Två dagar vandring med tält nära Stockholm?

Hej,

Vi är tre unga gubbar som i hast kommit till beslut om en tvådagars vårvandring med övernattning i tält runt Stockholmstrakten. Målet är, bortsett från att umgås och laga middag över öppen eld, att få några mil i benen, gå in kängor och testa utrustning inför kommande fjällturer.

Tankarna går till Sörmlandsleden men där finns hur många sträckor som helst, hur jag än läser så utkristalliserar sig ingen given sträcka för oss. Därför hoppas jag på tips från er här på forumet. Så här ser kriterierna ut:

- Sträckans längd bör vara 20-30 km
- Den får gärna ha olika start- och slutpunkt då vi har tillgång till två bilar
- Någonstans halvvägs vill vi hitta en trevlig och avskild plats att slå upp tält på med möjlighet att göra upp eld.

Dessutom vore det fint med varierande natur, kuperad terräng och lite känning av sjö eller hav.

Tacksam för snabba svar, på lördag bär det av!

Mikael
 
Är det förresten någon som har färsk erfarenhet av dessa sträckor av Sörmlandsleden den här tiden på året:

11 Järna-Vattgruvan 9 km
12 Vattgruvan-Yngsviken 9,5 km
13 Yngsviken-Djupviksängen 14,5 km

Uppfyller de våra kriterier? Är det en lagom tvådagarsetapp eller bör man nöja sig med endast två av de tre stäckorna? Tips på bra tältplatser längs dessa?

Mikael
 
Är det förresten någon som har färsk erfarenhet av dessa sträckor av Sörmlandsleden den här tiden på året:

11 Järna-Vattgruvan 9 km
12 Vattgruvan-Yngsviken 9,5 km
13 Yngsviken-Djupviksängen 14,5 km

Uppfyller de våra kriterier? Är det en lagom tvådagarsetapp eller bör man nöja sig med endast två av de tre stäckorna? Tips på bra tältplatser längs dessa?

Mikael

Det är mycket fint på dessa sträckor så här års. Personligen tycker jag att er plan ser lagom ut för en övernattning men det beror ju på ens form och packning. Det är ganska kuperade sträckor. Ska ni skippa en etapp så rekommenderar jag att skippa 11. Kolla på etapperna 14,15,16,17 också. Bra tältplats med ved finns vid stora envätterns naturreservat.
 
Är det förresten någon som har färsk erfarenhet av dessa sträckor av Sörmlandsleden den här tiden på året:

11 Järna-Vattgruvan 9 km
12 Vattgruvan-Yngsviken 9,5 km
13 Yngsviken-Djupviksängen 14,5 km

Uppfyller de våra kriterier? Är det en lagom tvådagarsetapp eller bör man nöja sig med endast två av de tre stäckorna? Tips på bra tältplatser längs dessa?

Mikael

Vilket roligt och flexibelt upplägg att ni har två bilar och kan välja och vraka med start och slut! Du har valt en jättefin sträckning tycker jag, den delen av leden är fantastiskt fin, kuperad och ständigt belönande. Har ni två hela dagar med övernattning ska det heller inte vara något problem med sträckningen, även om det som sagt är kuperat och därför tar sin rundliga tid att ta sig fram. Vad gäller tältplatser så går det att lägga sig på en hel del ställen utmed den sträckning ni valt, men Stora Envättern skulle vara mitt stalltips. Där är det jättevackert och beroende på vilken av dagarna ni har längst tid för vandring kan ni ju välja start respektive slutpunkt.

En alternativ sträckning ni kan tänka på är ju att ställa bilarna så att ni istället går etapperna 12, 13 och 14. Då både startar och slutar ni 'mitt i naturen'. I så fall skulle jag välja nattläger vid Stora Kvarnsjön. Fantastisk utsikt och dessutom precis i närheten av en vattenkälla så man slipper släpa vatten mer än nödvändigt (Källa: N 59°08.368' E 017°15.230').

Sist och inte minst: har ni denna enorma flexibilitet som två bilar ger er behöver ni ju inte ens tänka på hela etapper, så varför inte skära av någon av tarmarna om ni vill hålla er under 30 km på två dagar. Då kan ni ju närmast skräddarsy sträckan utifrån t ex var ni vill sova.
 
Tack ksell och Materialaren för ovärderliga tips! Ett par följdfrågor (kanske för att jag saknar karta över området ännu):

Vi har bara halvdag för dag 2, så vi måste tälta relativt nära slutmålet. Hellre då en rejäl första dagsetapp (tänker mig ca 15 km).

Övernattning vid Kvarnsjön låter bra. Så frågan är:

Finns det en sådan möjlighet:

Ca 10-20 km vandring från startpunkt A (med parkeringsmöjlighet)
Övernattning vid Kvarnsjön
Ca 5 km vandring till slutpunkt B (med parkeringsmöjlighet)

Mikael
 
Tack ksell och Materialaren för ovärderliga tips! Ett par följdfrågor (kanske för att jag saknar karta över området ännu):

Vi har bara halvdag för dag 2, så vi måste tälta relativt nära slutmålet. Hellre då en rejäl första dagsetapp (tänker mig ca 15 km).

Övernattning vid Kvarnsjön låter bra. Så frågan är:

Finns det en sådan möjlighet:

Ca 10-20 km vandring från startpunkt A (med parkeringsmöjlighet)
Övernattning vid Kvarnsjön
Ca 5 km vandring till slutpunkt B (med parkeringsmöjlighet)

Mikael

Vad gäller parkering så trodde jag på din tidigare beskrivning att ni bara skulle ställa den vid lämplig vägkant där den inte är i vägen; krävs särskild parkeringplats är det förstås en annan femma, och inget jag har en aning om. Enligt etappbeskrivningarna är E12 + E13 = 24 km, och drar du av knappt tre km på det blir det drygt 21 km därifrån till Kvarnsjön. Utgå från det och justera i enlighet med vad ni kommer fram till vad gäller vägar och parkeringar, är mitt tips.

PS Eniros onlinekarta har sörmlandsleden markerad, så det är bara att kolla där: https://kartor.eniro.se/?c=59.137556,17.323208&z=13
 
Vad gäller parkering så trodde jag på din tidigare beskrivning att ni bara skulle ställa den vid lämplig vägkant där den inte är i vägen; krävs särskild parkeringplats är det förstås en annan femma, och inget jag har en aning om. Enligt etappbeskrivningarna är E12 + E13 = 24 km, och drar du av knappt tre km på det blir det drygt 21 km därifrån till Kvarnsjön. Utgå från det och justera i enlighet med vad ni kommer fram till vad gäller vägar och parkeringar, är mitt tips.

PS Eniros onlinekarta har sörmlandsleden markerad, så det är bara att kolla där: https://kartor.eniro.se/?c=59.137556,17.323208&z=13

Tack!! 21 km dag 1 kommer kännas i benen om terrängen är krävande men borde inte vara omöjligt. Och skönt då med sovmorgon och lätt avslutning dag 2.

Mikael
 
Tack!! 21 km dag 1 kommer kännas i benen om terrängen är krävande men borde inte vara omöjligt. Och skönt då med sovmorgon och lätt avslutning dag 2.

Mikael

Återigen stort tack för alla tips! Turen genomfördes helt enligt plan i fantastiskt väder.

Vi kom iväg aningen sent och utplaceringen av bil vid slutmålet tog längre tid än vi räknat med, så de dryga 2 milen vandring blev ett rätt tufft dagsverke. Det var på håret att vi valt att övernatta redan vid Djupsjön. Vilket inte hade varit illa, det heller.

Vi uppskattade verkligen det frikostiga utbudet av vattenkällor 13. Yngsjön-Djupviken. Där fick man också vara mer för sig själv än den mer trafikerade 12. Vattgruvan-Yngsjön. Men båda sträckorna är vackra, välordnade och hyfsat utmanande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
Nysis 3-4 dagar vandring april-maj. Var? Vandringsleder 3
Erik Tholén Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället. Vandringsleder 8
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Ldf 2 dagar, 1 natt max 2h från Falun, max 2h från Stockholm..? Vandringsleder 5
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
bornholmer 3 dagar/2 overnattningar rundslinga Vandringsleder 4
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
David Kilström Förslag på vandringar 5-7 dagar Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12
Tordnado 10 mil på tre dagar i Skåne Vandringsleder 5
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
larrebar led lämplig för 4 dagar i november Vandringsleder 5
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.