Två män räddade från Kebnekaise

Uppdaterat 2010-02-17. 12:29. Publicerat i dag. 12:24

Två män räddades från en glaciär i närheten av Kebnekaise vid 11-tiden på onsdagen.

Skriv ut Tipsa Textstorlek

0 Bloggar
rekommendationer
Annons:Männen, 22 respektive 33 år, hade rasat ner för ett stup på tisdagskvällen och tvingats övernatta utomhus. Tack vare ett spritkök lyckades de hålla värmen, uppger polisen i Norrbotten i ett pressmeddelande.

De båda männen har förts till sjukhus med helikopter. De var vid medvetande när hjälpen kom, men medtagna. En av männen hade också skallskador.

TT


Någon som vet mer om vad som hände?
Hittade detta på dn.se
 
Räddade från glaciären
Två män räddades från en glaciär i närheten av Kebnekaise vid 11-tiden på onsdagen.

Männen, 22 respektive 33 år, hade rasat ner för ett stup igår kväll och tvingats övernatta utomhus. Tack vare ett spritkök lyckades de hålla värmen, uppger polisen i Norrbotten i ett pressmeddelande. De båda männen har förts till sjukhus med helikopter. De var vid medvetande när hjälpen kom, men medtagna. En av männen hade också skallskador.

Källa: Sveriges Radio Norrbotten, http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=3449818
 
Det lät ju åtminstone som om de var ganska ödmjuka och insåg att de tagit en hel rad rätt dåliga beslut med tanke på sin erfarenhet och förmåga. Utan att nystarta den där diskussionen som det redan finns cirka 2000 inlägg i angående hur dum/inkompetent/oerfaren/dåligt förberedd man¨'får' vara för att 'förtjäna' att få sin räddning finansierad av skattebetalarna så kan jag inte låta bli att undra hur stor andel av alla fjällräddningsinsatser som verkligen involverar personer som trots helt korrekt utrustning, kunskap, förberedelser etc faktiskt tvingats utnyttja denna fantastiska service. Det förefaller helt klart som om de flesta fall som omnämns i media och de historier jag hört från bekanta inom fjällräddningen handlar om folk som försatt sej i dåliga situationer som borde kunnat undvikas. Är det så eller är det bara för 'tråkigt ' att referera händelser där de inblandade gjorde allt rätt och ändå råkade illa ut?!
 
Konstiga

uppgifter.

Står på flera ställen att de hade 3 km kvar till toppstugan när de föll på östra leden men från toppen av klättringen är det bara något hundratal meter till toppstugan. Så står det talat om Storglaciären men den passerar man ju inte på östra leden.

Thure
 
På Kuriren låter det som om de tänkte gå Halspasset via Storglaciären men förvirra sig upp i pallins korridor och det var där de föll...

Att kuriren kallar det östra leden är ju inte svårt att fatta om man kollar på en karta över området.
 
Det lät ju åtminstone som om de var ganska ödmjuka och insåg att de tagit en hel rad rätt dåliga beslut med tanke på sin erfarenhet och förmåga. Utan att nystarta den där diskussionen som det redan finns cirka 2000 inlägg i angående hur dum/inkompetent/oerfaren/dåligt förberedd man¨'får' vara för att 'förtjäna' att få sin räddning finansierad av skattebetalarna så kan jag inte låta bli att undra hur stor andel av alla fjällräddningsinsatser som verkligen involverar personer som trots helt korrekt utrustning, kunskap, förberedelser etc faktiskt tvingats utnyttja denna fantastiska service. Det förefaller helt klart som om de flesta fall som omnämns i media och de historier jag hört från bekanta inom fjällräddningen handlar om folk som försatt sej i dåliga situationer som borde kunnat undvikas. Är det så eller är det bara för 'tråkigt ' att referera händelser där de inblandade gjorde allt rätt och ändå råkade illa ut?!

Snälla! Som du säger finns det nog med inlägg av den här typen. Låt Svenska Fjällklubben sköta det elitistiska snacket om att man måste vara en riktig fjällkarl innan man går ut på fjället, det gör dom så bra.
 
... Låt Svenska Fjällklubben sköta det elitistiska snacket om att man måste vara en riktig fjällkarl innan man går ut på fjället ...

Händelsevis är det majoritet av kvinnor i fjällklubbens styrelse ... vid lika röstetal har ordförande Eva utslagsröst.

(tillägg) Eftersom de bägge trots sina skador klarade en februarinatt på högfjället var de sannolikt välutrustade. Gissar att de planerade för övernattning i toppstugan.
Vad som står i tidningar om sådana här olyckstillbud har inget som helst sanningsvärde. Alla som någon gång varit på plats vid sådana här händelser vet att det förhåller sig så.
 
Senast ändrad:
Min gissning är att de faktiskt gått östra leden, vännerna har vänt på björlings glaciär. Och de två killarna har inte riktigt hittat "klätterinsteget" med ferrata-wiren och där någonstans trillat ner på björlings glaciär.

Som jag minns det så är det ett par tiotal meters fall från hyllan där insteget är och ner på björlings glaciär som sluttar rejält i ca 100-150 meter innan det flackar ut.
I min värld så kan man med lite tur överleva ett sådant fall utan några större skador.

Att tidningarna skriver att dom räddades från storglaciären kan bero på att dom tänker att alla glaciärerna på kebs östra sida sitter ihop och därmed heter storglaciären allihop.
Sen känns det mest logiskt att folk med så lite erfarenhet skulle ge sig på östra leden.

mina fem öre...
 
'Vandrare'; om du hade bemödat dej med att läsa klart inlägget så hade du kanske tom upptäckt att det INTE var det som var frågan/syftet/poängen! Men ditt syfte var kanske bara att passa på att ge en känga åt Fjällklubben........
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.