Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips!

Tjena! Jag och tjejen har aldrig vandrat förr men vi tänkte ge oss på Padjelantaleden nu i sommar! Men vi har några funderingar och hade behövt lite tips:
- Är hela leden väl markerad och lätt och följa?
- Vart är bäst att börja? Som vi förstår det så börjar man antagligen i Kvikkjokk eller Akka? Eller någonstans där i mellan?
- Vi kommer köra bil upp, vart blir bäst att ställa den? Så att man relativt lätt kan ta sig tillbaka till den efteråt.

Kommer kanske fler frågor sen men slänger iväg detta så länge! Alla tips överlag är såklart välkomna, tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är vackrast att starta i Kvikkjokk och följa Tarraätno mot Padjelanta nationalpark och kalfjället. Den riktningen ger också i mitt tycke vackrast vyer över Sarekfjällen och Akkajaure. Leden är välmarkerad så inget problem att följa.

Det är ganska lång väg med bil eller buss mellan Ritsem och Kvikkjokk, så parkeringen spelar mindre roll. Enklast är väl att parkera där ni startar i Kvikkjokk och passa in bussarna tillbaka. Ni kan även parkera i Jokkmokk där vägarna möts.
Själv tycker jag det är enklast att resa med tåg +buss när man inte kan gå i cirkel så slipper man ta sig tillbaka till bilen.
 
Akkastugorna eller Vajsaluokta?

På fredag släpper helikoptern oss vid Tarraluoppalstugorna och vi går mot Ritsem, följer leden de första dagarna.

Vi tänkte gå till Akkastugorna men funderar nu att gå till Vajsaluokta istället. Båten till Ritsem plockar ju upp folk från båda ställena.

Vi undviker gärna björksly/skog och mygg.

Vilken väg väljer/valde ni och varför?

Allt gott!
/Anneli
 
Allt är vackert!

Har vandrat och gått på skidor i dom trakterna många gånger, vill ständigt återkomma. Vi gifte oss i Alkavare kapell -88 och redan före det hade jag korsat Padjelanta ett tiotal gånger. Från olika håll och med olika mål. Padjelantaleden har jag gått i sin helhet 11 ggr, ibland från söder(Kvikkjokk) och ibland från norr(Änonjalme eller Vaisa). Går du första gången så skulle jag säga att starta i Änonjalme/Akka och gå till Kvikkjokk. Solen i ansiktet och Akka och Sarektopparna till vänster, de stora sjöarna och norska fjällen i fonden på höger hand, Sulitelma framför dig när du närmar dig Stalo och hela Tarradalen med Staika i fonden när du kommer till Tarreluoppal. Fantastisk tur! Njut.
 
Har vandrat och gått på skidor i dom trakterna många gånger, vill ständigt återkomma. Vi gifte oss i Alkavare kapell -88 och redan före det hade jag korsat Padjelanta ett tiotal gånger. Från olika håll och med olika mål. Padjelantaleden har jag gått i sin helhet 11 ggr, ibland från söder(Kvikkjokk) och ibland från norr(Änonjalme eller Vaisa). Går du första gången så skulle jag säga att starta i Änonjalme/Akka och gå till Kvikkjokk. Solen i ansiktet och Akka och Sarektopparna till vänster, de stora sjöarna och norska fjällen i fonden på höger hand, Sulitelma framför dig när du närmar dig Stalo och hela Tarradalen med Staika i fonden när du kommer till Tarreluoppal. Fantastisk tur! Njut.

Fantastiskt att ni gifte er där! Vi gifte oss i svenska kyrkan i NY, lite annat läge :)

I min bok från - 91 står det att bron över Vuojatätno (mellan Kutjaure och Låddejåkk) är lite... "spännande". Vet du om den bytts på senare decennier?
 

avslutad210712

Gäst
Fantastiskt att ni gifte er där! Vi gifte oss i svenska kyrkan i NY, lite annat läge :)

I min bok från - 91 står det att bron över Vuojatätno (mellan Kutjaure och Låddejåkk) är lite... "spännande". Vet du om den bytts på senare decennier?

Enligt foton som jag sett så ska den vara utbytt mot en stålbro. Fast fortfarande lika lång såklart.
 
Leden är lätt att följa, ingen fara att gå vilse. Södra delen (Tarradalen) är mycket skog, medan norra delen är kalfjäll. Jag vill mest bara vara på kalfjäll. Så mitt tips är att ta bilen till Rietsem och därifrån flyga helikopter till Staloluokta och gå tillbaka till bilen (båt över sjön). Kostar 1350 kr per person att flyga, men det kul att pröva helikopter, och så får ni vandra den enligt mig fina delen av leden. Att börja i Tarraluoppal och gå norrut är nog ett väldigt bra alternativ, men helikopter dit kan kosta betydligt mer eftersom det inte är reguljär resa. Ta med kontanter för man kan köpa fisk, bröd och renkött på vägen, men det är bara i Staloluokta de tar kort. Och om ni flyger så börja turen med det, annars har ni en tid och passa, på fjället vill man ta dagarna som de kommer. Har man många dagar kan man ligga kvar på samma ställe och gå en dagstur utan packning och exempelvis bestiga någon kulle/topp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
ratgull Sarek för rookies!? Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.