Rubb eller Banshee belay

Min standardankare liknar den i första inlägget, men med lite modifieringar som visas i skissen nedan för att undvika nackdelarna som listades i första inlägget.
[---]

Hela idén med ett banshee-ankare är att bultar tål shockbelastning (om repet är inblandat), och bultar lossnar inte, därför är jämviktning onödig. Att bygga ett banshee-ankare tar sekunder jämfört med minuter, som andra typer av ankare. Dessutom vinner man tid i att andremannen kan göra sig klar snabbare (att ropa lägg av kan man göra nästan omedelbart när man kommer till ankaret) och andremannen kan sticka iväg oerhört fort (eftersom ankaret är så lätt att ta isär). Fem minuter snabbare växling per stand blir 50 minuter på en tio-repors tur, detta utan att behöva stressa, eller utsätta sig för större risker.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Skulle vilja lägga till några nackdelar faktiskt.

1. I första bilden får inte repet mellan bultarna vara sträckt då det skapar en trepunktsbelastning på karbinen som sitter i den högra ankarpunkten, kanske inte blir så hög då repet har viss dynamik men onödigt ändå.

2. I andra bilden så överstiger vinkeln i slingan med råge de max 60 grader som är rekommenderade för att inte utsätta ankarpunkterna för onödigt hög belastning.

När man tar hem andreman är detta kanske ringa krafter, men som du skriver så är denna ankartyp enkel och snabb och vem tar då tid på sig att rigga ett nytt jämviktat ankare för att säkra försteman...
 
Hela idén med ett banshee-ankare är att bultar tål shockbelastning (om repet är inblandat), och bultar lossnar inte, ...

Jomenvisst. Jag ville bara visa att man kan få till en snabb och enkel uppsättning även för en jämviktad tradankare.

Uppsättningen i bild1 kan väl bli aningen omständig om en person leder allt? Det blir ju lite bökigt att knöka in en extra karbin i varje bult när andreman kommer upp och vill knyta in? Om andreman fortsätter att leda nästa repa, så funkar ju allt enkelt.
 
Skulle vilja lägga till några nackdelar faktiskt.

1. I första bilden får inte repet mellan bultarna vara sträckt då det skapar en trepunktsbelastning på karbinen som sitter i den högra ankarpunkten, kanske inte blir så hög då repet har viss dynamik men onödigt ändå.

2. I andra bilden så överstiger vinkeln i slingan med råge de max 60 grader som är rekommenderade för att inte utsätta ankarpunkterna för onödigt hög belastning.

När man tar hem andreman är detta kanske ringa krafter, men som du skriver så är denna ankartyp enkel och snabb och vem tar då tid på sig att rigga ett nytt jämviktat ankare för att säkra försteman...

Att trepunktsbelastning kan uppstå var ju ett bra tillägg! Jag baserar ju hela diskussionen på en bok, och boken föreslår många olika ankare, varav banshee/rubb är en typ av ankare. Angående att säkra försteman/andreman så är det ungefär samma krafter på ankaret, undantaget ett äkta faktor-tvåfall. Strategier för att undvika faktortvåfall är många. Utan att fördjupa oss i diskussioner om faktortvå-fall (kanske ett ämne för en ny tråd?) visar boken följande bild i anslutning till banshee-belay.
 

Bilagor

  • leadingrubb.png
    leadingrubb.png
    82.9 KB · Visningar: 334
...men fortfarande är det så att man inte kan ta sig ur systemet utan att antingen:
1. bygga en ny jesus-punkt från bultarna som man knyter av ifrån eller att
2. sätta en ny karbin i en av säkringarna och knyta av från bara den, vilket väl är ok med borrbult men så ser det ju inte precis alltid ut.

Så vad gäller detta - och ännu mer upplägget på bilden från 20 dec - vill jag också citera vad Metolious själva skriver (med deras understrykning):

"To ... belay the leader, or the following climber, directly of one of the PAS loops... is not a recommended use since it will leave the belayer in a very difficult situation to escape, in case of a rescue situation. The climber should always be anchored to a separate point of the anchor and never in the self belay system, when using the PAS."

Som jag skrivit tidigare tycker jag det är helt upp till klättraren att själv avgöra vilka aspekter man ska prioritera vid säkringen. Men just här behöver man faktiskt inte offra snabbhet för säkerhet. Man kan nämligen undvika problemet genom att fästa rubben i selen med en låskarbin i stället för lärkan, eftersom det är den som ställer till det. :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips