TV-skridsko

Vilken läcker återgivning av en fin skridskodag vi fick oss till livs i söndags, då TV 2 visade en utfärd på härliga vårisar med Ingemar Aourell som ciceron och turledare. Jag tycker framförallt att programmet lyckades åskådliggöra skridskon motsägelser, där en avspänd is-räv utan allt för mycket high-tech tingel-tangel guidade över olika typer av is-kvaliteter. Att programmet dessutom toppades med middag i en skärgårdsstuga och månskensdans med vevgrammofon, förstärkte uppfattningen om långfärdsskridsko som någonting som snarare ska betraktas som exotism och livsnjuteri än svett och antal mil. Helläckert, tycker jag! Lite kult-varning på den där Ingemar, också!

Ja det var en fin film om att ta vara på livets glädjeämnen. Filmen hette väl också Carpe diem om jag inte minns fel. Bästa kommentaren var när de mötte klappskridskoåkaren som tyckte att hans skridskor var så bra för att man kunde åka så fort i dem - Men varför ska man ha så bråttom frågade Ingemar. På något sätt summerade det hela filmen. Härligt!

/ G

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, det var ett trevligt program. De hade en skön inställning till skridskoåkning. Nån som vet om det kommer i repris?

Info

Söndag 1 februari
17.00 Carpe diem

Fånga de magiska vårvinterdagarna när man får uppleva en sinnlig och kroppslig berusning, långt bortom lagom, mot horisonten och iskanten där havsörnen patrullerar. Med lite kunskap om is, åkning och säkerhet öppnar sig en ny värld av upplevelser. Följ med tre livsnjutare på en skridskofärd i Stockholms skärgård. En film av Jan Arrhénborg (2003).

* Text-tv sid 299

Jag hittar ingen info om att programmet skall gå i repris. Trist, för jag missade det i söndags. :(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips