Två tunna eller en tjock sovsäck

Planera införskaffa mig en sovsäck för vintermiljö.
är två tunna sovsäckar bättre än en tjock en eller är det tvärtom?
Den ska klara ner till -20 som komfort temp.

Det beror på...

En sovsäck blir lättare att bära och enklare att bedöma komforttemperaturen.

Två sovsäckar ger fler möjligheter vad gäller temperaturanpassning och kombinationen dun inuti syntet ger extra skydd mot fukt.

Kostnad, en vintersäck är dyrare än en mindre varm säck av motsvarande kvalité. Dock kan nog kombinationen två säckar bli dyrare i inköp. Men valmöjligheterna på sovsäckarna i kombinationen brukar vara större. Marknaden för -20 säckar är inte lika stor.

Har du redan en säck som skulle funka i en kombo?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En sovsäck blir lättare att bära och enklare att bedöma komforttemperaturen.

Två sovsäckar ger fler möjligheter vad gäller temperaturanpassning och kombinationen dun inuti syntet ger extra skydd mot fukt.

Kostnad, en vintersäck är dyrare än en mindre varm säck av motsvarande kvalité. Dock kan nog kombinationen två säckar bli dyrare i inköp. Men valmöjligheterna på sovsäckarna i kombinationen brukar vara större. Marknaden för -20 säckar är inte lika stor.

Har du redan en säck som skulle funka i en kombo?

Jag har en carintiha troppen 200 cm

Frågan om dubbla sovsäckar istället för en tjock har diskuterats tidigare bl a i dessa trådar:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57045
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76391
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72237

Tyvärr är det nog svårt att fastställa komforttemp på en kombination av två säckar, annat än genom att du får testa i verkligheten. Det är dock luften som isolerar så genom att jämföra/mäta loftet på en säck med TLimit -20 och skapa en egen kombo med motsvarande loft borde det gå att komma ganska nära.

På den gamla goda tiden så fanns ju jämförelsematerialet:
En Caravan Carry Combi - syntetyttersäck med duninnersäck - matchade väl ungefär
en Caravan Arctic (mörkblå eller röd) - tjock enkeldunsäck.
Medan Caravan Combi de Luxe - dunyttersäck med duninnersäck - matchade ganska precis
en Caravan Arctic Isblå - ännu tjockare enkeldunsäck.

[Och det sista paret har jag personligen varit med om att vi övernattade med (på en granrisbädd+foamliggunderlag under en prasslig japanpress) i -24 gradigt. Mycket is i yttersta nylonskiktet i gryningen men annars helt OK. Skulle nog inte göra så numera, men vi var unga och vilda då, för snart 40 år sedan. Galna menade vissa oss närstående vuxna...]

Senast ändrad:
Två säckar jämfört med en tjockare. Minst dubbelt så mycket tyg och blixtlås, det väger.

Det kan verka lyxigt men sovsäckar i sorterade isoleringsklasser spar packningsvikt och volym.
Envar får givetvis göra sina val.

go tur

Nu har jag gjort min beställning och det blev carinthia defens 4 som jag kommer använda med troppen.
tack för alla rådgivande svar.

En +5 och en -15 säck låter som ett bra val.

När du får säcken så testa att du och den inre säcken får plats i den plats i den yttre utan att isoleringen komprimeras.

Defence 4 rekommenderas. Fungerar fint, och håller vad den lovar. Jag använder också dubbla säckar till den, men har en större säck jag drar över istället. Tropen är dock skapad för att vara inne i Defence4 som Troswe så nogsamt påpekade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips