikwax Tech-Wash is a non-detergent soap that does not leave a residue and actually removes the detergent residues from garments that have been washed in them. "
[Ändrat av Nordesjö 2005-03-07 kl 12:20]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
AndersPH Kondens i jackan Kläder 8
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
DK13 Patagonia nano puff jackan? Kläder 6
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
morgman Service på jackan! Kläder 1
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
anncarin Jackan "Extreme" från Mammut? Kläder 3
mildot Patagonias stretch Gravity jackan Kläder 0
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Marcand Dunläckage på jackan? Kläder 5

Liknande trådar