Två kartor i 60csx

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Häng här på

forumet och läs både gamla och nya trådar. Långtifrån allt finns förklarat i manualen från Garmin.

Använd GPSen även till vardags för att bli bekant med de olika detaljerna. Räkna med att det tar åtskilliga turer innan du förstår möjligheter och begränsningar.

Thure

tack fö svaret.. Några fler tips för en nybörjare?:)

Precis som Thure säger, ha med den till vardags, då du åker bussen, går ut med hunden och så. Själv undviker jag att gå och pilla på GPSen hela tiden då jag är ute i naturen, då vill jag ju leta svamp eller något annat. Det gäller alltså att passa på att pilla på den så man kan den då det väl behövs.

Den grejjen med kartan är för övrigt inte dokumenterad i manualen.

/Ulf

Nej jag förstår inte vad du menar

Baskartan kan du använda som översikt och som hjälp vid ruttplanering på stora avstånd med låg detaljeringsgrad, typ från Mora till Rom.

FriPro ska du använda i naturen, det var väl därför du köpte den, eller... Den har inte ruttplanering längs vägar.

För detaljerad vägkarta med ruttplanering behöver du City Navigator för det område du är intresserad av.

Baskartan ligger i annat minne, den kan du inte bli av med, även om du laddar in andra kartor.

För övriga kartor gäller att du måsta ladda alla vid samma tillfälle. Laddar du ner en ruta Fri Pro, så försvinner dom som tidigre fanns i din GPS, du kan alltså inte "lägga till" nya kartor, du måste ladda ner alla du vill ha vid samma tillfälle. Bortsett från baskartan alltså...

Just begränsningen

att alla kartor måste laddas om kan man numera komma runt med minneskorten genom att ha flera olika minneskort.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips