Debattartikeln ifråga har iofs en poäng. Det första som mötte oss när vi skidade upp till Keb STF var ett sällskap på 9 skotrar från fjällräddningen som bogserade en skoter som fått stopp, antagligen krångel med motorn.
Kort senare drabbades vi av den, då för oss ovetande, stormvarning 1 som kommit över fjället. 20 sekundmeter blåste omkull två av oss på skidorna. Vi letade lämplig plats i cirka 30 minuter, slog upp våra tält och förankrade ordentligt med snöankare. Drog igång bensinköken i absiden, åt en rejäl middag (880 kcal/person) och somnade sedan gott i våra -17 sovsäckar med vinden tjutandes i tältet. Nästa morgon var vädret bättre och vi fortsatte mot Keb STF.
Jag hade gärna gått en kurs som certifierade min vintervana som försvarsmakten och egen träning gett mig. Jag tycker faktiskt också att den klätterförsäkring som finns skulle kunna vara ett bra komplement till fjällräddningen. Så i grunden kan jag faktiskt inte vara oense med skribenten. Frågan är vara vad man gör med den genomsnittliga skidåkaren som faktiskt tar det säkra och bor på stationen och endast tar korta turer. Om han trots dessa åtgärder drabbas av stormen är det inte rimligt att han skall betala.
Själv gav jag upp efter 100 höjdmeter när snön ersattes av is, och återvände ner för berget i mörkret. Jag litar på min alpina pannlampa och Keb STF har en stor mast med röda lampor på för att ge en fyr på vägen hem, jag tog även min klätterkamrat med mig mot baslägret. Jag visste samtidigt att Mattias och hans klätterkamrat isklättrat under vintern och högst troligen hade kunskaperna att ta sig de sista 100 metrarna till kammen. Nu skulle det visa sig att han bara klarade 70 av dem men det gick inte av avgöra då. Det handlade alltså inte om 3 kilometer som pressen säger. Det var cirka 30 meter kvar på kammen, och det var cirka 300 höjdmeter kvar till toppen. Någonstans här har antagligen förväxlingen gjorts.
När jag lämnade Mattias hus för cirka 12 timmar sedan sov han gott, och har antagligen inte vaknat än. Vi får se om han väljer att deltaga i debatten här under helgen. Själv har jag inte sovit sedan jag lämnade Kiruna igår morse och borde kanske sova på saken först, men det har aldrig varit min stil