Två eller en slinga vid ankring

Tidigare har jag mest gjort ankare med repet. Men efter flera påpekanden från kompisar med hänvisning till problem vid räddning har jag nu en cordelette. Inte i en loop utan en fyrametersbit med dubbelåtta och en liten karbin i varje ända. Den har överraskat mig positivt! Bombsäker, mycket snabb, smidig och mångsidig.
Jag gillar tre meter slingorna med sydda ögglor i ändorna, lite smidigare men lite lurigare att få tag på: http://www.bluewaterropes.com/home/...&Category=Web Slings&CategoryKey=&ProdKey=292

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
en fyrametersbit med dubbelåtta och en liten karbin i varje ända. Den har överraskat mig positivt! Bombsäker, mycket snabb, smidig och mångsidig.

Hur tjockt repsnöre? Jag har hört idéen från annat håll, och då snackades det om 6 mm, men räknar man på det tycker jag att det är väl tunt med marginal i ogynnsamma belastningsscenarier.

Jag kör på sju mm. Det är väl standard i cordelette? Känns riktigt tryggt och bra i ankaret, inga problem att knyta upp efter belastning och helt okej att vika ihop, slå knut på och ha på selen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips