Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Men det måste väl ändå vara omöjligt att dö av det om man inte sover, alternativt håller på att somna så man inte fattar? Eller är aspackd eller påtänd. Jag menar, som nån tidigare skrev, det lär ju inte drabba som ett klubbslag när man sitter med skeden i munnen. Om man börjar må dåligt, vet med sig att man eldat och har huvudet någotsånär rätt påskruvat borde man ju fatta och ta sig ut. Eller?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Men det måste väl ändå vara omöjligt att dö av det om man inte sover, alternativt håller på att somna så man inte fattar? Eller är aspackd eller påtänd. Jag menar, som nån tidigare skrev, det lär ju inte drabba som ett klubbslag när man sitter med skeden i munnen. Om man börjar må dåligt, vet med sig att man eldat och har huvudet någotsånär rätt påskruvat borde man ju fatta och ta sig ut. Eller?
Förgiftning av kolmonoxid kan ha ett mycket snabbt förlopp. Säkert snabbare vid högre koncentrationer, men man känner ju inte själv om det är mycket eller lite. i Sverige har tragiska arbetsolyckor inträffat i ett fartygs lastrum (med spannmål som vid lagring också producerar kolmonoxid) och i en sluten spannmålssilo. I bägge fallen dog personer. Synd att jag måste upplysa om detta, jag vill inte skrämma dem som redan är väldigt försiktiga. Men riskerna med kolmonoxid är lätta att missa, även för folk som jobbar i sådana riskmiljöer.
 
Men det måste väl ändå vara omöjligt att dö av det om man inte sover, alternativt håller på att somna så man inte fattar? Eller är aspackd eller påtänd. Jag menar, som nån tidigare skrev, det lär ju inte drabba som ett klubbslag när man sitter med skeden i munnen. Om man börjar må dåligt, vet med sig att man eldat och har huvudet någotsånär rätt påskruvat borde man ju fatta och ta sig ut. Eller?
Nej. Helt friska och pigga personer svimmar bara av. Gasen går inte att upptäcka om man inte har mätinstrument. Och det går fort
 
Förgiftning av kolmonoxid kan ha ett mycket snabbt förlopp. Säkert snabbare vid högre koncentrationer, men man känner ju inte själv om det är mycket eller lite. i Sverige har tragiska arbetsolyckor inträffat i ett fartygs lastrum (med spannmål som vid lagring också producerar kolmonoxid) och i en sluten spannmålssilo. I bägge fallen dog personer. Synd att jag måste upplysa om detta, jag vill inte skrämma dem som redan är väldigt försiktiga. Men riskerna med kolmonoxid är lätta att missa, även för folk som jobbar i sådana riskmiljöer.
Det tycker jag var jättebra att du gjorde. Jag har definitivt trott att man får symptom som gör att man fattar, t.ex. börjar må illa. Nu är det ingen risk för mig själv vid camping, för jag är livrädd för att elda inne i tält, men en och annan gammal kamin har man ju sovit med.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
De första symptomen på kolmonoxidförgiftning är bl a trötthet, illamående och huvudvärk. Detta är symptom man kan känna även utan att vara kolmonoxidförgiftad. Det är alltså inte helt lätt att veta om man är kolmonoxidförgiftad eller inte.
 
Tycker tråden börjar spåra ur. Det räcker nu.
Syftade du på mitt inlägg? Jag ser nu att det kan missuppfattas. Ber om ursäkt för det. Jag menade så klart inte att de omkomna var korkade, fulla eller påtända. Jag undrade rent generellt. Och fick bra svar också. Jag menade/trodde att risken var om man lägger sig och sover efter att man nyss eldat. Men nu vet jag bättre.
 

avslutat260323

Avslutat
Ska mycket till innan man drar igång ett dieseldrivet elverk inomhus i fritidsstugan som de båda syskonen gjorde i klippet ovan. Hur tänkte de där egentligen? (Vet inte om det framgick i klippet att det var ett dieseldrivet, men med en snabb googling hittade jag en text om det också.)

Läskigt, men tur det gick bra.
 
Tar mig friheten att citera en vän som höll på att råka riktigt illa ut för ett par år sedan:

"Vi höll på att bygga en igloo vid vårt basläger på nyårsdagen. Vatten skulle smältas till eftermiddagsfika. Vi hade lite ont om bensin och körde med reservköket och gas. Det finns de som hävdar att man aldrig ska använda köket i tältet. Men vi hävdar att med försiktighet så är det ok i absiden. Den här gången var jag inte tillräckligt försiktig.
Jag höll på att plocka ihop köket efter att ha smält drygt två liter vatten. Huvudvärken jag trodde berodde på för litet vätskeintag blev väldigt snabbt värre. Jag kände mig riktigt dålig och tänkte att jag skulle ropa på hjälp. Skulle bara vila huvudet i händerna lite först. Sen minns jag inget...
Som tur var befann sig min kompis utanför tältet och skar block till igloon. Han undrade efter ett tag (5-10-15 minuter?) varför jag inte kom ut. Han kikade in och hittade mig ihopsjunken, likblek och nära medvetslös. Tältets ventilation hade drevat igen med snö i busvädret under dagen. Förbränningsgaserna blev kvar i tältet vilket gav kolmonoxid/gasförgiftning.
Väl ute ur tältet hyperventilerade jag. Till en början var det svårt att prata. Illamående, grym huvudvärk, ihållande ringande i öronen, jag frös och var förskräckligt rädd. Vartefter jag fick i mig frisk luft förbättrades allmäntillståndet stadigt."
 
Ska mycket till innan man drar igång ett dieseldrivet elverk inomhus i fritidsstugan som de båda syskonen gjorde i klippet ovan. Hur tänkte de där egentligen? (Vet inte om det framgick i klippet att det var ett dieseldrivet, men med en snabb googling hittade jag en text om det också.)

Läskigt, men tur det gick bra.
Jag tror det rörde sig om okunskap. När jag lyssnade på det programmet och de nämnde att de tog in elverket inomhus var min första tanke "CO-förgiftningsrisk!". Det som förvånade mig var att ambulanspersonalen inte heller verkade förstå i början.
 
Tar mig friheten att citera en vän som höll på att råka riktigt illa ut för ett par år sedan:

"Vi höll på att bygga en igloo vid vårt basläger på nyårsdagen. Vatten skulle smältas till eftermiddagsfika. Vi hade lite ont om bensin och körde med reservköket och gas. Det finns de som hävdar att man aldrig ska använda köket i tältet. Men vi hävdar att med försiktighet så är det ok i absiden. Den här gången var jag inte tillräckligt försiktig.
Jag höll på att plocka ihop köket efter att ha smält drygt två liter vatten. Huvudvärken jag trodde berodde på för litet vätskeintag blev väldigt snabbt värre. Jag kände mig riktigt dålig och tänkte att jag skulle ropa på hjälp. Skulle bara vila huvudet i händerna lite först. Sen minns jag inget...
Som tur var befann sig min kompis utanför tältet och skar block till igloon. Han undrade efter ett tag (5-10-15 minuter?) varför jag inte kom ut. Han kikade in och hittade mig ihopsjunken, likblek och nära medvetslös. Tältets ventilation hade drevat igen med snö i busvädret under dagen. Förbränningsgaserna blev kvar i tältet vilket gav kolmonoxid/gasförgiftning.
Väl ute ur tältet hyperventilerade jag. Till en början var det svårt att prata. Illamående, grym huvudvärk, ihållande ringande i öronen, jag frös och var förskräckligt rädd. Vartefter jag fick i mig frisk luft förbättrades allmäntillståndet stadigt."
Stort tack för att du delade med dig av denna berättelse. Lärorikt!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.